Aarhus Havn gør det dyrere for krydstogtskibe at fravælge landstrøm

Aarhus Havn gør det dyrere for krydstogtskibe at fravælge landstrøm

I sommer åbnede Aarhus Havn Danmarks første landstrømsanlæg til krydstogtskibe. Nu er havnen klar med en ny afgiftsmodel med højere priser for dem, der ikke kobler sig til anlægget ved anløb

Flere og flere krydstogtskibe vælger at anløbe Aarhus Havn, og det ser ud til, at 2023 kan byde på endnu en ny rekordsæson med 68 anløb.

Havnen forventer, at knap 40 pct. af de krydstogtskibe, der er anløbet krydstogtkajen siden åbningen af landstrømsanlægget, har været tilkoblet anlægget, når sæsonen slutter. Men fra næste sæson møder krydstogtskibene en ny afgift i Aarhus, hvis de ikke skifter dieselmotorerne ud med grøn strøm fra landstrømanlægget.

-Vi valgte at gå forrest, da vi etablerede landstrøm til krydstogtskibene, og nu vælger vi så at træde endnu et skridt foran, når det handler om at skabe de rette incitamenter til at koble sig på anlægget og modtage strøm. Det er helt afgørende for miljøet, at vi får nedbragt den lokale forurening, og det vil vi gerne bidrage til, fortæller Thomas Haber Borch, der er CEO hos Aarhus Havn.

Aarhus Havns nye afgiftsmodel betyder, at der pålægges en ekstra afgift på 75 øre pr. bruttoregisterton (BRT) til de krydstogtskibe, der anløber krydstogtkajen i Aarhus og ikke kobler sig på landstrømsanlægget. Det betyder en ekstra afgift på mellem 50.000 – 75.000 kr. pr. krydstogtskib.

 Krydstogtskibet AIDAbella i havnen i Aarhus.

Ingen søvnløshed over rederiers eventuelle fravalg af havnen
-Vi har siden åbningen mødt stor interesse for vores landstrømsanlæg fra krydstogtrederiernes side. Der er ingen tvivl om, at muligheden for at koble sig på landstrøm er et vigtigt parameter for rederierne nu og fremadrettet. Den udvikling vil vi gerne skubbe på også på europæisk plan. Det gør vi med vores nye afgiftsmodel, hvor vi gør det billigere at være grøn og dyrere at være sort, lyder det fra Thomas Haber Borch, der fortæller, at havnen er klar til at vinke farvel til krydstogtskibe, der fravælger Aarhus som følge af den nye afgiftsmodel.

-Når man, som vi gør her, udvikler en helt ny afgiftsmodel, har det været vigtigt for os at være i løbende dialog med rederierne. Vi har fået positive tilbagemeldinger, og derfor er mine forventningerne da også, at vores nye afgiftsmodel ikke betyder færre krydstogtskibe til Aarhus, men tværtimod flere og ikke mindst flere tilkoblinger til landstrømsanlægget. Og hvis der skulle være rederier, der fravælger Aarhus på grund af den nye afgiftsmodel, er det ikke noget, der får mig til at ligge søvnløs om natten, siger Thomas Haber Borch.

Aarhus Havns afgiftsmodel for krydstogtskibe træder i kraft 1. januar 2024. Pengene fra afgiften vil Aarhus Havn øremærke til nye initiativer målrettet grøn omstilling og bæredygtighed.

-lipe

14/11 2023
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien