Port of Aalborg investerer stort i elektrificering af maskinpark

Port of Aalborg investerer stort i elektrificering af maskinpark

Som led i havnens strategi er størstedelen af maskinparken blevet omlagt til el. Det har bidraget til en mere bæredygtig havnedrift, der skal imødekomme kundernes behov for grønnere godshåndtering

Den grønne omstilling materialiserer sig hos Port of Aalborg, hvor stort set alle maskiner gennem de seneste måneder er omlagt til eldrift.

Omlægningen er sket i samarbejde med ProTruck, der siden 2023 har stået for driften af containerterminalens værksted og den store maskinpark hos Port of Aalborg.

- Med en travl container- og godsterminal samt erhvervspark er vores materiel en vigtig del af den daglige drift. Det er derfor et stort skridt i den rigtige retning, at vi nu elektrificerer størstedelen af vores materiel. På den måde understøtter vi ikke kun den grønne omstilling, men er også selv med til at skabe den, fortæller Director of Operation hos Port of Aalborg, Søren Bæk Christensen.

Grønnere og mere konkurrencedygtig havnedrift
Det er en del af Port of Aalborgs strategiske afsæt, at resultater inden for den grønne omstilling skal realiseres gennem bl.a. investeringer i infrastruktur. Elektrificeringen er således en del af Port of Aalborgs ambitiøse bæredygtighedsstrategi, som sigter efter klimaneutralitet.

- Vi har i de senere år foretaget flere investeringer, der skal optimere havnedriften. Den nye elektrificering nedbringer vores klimaftryk betragteligt uden at gå på kompromis med driftssikkerhed eller kvalitet. De få maskiner, der af forskellige årsager ikke kan køre på el endnu, er omlagt til brændstoføkonomiske alternativer som HVO-biodiesel eller ECO-motorer med en fabriksgaranteret 30 % besparelse på dieselforbruget, siger Søren Bæk Christensen.

Foruden at sætte et positivt aftryk i klimaregnskabet, så sker elektrificeringen også for fortsat at kunne tilbyde en konkurrencedygtig terminal.

- Vi oplever stadigt større krav fra leverandører og underleverandører, der ligesom os selv skal leve op til en række klimakrav. Så omlægningen til el handler også om fortsat at kunne tilbyde konkurrencedygtige rammer for vores kunder og potentielle kunder, lyder det fra Søren Bæk Christensen.

Port of Aalborg arbejder desuden på at etablere et landstrømanlæg i Østhavnen, der kan forsyne bl.a. skibe og havnens seneste investering – en knap 500 tons tung mobilkran – med strøm.

-lipe

7/5 2024
  • Eimskip bygger nyt køle- og frysehus på Aarhus Havn

    Eimskip bygger nyt køle- og frysehus på Aarhus Havn

    havne ›Det islandske rederi tog forleden første spadestik til ialt 4400 kvm køle- og fryseopbevaring på Danmarks største erhvervshavn Byggeriet åbner nye muligheder for Eimskib, der især sejler til og fra Island, Grønland og Færøerne
  • ADP bliver medejer af Hanstholm Havn

    ADP bliver medejer af Hanstholm Havn

    havne ›Thisted Kommune og Associated Danish Ports (ADP) har indgået aftale om fælles ejerskab af Hanstholm Havn. ADP får aktiemajoriteten
  • Der stod brisling på premieremenuen

    Der stod brisling på premieremenuen

    havne ›Mandag den 27. januar var dagen, hvor Pelagia Danmark modtog første landing fisk over kaj til forarbejdning. Første skib havde lasten fuld af brisling
  • Aarhus Havn etablerer nyt landstrømsanlæg til containerskibe

    Aarhus Havn etablerer nyt landstrømsanlæg til containerskibe

    havne ›I løbet af næste år vil containerskibe, der lægger til i Danmarks største erhvervshavn, kunne slukke dieselgeneratorerne og koble sig på et af Europas mest avancerede landstrømsanlæg
  • Aabenraa Havn indgår sin hidtil største, økonomiske aftale

    Aabenraa Havn indgår sin hidtil største, økonomiske aftale

    havne ›Mibau Stema, der er blandt de største leverandører af mineralske byggematerialer i Europa, udvider nu sit i forvejen betragtelige engagement på Aabenraa Havn. Virksomheden harunderskrevet lejekontrakt på et større areal på Aabenraa Havn Syd
  • Nyt fartøj til Stena RoRo

    Nyt fartøj til Stena RoRo

    havne ›Stena RoRo udvider sin flåde med købet af RoRo-fartøjet Giuseppe Lucchesi. Skibet omdøbes til Stena Shipper og kommer til at sejle under dansk flag
  • Havnearbejde bør medføre længere sejltider til Bornholm

    Havnearbejde bør medføre længere sejltider til Bornholm

    havne ›Udbygningen af Rønne Havn sender Bornholmslinjens hurtigfærger på en omvej, der betyder, at de sejler hurtigere på åben sø. Det koster i brændstof og miljøhensyn, mener rederiet, som derfor søger om at måtte øge sejltiden mellem Ystad og Rønne fra 80 til 90 minutter
  • Lars Nordahl træder ind i bestyrelsen for Danske Havne

    Lars Nordahl træder ind i bestyrelsen for Danske Havne

    havne ›Rønne Havn spiller en central rolle i den grønne omstilling i Østersøen og fungerer som en vigtig del af infrastrukturen mellem Bornholm, resten af Danmark og udlandet. Nu skal havnens CEO styrke bestyrelsen i brancheforeningen