Aarhus Havn har købt Skandinaviens første, elektriske trossebil

Aarhus Havn har købt Skandinaviens første, elektriske trossebil

Når skibene lægger til i havnen bliver trosserne fremover trukket ind og fastgjort ved hjælp af et nyudviklet specialkøretøj med to elmotorer. -Hver gang en dieseldrevet bil kan skiftes ud med en elbil, er det en sejr, siger medarbejderne

Elbiler er efterhånden blevet hverdag på asfalten landet over, men når det kommer til mere specialiserede køretøjer, der skal løse flere opgaver end bare persontransport, er det nogle gange lidt mindre ligetil.

Men nu kan Aarhus Havn prale af at have den første el-trossebil i Skandinavien. Det betyder, at når skibene lægger til kaj, bliver trosserne - altså tovene, der holder skibene på plads - trukket ind og sat på plads af en bil med to elmotorer: Én, der trækker trosser, og én der trækker bilen.

-Det er det eneste rigtige med 100 procent el. Det er rart at have en god fornemmelse, når man kører ud og fortøjer et skib. Vi sætter det mindst mulige CO2-aftryk, og det føles godt, siger Søren Condrup, der er havneassistent hos Aarhus Havn.

En trossebil, der både trækker og kører udelukkende med strøm som drivkraft, er noget nyt både i Danmark og resten af verden.

Bilen er udviklet af Ford og Knebel Drilling i samarbejde med Aarhus Havn, og det er faldet meget naturligt for Danmarks største erhvervshavn at være en del af løsningen, når det handler om skiftet fra diesel til el.

-I 2030 vil vi være CO2-neutrale, og det her er et vigtigt skridt på vejen. Vi har længe kigget på forskellige elbiler for at se, om de kunne danne platform for det elektriske spil fra Knebel Drilling, og det har vi nu fundet med Ford E-Transit. Vi er stolte af, at vi på den måde har været med til at udvikle en helt ny specialbil til branchen, siger Anne Zachariassen, der er COO hos Aarhus Havn.

Ingen larm og lugt
Aarhus Havn arbejder for at blive Østersøens mest bæredygtige havn, og det kommer ikke af sig selv.

Så hver gang en dieseldrevet bil kan skiftes ud med en elbil, er det en sejr.

-Vores varevogne og personbiler kører i dag på strøm, men vi bruger også forskellige specialkøretøjer på havnen, hvor man ikke altid bare kan bestille en eldrevet version. Men nu findes den her trossebil, der er 100 procent elektrisk, og det giver håb for, at flere specialkøretøjer i fremtiden bliver designet til at køre på noget grønnere end diesel, siger Anne Zachariassen.

Bilen virker præcis som de tidligere trossebiler, og derfor kræver det hverken kurser eller introduktion for havnens medarbejdere at bruge den.

Så for Søren Condrup, der i sin hverdag kommer til at bruge bilen, bliver der ingen omvæltning eller forandring at tage stilling til - bortset lige fra en enkelt ting.

-På den helt gamle trossebil kører spilkoppen på en lille dieselmotor, som står og hakker afsted. Den stopper vi altid, så snart vi kan slippe afsted med det, for vi kan slet ikke kommunikere med lodsen, fordi vi slet ikke kan høre hinanden. Og der larmer el jo ikke. Det er en helt anden fornemmelse, siger Søren Condrup.

Det nye, elektriske spil kan trække omkring 800 kilo, og Aarhus Havn har omkring 3300 trosseføringer om året.

-lipe

30/10 2023
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe
  • Containerterminal indviet i Fredericia

    Containerterminal indviet i Fredericia

    havne ›Lørdag den 4. oktober markerede ADP og Fredericia Shipping indvielsen af Fredericia Havns nye containerterminal. Den skal styrke havnens rolle som et effektivt og fremtidssikret logistikknudepunkt
  • Visuel opdatering af havneidentiteten

    Visuel opdatering af havneidentiteten

    havne ›En ny visuel identitet og hjemmeside markerer Kalundborg Havns strategiske retning som en grøn, international og digital erhvervshavn
  • Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    havne ›Havnen har indgået aftale med virksomheden, Normod Carbon, som nu er eneret til trinvis udvikling af et mellemlager på 10 millioner tons CO2 om året
  • Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    havne ›Et solidt, økonomisk resultat i første halvår og stigning på over 13 procent på containeromsætningen får landets største erhvervshavn til at opjustere forventninger med 23 millioner kr.
  • Stena Line i historisk aftale 

    Stena Line i historisk aftale 

    havne ›Stena Line har indgået en langsigtet aftale med Frederikshavn Kommune om driften af færgehavnen i Frederikshavn de næste 50 år
  • Kaj på vej til havnen

    Kaj på vej til havnen

    havne ›430 meter ny kaj er på vej til havnen i Aarhus. Byggeriet af projektet, som er godkendt af Trafikstyrelsen, begynder nu her i uge 39