Aarhus Havn med i fælles, grøn front for mere landstrøm

Aarhus Havn med i fælles, grøn front for mere landstrøm

Havnen har søgt EU-midler til opførelse af et landstrømsanlæg på containerterminalen. Ansøgningen er sendt i samarbejde med Bremerhaven, Göteborg, Stockholm, Hamborg og Oslo, der alle har et ønske om at udvikle og bygge landstrømsanlæg til containerskibe, og rederiet Unifeeder bakker op om projektet

Aarhus Havn har specifikt søgt om 37 millioner kroner hos infrastrukturfonden CEF, der står for Connecting Europe Facility og er en pulje hos EU, der er øremærket til transportinfrastruktur.

-Vi har et mål om at blive den mest bæredygtige havn i Østersøområdet, og det her er et vigtigt skridt på vejen. I fremtiden vil containerskibe kunne slukke dieselgeneratorerne og lade den grønne strøm forsyne skibet med energi, siger Anne Zachariassen, der er COO hos Aarhus Havn.

Ansøgningen om EU-midlerne er skrevet i et samarbejde med havnene i Bremerhaven, Göteborg, Stockholm, Hamborg og Oslo, der alle har et ønske om at udvikle og bygge landstrømsanlæg til containerskibe

Derudover har rederiet Unifeeder udtrykt sin opbakning til projektet, da det netop er skibe som rederiets, der vil kunne koble sig til det kommende landstrømsanlæg.

 Martin Gaard Christiansen, europæisk CEO og global CCO hos Unifeeder.

-Unifeeder har sat sig ambitiøse klimamål, herunder at være net zero inden 2050. Selvom brugen af alternative brændstoffer som bio-brændstoffer og snart methanol og senere også ammoniak vil bidrage til lavere CO2-udledning, er brugen af landstrøm under havneanløb en vigtig del af vores vej til en grønnere fremtid, siger Martin Gaard Christiansen, der er europæisk CEO og global CCO hos Unifeeder.

Containerskibe stiller mindre krav end krydstogtskibe
Aarhus Havn har som den første - og indtil videre eneste - havn i Danmark et landstrømsanlæg til krydstogtskibe, og da havnen står for mere end 70 procent af den danske containerfragt, er det nærtliggende at kigge på containerterminalen som det næste.

Mens landstrømsanlægget til krydsskibe kan levere helt op til 16 megawatt, som bruges til at holde liv i alt fra restauranter til wellness ombord, stiller containerskibene mindre krav. Forventningen er, at de kommende landstrømsanlæg skal kunne levere tre megawatt til de største containerskibe.

-Vi har omkring 175 anløb i Aarhus hvert år med vores skibe, hvilket gør os til en af havnens hyppigste gæster. Under vores ophold udsender vi CO2 gennem strømproduktion ombord, og det ønsker vi at undgå i fremtiden, siger Martin Gaard Christiansen.

Udover at dieselgeneratorerne sender CO2 ud i atmosfæren, når de kører, så har de også de lokale ulemper, at de støjer og lugter. Disse gener forsvinder fuldstændig, når skibe i stedet bruger landstrøm.

Studie skal undersøge mulighederne for tilpassede landstrømsanlæg
Aarhus Havn har anløb fra containerskibe i mange størrelser. De største er omkring 400 meter lange, mens andre har en længde på under 200 meter.

Selvom de mindre skibe selvsagt vil have behov for at få mindre strøm gennem det kommende landstrømsanlæg, så er der dog en udfordring: For at kunne modtage strøm fra landstrømsanlægget, skal skibene have matchende infrastruktur ombord - uanset skibets størrelse.

Og det kan være en dyr omgang.

-Hvis prisen for at ombygge et skib til at kunne modtage landstrøm er for høj, så er det ikke sandsynligt, at de mindre skibe gør det. Det bliver simpelthen for dyrt. Vi vil gerne hjælpe med at gøre det attraktivt at vælge den grønne løsning, siger Anne Zachariassen.

 COO i Aarhus Havn,  Anne Zachariassen

Ansøgningen omhandler derfor også midler til at løse det problem. Midlerne skal bruges til et studie, der skal undersøge, om man kan lave et mindre anlæg, der er designet til mindre skibe, så omstillingen bliver billigere.

