Aarhus Havn gør det dyrere for krydstogtskibe at fravælge landstrøm

Aarhus Havn gør det dyrere for krydstogtskibe at fravælge landstrøm

I sommer åbnede Aarhus Havn Danmarks første landstrømsanlæg til krydstogtskibe. Nu er havnen klar med en ny afgiftsmodel med højere priser for dem, der ikke kobler sig til anlægget ved anløb

Flere og flere krydstogtskibe vælger at anløbe Aarhus Havn, og det ser ud til, at 2023 kan byde på endnu en ny rekordsæson med 68 anløb.

Havnen forventer, at knap 40 pct. af de krydstogtskibe, der er anløbet krydstogtkajen siden åbningen af landstrømsanlægget, har været tilkoblet anlægget, når sæsonen slutter. Men fra næste sæson møder krydstogtskibene en ny afgift i Aarhus, hvis de ikke skifter dieselmotorerne ud med grøn strøm fra landstrømanlægget.

-Vi valgte at gå forrest, da vi etablerede landstrøm til krydstogtskibene, og nu vælger vi så at træde endnu et skridt foran, når det handler om at skabe de rette incitamenter til at koble sig på anlægget og modtage strøm. Det er helt afgørende for miljøet, at vi får nedbragt den lokale forurening, og det vil vi gerne bidrage til, fortæller Thomas Haber Borch, der er CEO hos Aarhus Havn.

Aarhus Havns nye afgiftsmodel betyder, at der pålægges en ekstra afgift på 75 øre pr. bruttoregisterton (BRT) til de krydstogtskibe, der anløber krydstogtkajen i Aarhus og ikke kobler sig på landstrømsanlægget. Det betyder en ekstra afgift på mellem 50.000 – 75.000 kr. pr. krydstogtskib.

 Krydstogtskibet AIDAbella i havnen i Aarhus.

Ingen søvnløshed over rederiers eventuelle fravalg af havnen
-Vi har siden åbningen mødt stor interesse for vores landstrømsanlæg fra krydstogtrederiernes side. Der er ingen tvivl om, at muligheden for at koble sig på landstrøm er et vigtigt parameter for rederierne nu og fremadrettet. Den udvikling vil vi gerne skubbe på også på europæisk plan. Det gør vi med vores nye afgiftsmodel, hvor vi gør det billigere at være grøn og dyrere at være sort, lyder det fra Thomas Haber Borch, der fortæller, at havnen er klar til at vinke farvel til krydstogtskibe, der fravælger Aarhus som følge af den nye afgiftsmodel.

-Når man, som vi gør her, udvikler en helt ny afgiftsmodel, har det været vigtigt for os at være i løbende dialog med rederierne. Vi har fået positive tilbagemeldinger, og derfor er mine forventningerne da også, at vores nye afgiftsmodel ikke betyder færre krydstogtskibe til Aarhus, men tværtimod flere og ikke mindst flere tilkoblinger til landstrømsanlægget. Og hvis der skulle være rederier, der fravælger Aarhus på grund af den nye afgiftsmodel, er det ikke noget, der får mig til at ligge søvnløs om natten, siger Thomas Haber Borch.

Aarhus Havns afgiftsmodel for krydstogtskibe træder i kraft 1. januar 2024. Pengene fra afgiften vil Aarhus Havn øremærke til nye initiativer målrettet grøn omstilling og bæredygtighed.

-lipe

14/11 2023
  • Erfaren økonomidirektør til Rønne Havn

    Erfaren økonomidirektør til Rønne Havn

    havne ›Fra 2025 tiltræder Ole Lund Madsen stillingen som CFO med ansvar for økonomi og administration på erhvervshavnen i Rønne. Den nye direktør bringer en tung maritim ledelseserfaring med sig, bl.a. fra tre årtier erfaring i Maersk Line
  • Fortsat skibsservice trods forandringer på havnen

    Fortsat skibsservice trods forandringer på havnen

    havne ›Skibsværftet Hirtshals Yard flyttes næste år over til søsterselskabet Vestkajens Maskinværksted. De over 40 virksomheder i Hirtshals Service Group forsikrer dog om, at Hirtshals Havn fortsat er et attraktivt service hub for skibe fra hele Europa.
  • Stor lokal opbakning til fremtidssikringen af Rønne Havn

    Stor lokal opbakning til fremtidssikringen af Rønne Havn

    havne ›Rønne Havn A/S har netop afsluttet tredje etape af havnens fremtidssikring, som er afgørende for at sikre Bornholms forsyningssikkerhed. Ny undersøgelse viser, at mere end to ud af tre borgere støtter den udvikling
  • EU-millioner til landstrøm i fire Nordeuropæiske containerhavne

    EU-millioner til landstrøm i fire Nordeuropæiske containerhavne

    havne ›Aarhus Havn får sammen med havnene i Bremerhaven, Göteborg og Stockholm et fælles støttebeløb på 18,8 mio. euro - godt 140 min. kroner - til at etablere landstrømsanlæg til containerskibe, der ligger til kaj
  • Thyborøn Havn bliver base for etablering af vindmøllepark

    Thyborøn Havn bliver base for etablering af vindmøllepark

    havne ›Det tyske energiselskab RWE AG har valgt Thyborøn som service- og udskibningshavn til opførelsen af Danmarks største havvindmøllepark, Thor som skal gå i gang til foråret næste år. Og projektet skaber aktivitet og arbejdspladser i flere byer
  • Anlægsprojekt optimerer forholdene ved Skagen Fisketerminal

    Anlægsprojekt optimerer forholdene ved Skagen Fisketerminal

    havne ›I denne måned starter et større anlægsarbejde ved Skagen Fisketerminal, hvor der etableres en ny kaj og vanddybden øges. Projektet udspringer af den markante udvikling med konsumfartøjer, der stikker så dybt, at vanddybden på 5 meter er utilstrækkelig
  • Udvidelse af Hirtshals Havn fortsætter i ny model

    Udvidelse af Hirtshals Havn fortsætter i ny model

    havne ›De igangværende udbud er annuleret og havneudvidelsen bliver nu delt op op i flere etaper, hvor forbedring af besejlingsforholdene fortsat bliver omdrejningspunktet. Med beslutningen vil havnen udvise økonomisk ansvarlighed
  •  Rønne Havn igen valgt til udskibningshavn for vindmøller

    Rønne Havn igen valgt til udskibningshavn for vindmøller

    havne ›Den hollandske virksomhed Van Oord er flyttet ind på havnen på Bornholm, hvor virksomheden er i fuld gang med at gøre sig klar til at udskibe fundamenter til et nyt stort vindmølleprojekt i Østersøen