Port of Aalborg fremtidssikrer havnedrift med ny mobilkran

Port of Aalborg fremtidssikrer havnedrift med ny mobilkran

Større og mere komplekse typer af gods hos Port of Aalborg har medført yderligere investeringer i materiel. En ny mobilkran skal fra 4. kvartal 2024 understøtte udviklingen i projekt-, bulk- og containergods – og blandt andet håndtere nogle af verdens største vindmøllevinger

Port of Aalborg oplever en stigning på størrelsen af det gods, der håndteres ind og ud af havnen. Derfor udvider Port of Aalborg nu sin maskinpark med en stor mobilkran, så havnen er klar til at håndtere endnu større volumener i fremtiden.

- Vi har længe haft et ønske om at udvide vores krankapacitet, så vi kan sikre den positive vækst på og omkring havnen.

- Med den nye investering får vi nu et manøvredygtigt og fleksibelt supplement til vores eksisterende kraner.

- Med øget krankapacitet kan vi højne både effektivitet og flow på havnens kajarealer – blandt andet containerterminalen, hvor godsmængderne er i en positiv udvikling.

Det fortæller Office Manager, Planning & Operation, hos Port of Aalborg, Michael Hasselager.

Foruden at håndtere container- og bulkgods skal den nye mobilkran også laste og losse komponenter til vind- og offshore industrien, som fylder stadig mere på kajen i Aalborg.

- Med aktører som Siemens Gamesa og CS WIND Offshore placeret ved Østhavnen oplever vi et stort behov for håndtering af projektgods.

- Udviklingen går utroligt stærkt på markedet, og vi skal som infrastruktur være i stand til at håndtere nogle af verdens største vindmøllevinger, der i dag er over 115 meter lange og ikke kan transporteres via vej.

- Den udvikling skal vi naturligvis være med til at supportere, og det gør vi blandt andet ved at investere yderligere i vores faciliteter, så vi fortsat kan betjene lokale virksomheder med effektive logistik- og transportløsninger uanset godsstørrelse, lyder det fra Michael Hasselager.

Skræddersyet i samarbejde med producent og kunder
Den nye kran – en Liebherr LHM550 – leveres i starten af 4. kvartal.

Kranen har med en kapacitet på 144 tons ved krogkørsel og bulkgrabber på 19 og 26 kubikmeter mulighed for at øge effektivitet og udvikle eksisterende og nye kranoperatoner på havnen.

Den ny kran er desuden specificeret i samarbejde med havnens brugere, ligesom der allerede nu er fuld gang i forberedelser med den tyske producent, som har været meget lydhør over for Port of Aalborgs ønsker.

- Vi har gennem længere tid været i tæt dialog med Liebherr omkring den nye kran. Dels for at afdække vores eget behov, men også for at kunne imødekomme de mange krav fra vores kunder, som kommer til at bruge kranen, siger Michael Hasselager og uddyber:

- Slutningen af året 2023 sendte vi vores kranførere og tekniske personale til Liebherr’s fabrik i Rostock, hvor vi blev introduceret til kranen og i fællesskab blev klog på vores kravsspecifikation.

- Nu er vi så endt med en løsning, som vi glæder os meget til at tage i brug, uddyber Michael Hasselager. 

Som led i elektrificeringen af Port of Aalborgs maskinpark er den nye mobilkran klargjort til el-drift.

-hawin

Fakta om Port of Aalborgs nye mobilkran
Model: Liebherr LHM 550
Kapacitet: 144 tons krog
Grab: Nemag 19 m3 (sten), 25 m3 (korn) grab og Bromma EH170U container-spreader
Rækkevidde: 54 meter
Løftehøjde: 51 meter (min radius) – 31 meter (max radius)
Vægt: 491 tons

 

10/4 2024
  • Åben havn og byggeplads på Masnedø

    Åben havn og byggeplads på Masnedø

    havne ›På søndag den 15. september inviterer Vejdirektoratet sammen med Vordingborg Havn og den italienske hovedentreprenør SBJV igen alle interesserede til at følge det store brobyggeri og havnens aktiviteter. De besøgene kan nu også komme ud på den nye Storstrømbro
  • Hirtshals Havn med i opløb om grøn prestigepris

    Hirtshals Havn med i opløb om grøn prestigepris

    havne ›ESPO Award uddeles i begyndelsen af november til en europæisk havn med det projekt inden for cirkulær økonomi, der gavner lokalmiljøet mest. Hirtshals er med sin ambition om CO2-oplagring blandt de ni kandidater
  • Rekordsommer for Scandlines

    Rekordsommer for Scandlines

    havne ›Rederiet har i løbet af juni, juli og august transporteret 2,7 millioner passagerer på færgerne mellem Danmark og Tyskland - og det er 100.000 flere end sidste sommer. Både personbiler, lastbiler og busser har bidraget til den travle sæson
  • Fossilfri containerhåndtering indfaset i København

    Fossilfri containerhåndtering indfaset i København

    havne ›Brændstofforbruget i Copenhagen Malmö Ports containerterminal er nu fuldt fossilfrit efter indfasning af HVO100-brændstof. Det reducerer forbruget af fossil diesel med over 286.000 liter og udledningen af CO2e med 640 ton årligt
  • Containermængderne stiger i Gøteborg Havn

    Containermængderne stiger i Gøteborg Havn

    havne ›I 2023 blev der håndteret flere containere på Gøteborg Havn end nogensinde før. Når første halvdel af 2024 opsummeres, viser tallene, at havnen i øjeblikket er på vej mod endnu et rekordår for containermængder
  • APM-Terminals har udvidet i Kalundborg Havn

    APM-Terminals har udvidet i Kalundborg Havn

    havne ›Lejearealet for den Mærkejede containerterminal på Ny Vesthavn er pr. 1.august vokset fra 50.000 til 75.000 m2. Udvidelsen er et led i havnens og APMs samarbejde og vision om at skabe en konkurrencedygtig og ambitiøs havn
  • Laura Mærsks ankomst varsler vækst i Fredericia

    Laura Mærsks ankomst varsler vækst i Fredericia

    havne ›Når verdens første metanoldrevne containerskib den 26. august lægger til kaj i Fredericia for første gang, markerer det en videreudvikling af det strategiske samarbejde mellem de tre parter ADP, Bestseller og Mærsk
  • Mærsk går rettens vej mod Aarhus Havn

    Mærsk går rettens vej mod Aarhus Havn

    havne ›Rederiets APM Terminals, som driver containerhavnen, vil have Retten i Aarhus til at udstede forbud mod, at havnen kan indgå aftaler med andre udbydere af containerhåndteringen