-Vi er meget interesserede i at sikre, at den tekniske udformning af landstrømsforbindelserne ikke bliver en ulempe for visse skibstyper. Nogle skibstyper har kun brug for den billigere lavspændingsforbindelse, mens andre skal bruge den dyre højspændingsforbindelse, siger Martin Gaard Christiansen.

Når nogle af Europas største havne og et af verdensdelens vigtigste rederier går sammen om disse projekter, øger det tempoet på den grønne omstilling.

Men den fælles front har flere fordele.

Det sender et signal til branchen om, at vi alle skal omstille os. Når muligheden for landstrøm er der - måske endda i flere varianter på sigt - så har vi alle et ansvar for at træffe det grønne valg. Jeg tror på, at vi når i mål, siger Anne Zachariassen.

Aarhus Havn forventer, at containerskibe kan slutte sig til landstrøm i slutningen af 2026.

-lipe

4/4 2024
  • Nornes CO2-modtageanlæg opføres på Aalborg Havn

    Nornes CO2-modtageanlæg opføres på Aalborg Havn

    havne ›Norne og Port of Aalborg underskriver 30-årig eksklusiv aftale, modtager EU CEF-støtte og påbegynder opførelsen af CO2-hub. Med støtte fra EU's Connecting Europe Facility vil projektet levere CO2-modtageinfrastruktur i verdensskala og skabe stordriftsfordele for Danmark og EU
  • Byggeriet af Marselistunnelen er vedtaget

    Byggeriet af Marselistunnelen er vedtaget

    havne ›Marselistunnelen har været et diskussionsemne i årevis. Nu har et bredt politisk flertal sikret, at projektet kan komme i gang. Det ser Aarhus Havn som en anerkendelse af havnens betydning
  • Molslinjens nye elfærge er i havn

    Molslinjens nye elfærge er i havn

    havne ›Molslinjens elfærge, Nerthus, afsluttede i dag en næsten tre uger lang hjemsejlads fra værftet i Tyrkiet. Færgen lagde til kaj i Kalundborg, hvor et intenst program nu begynder for at få færgen klar til drift den 16. juni
  • Skagen Havn er klar til fremtidens fiskefartøjer

    Skagen Havn er klar til fremtidens fiskefartøjer

    havne ›Projektet med udvidelse af kajen og øget vanddybde i havnebassinet ved auktionskajen står nu færdigt. Forud for projektet har der været en tæt dialog med erhvervet og fiskerne, for at sikre de bedst mulige forhold
  •  På vej med 430 meter ny kaj

    På vej med 430 meter ny kaj

    havne ›Aarhus Havn har netop indgået en aftale med MT Højgaard Danmark, som skal færdiggøre kajen på den såkaldte Omniterminal
  • Tidligere færgehavne skal vækkes til live igen

    Tidligere færgehavne skal vækkes til live igen

    havne ›Sund & Bælt, der ejer og driver Storebæltsforbindelsen, har købt den tidligere færgehavn, Halsskov Færgehavn af Slagelse Kommune, og ønsker også at overtage forbindelseshavnen i Knudshoved på Fyn. Opkøbene skal sikre beredskabet og mobiliteten mellem landsdelene
  • Verdo rykker ind i nyt domicil på Aalborg havn   

    Verdo rykker ind i nyt domicil på Aalborg havn  

    havne ›Verdo har netop indviet sine splinternye kontor- og produktionsfaciliteter på Østhavnen i Aalborg, og dermed samles energikoncernens nordjyske aktiviteter og i alt cirka 80 medarbejdere på én strategisk placering hos Port of Aalborg
  • Skagen Havn øger omsætningen i 2024

    Skagen Havn øger omsætningen i 2024

    havne ›I 2024 var aktivitetsniveauet højt hos Skagen Havn. Den samlede omsætning steg markant og Skagen Havn havde en rekordomsætning på 86,4 millioner kroner, mod en hidtidig rekord i 2023 på 81,8 millioner kroner. I 2024 realiserede Skagen Havn et resultat på 26,9 millioner kroner