Stormflod har kostet Kolding Havn en million på bundlinjen

Stormflod har kostet Kolding Havn en million på bundlinjen

Havnens årsregnskab for 2023 bærer præg af den generelle afmatning, færre skibe og oktober måneds stormflod. Trods det er der ros fra bestyrelsen til ledelsen for at navigere i et svært marked

Det er første viceborgmester i Kolding Kommune, Birgitte Munk Grunnet som sidder for bordenden i havnebestyrelsen og hun siger om det regnskabsmæssige resultat for 2023:

-Vi vidste allerede inden starten på 2023, at markedet var trængt i en tid med geopolitisk uro – verdenshandlen var påvirket, hvor både inflationen og energipriserne steg voldsomt. På trods af det, er vi kommet fornuftigt ud af 2023 med et årsresultat på 2,7 mio. kr. – vel at mærke efter, vi har trukket én mio. kr. fra, som er hensat til selskabets egne udgifter til stormfloden.

Hun fortsætter:

-Vi er i bestyrelsen tilfredse med at lande et resultat, som er kun 0,4 mio. kr. fra budgettet før hensættelse til stormfloden. Der var stor ros til den daglige ledelse af Kolding Havn for at navigere i et vanskeligt marked og samtidig iværksætte flere initiativer i 2023, som skaber bedre potentiale for 2024 og de kommende år. Det er f.eks. indenfor den cirkulære økonomi, som er helt i tråd med havnens bæredygtige strategi, der er godkendt af Byrådet i februar 2024.

Færre skibe i havn 2023
På Kolding Havn har de et rundt nøgletal på 400 skibe – det er antallet af store fragtskibe, de gerne vil se i havn hen over ét regnskabsår. I 2023 blev det til 373 skibe i alt og dermed et stykke under dette mål.

-Vi har måske mistet op mod 15 skibsanløb alene på grund af stormfloden, fordi det tog tid at få havnens kapacitet op på fuld styrke efter de omfattende ødelæggelser d. 20. oktober 2023. Det var jo ikke kun hos os, men hos langt de fleste af havnens 22 virksomheder, at der skete skader, siger havnedirektør Heino Svenningsen, og tilføjer:

-Vi får dækning for flere millioner fra forsikringerne, f.eks. til tekniske anlæg, løsøre og bygninger, men én million bliver fra egen lomme.

- Færre skibe og dermed mindre godsmængde i 2023 har en direkte sammenhæng med, at vi – på godt og ondt – lever med vores forretning i en globaliseret verden. Vi er påvirkelige – men det gælder heldigvis også i opadgående retning, når vi forhåbentligt snart ser en stabilisering af markederne. Indtil videre er vi forsigtigt optimistiske allerede for 2024 – også med baggrund i nye tiltag på havnen.

Godsomsætningen nåede ikke, for første gang i flere år, den magiske grænse på 1 mio. tons i 2023 – det blev til 984.000 tons, som blev håndteret ”over kaj” fra og til skibene.

Kolding Havn nåede en omsætning på 31,4 mio. kr. i 2023, hvilket er højere end både 2019 og 2021, men 7,2 % under 2022, der havde den højeste omsætning i flere år.

-Alt i alt kan vi ikke tillade os at være andet end tilfredse med resultaterne for 2023 under de givne omstændigheder, men selvfølgelig havde det da været endnu sjovere med mere gods og flere skibe, udtaler havnedirektøren og fortsætter:

-Vi ser med fuld fortrøstning på fremtiden for Koldings erhvervshavn og vi glæder os til at synliggøre havnens nye strategi ”Bæredygtig Kurs” endnu mere i den kommende tid. Vi vil allerede i 2024 se klare eksempler på, at byen og havnen rykker tættere sammen.

-lipe

24/4 2024
  •  Grønt energiselskab investerer 500 mio. kr. på Hirtshals Havn

    Grønt energiselskab investerer 500 mio. kr. på Hirtshals Havn

    havne ›Det bliver et af Danmarks største, grønne energilagre, virksomheden Green Energy Vault etablerer på havnen. Anlægget bidrager til havnens ambitiøse planer om at blive et knudepunkt for produktion og forbrug af energi fra vedvarende energikilder
  • Havnepartnerskab: Havnearealer skal sikres af staten

    Havnepartnerskab: Havnearealer skal sikres af staten

    havne ›Havnene i Danmark har en nøglerolle for grøn omstilling og handel, og derfor skal staten sikre den plads, de kræver. Det er en af 20 anbefalinger, de 30 aktører i Havnepartnerskabet nu har afleveret til regeringen
  • Specialfartøj ankommet til Femern Bælt-projektet

    Specialfartøj ankommet til Femern Bælt-projektet

    havne ›Et helt unikt fartøj, der får en nøglerolle i nedsænkningen af de enorme tunnelelementer, er ankommet til Femern Bælt-tunnelens byggeplads ved Rødbyhavn på Lolland
  • MSC Group etablerer ny containerterminal på Aarhus Havn

    MSC Group etablerer ny containerterminal på Aarhus Havn

    havne ›Det globale containerrederi Mediterranean Shipping Company (MSC) har indgået lejeaftale om et areal på havnen. Dermed får Mærsk konkurrence på containerhåndteringen, som det danske rederi hidtil har haft monopol på på Danmarks største erhvervshavn
  • Stort kvalitetsløft til færge på Øresundslinjen

    Stort kvalitetsløft til færge på Øresundslinjen

    havne ›Når elfærgen, Aurora, den 2. oktober sættes i drift efter værftsophold, er det en færge, som er næsten uigenkendelig. Hele færgen har fra yderst til inderst fået en makeover og er blandt andet blevet udstyret med en helt nyrenoveret restaurant, hvor konceptet bliver kvalitet over kvantitet
  • DanPilot har stigende efterspørgsel og øger kapaciteten

    DanPilot har stigende efterspørgsel og øger kapaciteten

    havne ›Siden 2022 har lodseriet øget lodskapaciteten med mere end 25 procent, hvilket afspejler en historisk stor stigning og efterspørgsel af DanPilots service. Det øgede aktivitetsniveau har medført øgede omkostninger, hvilket blandt andet drejer sig om investering i nye lodser for at tilpasse kapaciteten til efterspørgslen
  • Skagen Havn styrker krydstogtteamet

    Skagen Havn styrker krydstogtteamet

    havne ›Stadig flere rederier ønsker at anløbe Danmarks nordligste havn med krydstogtskibe. Derfor har Skagen Havn ansat Line Hardis Olesen som Cruise Assistent i specialteamet, som dermed er oppe på fire ansatte
  • Åben havn og byggeplads på Masnedø

    Åben havn og byggeplads på Masnedø

    havne ›På søndag den 15. september inviterer Vejdirektoratet sammen med Vordingborg Havn og den italienske hovedentreprenør SBJV igen alle interesserede til at følge det store brobyggeri og havnens aktiviteter. De besøgene kan nu også komme ud på den nye Storstrømbro