Aarhus Havn gør det dyrere for krydstogtskibe at fravælge landstrøm

Aarhus Havn gør det dyrere for krydstogtskibe at fravælge landstrøm

I sommer åbnede Aarhus Havn Danmarks første landstrømsanlæg til krydstogtskibe. Nu er havnen klar med en ny afgiftsmodel med højere priser for dem, der ikke kobler sig til anlægget ved anløb

Flere og flere krydstogtskibe vælger at anløbe Aarhus Havn, og det ser ud til, at 2023 kan byde på endnu en ny rekordsæson med 68 anløb.

Havnen forventer, at knap 40 pct. af de krydstogtskibe, der er anløbet krydstogtkajen siden åbningen af landstrømsanlægget, har været tilkoblet anlægget, når sæsonen slutter. Men fra næste sæson møder krydstogtskibene en ny afgift i Aarhus, hvis de ikke skifter dieselmotorerne ud med grøn strøm fra landstrømanlægget.

-Vi valgte at gå forrest, da vi etablerede landstrøm til krydstogtskibene, og nu vælger vi så at træde endnu et skridt foran, når det handler om at skabe de rette incitamenter til at koble sig på anlægget og modtage strøm. Det er helt afgørende for miljøet, at vi får nedbragt den lokale forurening, og det vil vi gerne bidrage til, fortæller Thomas Haber Borch, der er CEO hos Aarhus Havn.

Aarhus Havns nye afgiftsmodel betyder, at der pålægges en ekstra afgift på 75 øre pr. bruttoregisterton (BRT) til de krydstogtskibe, der anløber krydstogtkajen i Aarhus og ikke kobler sig på landstrømsanlægget. Det betyder en ekstra afgift på mellem 50.000 – 75.000 kr. pr. krydstogtskib.

 Krydstogtskibet AIDAbella i havnen i Aarhus.

Ingen søvnløshed over rederiers eventuelle fravalg af havnen
-Vi har siden åbningen mødt stor interesse for vores landstrømsanlæg fra krydstogtrederiernes side. Der er ingen tvivl om, at muligheden for at koble sig på landstrøm er et vigtigt parameter for rederierne nu og fremadrettet. Den udvikling vil vi gerne skubbe på også på europæisk plan. Det gør vi med vores nye afgiftsmodel, hvor vi gør det billigere at være grøn og dyrere at være sort, lyder det fra Thomas Haber Borch, der fortæller, at havnen er klar til at vinke farvel til krydstogtskibe, der fravælger Aarhus som følge af den nye afgiftsmodel.

-Når man, som vi gør her, udvikler en helt ny afgiftsmodel, har det været vigtigt for os at være i løbende dialog med rederierne. Vi har fået positive tilbagemeldinger, og derfor er mine forventningerne da også, at vores nye afgiftsmodel ikke betyder færre krydstogtskibe til Aarhus, men tværtimod flere og ikke mindst flere tilkoblinger til landstrømsanlægget. Og hvis der skulle være rederier, der fravælger Aarhus på grund af den nye afgiftsmodel, er det ikke noget, der får mig til at ligge søvnløs om natten, siger Thomas Haber Borch.

Aarhus Havns afgiftsmodel for krydstogtskibe træder i kraft 1. januar 2024. Pengene fra afgiften vil Aarhus Havn øremærke til nye initiativer målrettet grøn omstilling og bæredygtighed.

-lipe

14/11 2023
  • Udvidelse af Odense Havn har fået grønt lys

    Udvidelse af Odense Havn har fået grønt lys

    havne ›Et flertal i byrådet i Kerteminde, har vedtaget et omdiskuteret lokalplanforslag om havneområdet ved det tidligere Lindøværft i Munkebo, som ejes af Odense Havn. Med vedtagelsen kan havnen udvides med 28 hektar til bl.a. vindmølleproduktion
  • Kunstige rev styrker biodiversiteten

    Kunstige rev styrker biodiversiteten

    havne ›ReefCircular har testet kunstige rev fremstillet af ler, og de første resultater viser en mere lovende fremtid for havets økosystemer og biodiversiteten. Siden sommer har 2,3 millioner fisk besøgt testrevet i Hundested Havn
  •  Nyt liv i gamle batterier

    Nyt liv i gamle batterier

    havne ›Gamle bilbatterier fra elbiler er nu klar til at blive genbrugt kraftvarmeværket i Rønne Havn. Det EU-finansierede projekt ”Second Life for Power Plants - 2LIPP”, står bag. Målet er at transformere gamle fossil-afhængige kraftvarmeværker til lagerplads for vedvarende energi
  • Rønne Havn modtager ESG Transparency Award

    Rønne Havn modtager ESG Transparency Award

    havne ›Rønne Havn har modtaget prisen ESG Transparency Award, som uddeles af EUPD Research – en organisation, der arbejder med analyser, optimering og anerkendelse af bæredygtighedsinitiativer på tværs af brancher
  • Esbjerg Havn sender jacket-fundamenter til USA

    Esbjerg Havn sender jacket-fundamenter til USA

    havne ›Det første fundament til USA’s største offshore vindprojekt, Coastal Virginia Offshore Wind (CVOW), blev for nyligt færdiggjort og afskibet fra Esbjerg Havn, som er den eneste havn i verden med infrastruktur og kapacitet til at facilitere produktionen af fundamenter i denne skala
  • Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjek

    Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjek

    transport ›Lufthavne er kritisk infrastruktur og skal ifølge NIS2 direktivet og CER, loven om kritiske enheders modstandsdygtighed, der begge træder i kraft i 2025, lave baggrundstjek af medarbejdere og virksomheder. Derfor har Billund Lufthavn indført en automatisk screeningsløsning
  • Odense Havn bygger sine største haller til dato

    Odense Havn bygger sine største haller til dato

    havne ›Odense Havn har netop taget første spadestik til nye produktions- og logistikhaller på 10.000 m2. De eksisterende bygninger og faciliteter på havnen er tæt på fuldt udlejet, og vindindustrien og den maritime branche efterspørger nye udvidelsesmuligheder
  • Erfaren økonomidirektør til Rønne Havn

    Erfaren økonomidirektør til Rønne Havn

    havne ›Fra 2025 tiltræder Ole Lund Madsen stillingen som CFO med ansvar for økonomi og administration på erhvervshavnen i Rønne. Den nye direktør bringer en tung maritim ledelseserfaring med sig, bl.a. fra tre årtier erfaring i Maersk Line