Aarhus Havn med i fælles, grøn front for mere landstrøm

Aarhus Havn med i fælles, grøn front for mere landstrøm

Havnen har søgt EU-midler til opførelse af et landstrømsanlæg på containerterminalen. Ansøgningen er sendt i samarbejde med Bremerhaven, Göteborg, Stockholm, Hamborg og Oslo, der alle har et ønske om at udvikle og bygge landstrømsanlæg til containerskibe, og rederiet Unifeeder bakker op om projektet

Aarhus Havn har specifikt søgt om 37 millioner kroner hos infrastrukturfonden CEF, der står for Connecting Europe Facility og er en pulje hos EU, der er øremærket til transportinfrastruktur.

-Vi har et mål om at blive den mest bæredygtige havn i Østersøområdet, og det her er et vigtigt skridt på vejen. I fremtiden vil containerskibe kunne slukke dieselgeneratorerne og lade den grønne strøm forsyne skibet med energi, siger Anne Zachariassen, der er COO hos Aarhus Havn.

Ansøgningen om EU-midlerne er skrevet i et samarbejde med havnene i Bremerhaven, Göteborg, Stockholm, Hamborg og Oslo, der alle har et ønske om at udvikle og bygge landstrømsanlæg til containerskibe

Derudover har rederiet Unifeeder udtrykt sin opbakning til projektet, da det netop er skibe som rederiets, der vil kunne koble sig til det kommende landstrømsanlæg.

 Martin Gaard Christiansen, europæisk CEO og global CCO hos Unifeeder.

-Unifeeder har sat sig ambitiøse klimamål, herunder at være net zero inden 2050. Selvom brugen af alternative brændstoffer som bio-brændstoffer og snart methanol og senere også ammoniak vil bidrage til lavere CO2-udledning, er brugen af landstrøm under havneanløb en vigtig del af vores vej til en grønnere fremtid, siger Martin Gaard Christiansen, der er europæisk CEO og global CCO hos Unifeeder.

Containerskibe stiller mindre krav end krydstogtskibe
Aarhus Havn har som den første - og indtil videre eneste - havn i Danmark et landstrømsanlæg til krydstogtskibe, og da havnen står for mere end 70 procent af den danske containerfragt, er det nærtliggende at kigge på containerterminalen som det næste.

Mens landstrømsanlægget til krydsskibe kan levere helt op til 16 megawatt, som bruges til at holde liv i alt fra restauranter til wellness ombord, stiller containerskibene mindre krav. Forventningen er, at de kommende landstrømsanlæg skal kunne levere tre megawatt til de største containerskibe.

-Vi har omkring 175 anløb i Aarhus hvert år med vores skibe, hvilket gør os til en af havnens hyppigste gæster. Under vores ophold udsender vi CO2 gennem strømproduktion ombord, og det ønsker vi at undgå i fremtiden, siger Martin Gaard Christiansen.

Udover at dieselgeneratorerne sender CO2 ud i atmosfæren, når de kører, så har de også de lokale ulemper, at de støjer og lugter. Disse gener forsvinder fuldstændig, når skibe i stedet bruger landstrøm.

Studie skal undersøge mulighederne for tilpassede landstrømsanlæg
Aarhus Havn har anløb fra containerskibe i mange størrelser. De største er omkring 400 meter lange, mens andre har en længde på under 200 meter.

Selvom de mindre skibe selvsagt vil have behov for at få mindre strøm gennem det kommende landstrømsanlæg, så er der dog en udfordring: For at kunne modtage strøm fra landstrømsanlægget, skal skibene have matchende infrastruktur ombord - uanset skibets størrelse.

Og det kan være en dyr omgang.

-Hvis prisen for at ombygge et skib til at kunne modtage landstrøm er for høj, så er det ikke sandsynligt, at de mindre skibe gør det. Det bliver simpelthen for dyrt. Vi vil gerne hjælpe med at gøre det attraktivt at vælge den grønne løsning, siger Anne Zachariassen.

 COO i Aarhus Havn,  Anne Zachariassen

Ansøgningen omhandler derfor også midler til at løse det problem. Midlerne skal bruges til et studie, der skal undersøge, om man kan lave et mindre anlæg, der er designet til mindre skibe, så omstillingen bliver billigere.

