Aarhus Havn har købt Skandinaviens første, elektriske trossebil

Aarhus Havn har købt Skandinaviens første, elektriske trossebil

Når skibene lægger til i havnen bliver trosserne fremover trukket ind og fastgjort ved hjælp af et nyudviklet specialkøretøj med to elmotorer. -Hver gang en dieseldrevet bil kan skiftes ud med en elbil, er det en sejr, siger medarbejderne

Elbiler er efterhånden blevet hverdag på asfalten landet over, men når det kommer til mere specialiserede køretøjer, der skal løse flere opgaver end bare persontransport, er det nogle gange lidt mindre ligetil.

Men nu kan Aarhus Havn prale af at have den første el-trossebil i Skandinavien. Det betyder, at når skibene lægger til kaj, bliver trosserne - altså tovene, der holder skibene på plads - trukket ind og sat på plads af en bil med to elmotorer: Én, der trækker trosser, og én der trækker bilen.

-Det er det eneste rigtige med 100 procent el. Det er rart at have en god fornemmelse, når man kører ud og fortøjer et skib. Vi sætter det mindst mulige CO2-aftryk, og det føles godt, siger Søren Condrup, der er havneassistent hos Aarhus Havn.

En trossebil, der både trækker og kører udelukkende med strøm som drivkraft, er noget nyt både i Danmark og resten af verden.

Bilen er udviklet af Ford og Knebel Drilling i samarbejde med Aarhus Havn, og det er faldet meget naturligt for Danmarks største erhvervshavn at være en del af løsningen, når det handler om skiftet fra diesel til el.

-I 2030 vil vi være CO2-neutrale, og det her er et vigtigt skridt på vejen. Vi har længe kigget på forskellige elbiler for at se, om de kunne danne platform for det elektriske spil fra Knebel Drilling, og det har vi nu fundet med Ford E-Transit. Vi er stolte af, at vi på den måde har været med til at udvikle en helt ny specialbil til branchen, siger Anne Zachariassen, der er COO hos Aarhus Havn.

Ingen larm og lugt
Aarhus Havn arbejder for at blive Østersøens mest bæredygtige havn, og det kommer ikke af sig selv.

Så hver gang en dieseldrevet bil kan skiftes ud med en elbil, er det en sejr.

-Vores varevogne og personbiler kører i dag på strøm, men vi bruger også forskellige specialkøretøjer på havnen, hvor man ikke altid bare kan bestille en eldrevet version. Men nu findes den her trossebil, der er 100 procent elektrisk, og det giver håb for, at flere specialkøretøjer i fremtiden bliver designet til at køre på noget grønnere end diesel, siger Anne Zachariassen.

Bilen virker præcis som de tidligere trossebiler, og derfor kræver det hverken kurser eller introduktion for havnens medarbejdere at bruge den.

Så for Søren Condrup, der i sin hverdag kommer til at bruge bilen, bliver der ingen omvæltning eller forandring at tage stilling til - bortset lige fra en enkelt ting.

-På den helt gamle trossebil kører spilkoppen på en lille dieselmotor, som står og hakker afsted. Den stopper vi altid, så snart vi kan slippe afsted med det, for vi kan slet ikke kommunikere med lodsen, fordi vi slet ikke kan høre hinanden. Og der larmer el jo ikke. Det er en helt anden fornemmelse, siger Søren Condrup.

Det nye, elektriske spil kan trække omkring 800 kilo, og Aarhus Havn har omkring 3300 trosseføringer om året.

-lipe

30/10 2023
  • Skandaleramte Frederikshavn Havn overtages af kommunen

    Skandaleramte Frederikshavn Havn overtages af kommunen

    havne ›Med en gæld på 1,6 mia. kroner og ubetalte regninger har havnen fået ophævet sin status som kommunal selvstyrehavn. En advokatundersøgelse skal nu vise, hvor ansvaret kan placeres, og borgmester Birgit S. Hansen udtaler, at hun 'føler sig taget i røven'
  • Nedbrydelige fiskenet bliver testet i Hirtshals

    Nedbrydelige fiskenet bliver testet i Hirtshals

    havne ›Hirtshals Havn deltager sammen med forskere og fiskere i et seksårigt forskningsprojekt som skal vise, om biologisk nedbrydelige fiskenet kan være en del af løsningen på plastforurening i havene
  • Stormflod har kostet Kolding Havn en million på bundlinjen

    Stormflod har kostet Kolding Havn en million på bundlinjen

    havne ›Havnens årsregnskab for 2023 bærer præg af den generelle afmatning, færre skibe og oktober måneds stormflod. Trods det er der ros fra bestyrelsen til ledelsen for at navigere i et svært marked
  • Port af Aalborg: Tilfredsstillende resultat på trods af udfordrende år

    Port af Aalborg: Tilfredsstillende resultat på trods af udfordrende år

    havne ›Sidste år var det første hele år uden grønlandsskibe i havnen i Aalborg. Det kan ses på årets regnskab, som dog, takket være en stærk slutspurt, betegnes som 'over forventning
  • ADP A/S fremlægger nyt rekordregnskab

    ADP A/S fremlægger nyt rekordregnskab

    havne ›På trods af øgede geopolitiske spændinger, stigende renter og truslen om recession formåede ADP at fastholde godsomsætningen på niveau med 2022. Samtidig indtog havneselskabet også nye markedsandele og øgede nettoomsætningen med intet mindre end 22 procent i forhold til 2022
  • Skagen Havn fejrer fremgang i 2023

    Skagen Havn fejrer fremgang i 2023

    havne ›Havnen har sidste år overgået alle forventninger og leveret en vækst, der slår forrige års historiske resultat. Med en god aktivitet indenfor alle forretningsområder viser resultatet en omsætning på 81,8 millioner kroner og et resultat på 28,7 millioner kroner
  • Militært område etableret på Kalundborg Havn

    Militært område etableret på Kalundborg Havn

    havne ›Frem til og med den 3. maj vil et område af havnen være bevogtet af Forsvaret på grund af en såkaldt værtsnationsstøtte. Ifølge Forsvaret er der tale om en tropperotation, men der er ikke oplysninger om de nærmere detaljer
  • Rekordomsætning på Rønne Havn

    Rekordomsætning på Rønne Havn

    havne ›Bornholms største havn havde sidste år et øget aktivitetsniveau med vækst i flere af sine forretningsområder. Resultatet blev en nettoomsætning på 126 mio. kr. og et overskud på 35 mio. kr., og det er betydeligt mere end det forventede