-Vi er meget interesserede i at sikre, at den tekniske udformning af landstrømsforbindelserne ikke bliver en ulempe for visse skibstyper. Nogle skibstyper har kun brug for den billigere lavspændingsforbindelse, mens andre skal bruge den dyre højspændingsforbindelse, siger Martin Gaard Christiansen.

Når nogle af Europas største havne og et af verdensdelens vigtigste rederier går sammen om disse projekter, øger det tempoet på den grønne omstilling.

Men den fælles front har flere fordele.

Det sender et signal til branchen om, at vi alle skal omstille os. Når muligheden for landstrøm er der - måske endda i flere varianter på sigt - så har vi alle et ansvar for at træffe det grønne valg. Jeg tror på, at vi når i mål, siger Anne Zachariassen.

Aarhus Havn forventer, at containerskibe kan slutte sig til landstrøm i slutningen af 2026.

-lipe

4/4 2024
  • Skagen Havn styrker sin position som Danmarks største fiskerihavn

    Skagen Havn styrker sin position som Danmarks største fiskerihavn

    havne ›Skagen havn fortsætter sin positive udvikling og cementerer sin rolle som Danmarks førende fiskerihavn, det viser de seneste tal fra Fiskeristyrelsen
  • Fiskeribranchen går sammen om indsamling af affald fra fiskeredskaber

    Fiskeribranchen går sammen om indsamling af affald fra fiskeredskaber

    havne ›Fiskeriretur bliver den femte ordning under Retur-ordningen, der også tæller Elretur, Batteriretur, Emballageretur og Tekstilretur. Den nye kollektivordning er affødt af producentansvaret for fiskeredskaber, og forventes af indsamle mellem 300 og 600 tons plast om året især i de store, jyske fiskerihavne
  • Hirtshals Havn sejler på ny trafik- og vækstbølge

    Hirtshals Havn sejler på ny trafik- og vækstbølge

    havne ›Antallet af passagerer, personbiler, lastbiler og gods, der krydsede kajkanten i Hirtshals, steg i 2024 sammenlignet med 2023, mens værdien af landinger af fisk viser de bedste tal i fem år. Fremgangen kommer efter flere års påvirkning fra coronarestriktioner, krigstilstande og nedgang i den norske krone
  • Stena Line skal hjælpe danske turister til Göteborg

    Stena Line skal hjælpe danske turister til Göteborg

    havne ›Når turismemessen Ferie for Alle løber af stablen i Herning den 21.-23. februar, er Stena Line på plads sammen med World of Volvo, Liseberg og Universeum for at sætte fokus på Gøteborg som destination for danske rejsende
  • Ny togrute sender tusindvis af biler til udskibning i Esbjerg Havn

    Ny togrute sender tusindvis af biler til udskibning i Esbjerg Havn

    havne ›10.000 nye biler forventes årligt via ny togrute direkte fra Slovakiet til Esbjerg Havn, hvor de bliver omlastet og sendt til Storbritannien. Første levering gik tæt på perfekt. er meldingen fra Scandinavian Auto Logistics, der håndterer bilerne på havnen
  • Skagen Havn har ansat maritim koordinator

    Skagen Havn har ansat maritim koordinator

    havne ›Majbritt Larsen er ansat i en nyoprettet stilling. Hun kommer fra en lignende stilling ved Port of Aalborg, men har tidligere været ansat ved Skagen Havn, som havneassistent og har i 10 år sejlet jack-up kranskibe, der installerer havvindmøller
  • Eimskip bygger nyt køle- og frysehus på Aarhus Havn

    Eimskip bygger nyt køle- og frysehus på Aarhus Havn

    havne ›Det islandske rederi tog forleden første spadestik til ialt 4400 kvm køle- og fryseopbevaring på Danmarks største erhvervshavn Byggeriet åbner nye muligheder for Eimskib, der især sejler til og fra Island, Grønland og Færøerne
  • ADP bliver medejer af Hanstholm Havn

    ADP bliver medejer af Hanstholm Havn

    havne ›Thisted Kommune og Associated Danish Ports (ADP) har indgået aftale om fælles ejerskab af Hanstholm Havn. ADP får aktiemajoriteten