Aarhus Havn sætter Danmarksrekord

Aarhus Havn sætter Danmarksrekord

I dag den 4. december kørte en Danmarksrekord fra Danish Crown i Horsens ad E45 til Aarhus havn, hvor den blev lastet på et containerskib. Dermed har Aarhus Havn næsten en måned før årets slutning slået sin egen rekord, som blev sat sidste år med 540.363 containere (TEU) – eller mere end én container i minuttet alle årets 365 dage

De containere, der løftes over kaj på Aarhus havn, i den resterende del af december udgør således årets vækst i containeromsætningen. Og den vækst skal så lægges oven i de seneste to års fremgang på ca. 20 %.

Kundechef Nicolai Krøyer havde ved årets begyndelse en forventning om, at Aarhus Havn i 2019 ville slå sin egen rekord i containeromsætning, men han er alligevel overrasket over, at det sker allerede efter ca. 11 måneder.

- Vi bygger trods alt oven på en to-årig periode med en vækst på 20 pct. Derfor er det meget positivt, at hver eneste container, der løftes over kaj fra i dag og resten af året, tikker ind på omsætningstallet som fremgang, siger Nicolai Krøyer.

Han vurderer, at nogle af landets store eksportvirksomheder har travlt og sender langt flere varer ud af landet end på samme tidspunkt sidste år.

- Hvis min fornemmelse er rigtig, handler det om øget eksport og dermed også vækst i beskæftigelsen. Det må jo siges at være en rigtig positiv situation, siger Nicolai Krøyer.

Han har også noteret sig, at Hamburg Havn glæder sig over en fremgang på 6,9 % i årets første ni måneder, mens gennemsnittet hos Hamburg Havns nærmeste konkurrenter ligger på 3,4 %.

- Ud fra de tal kan jeg konstatere, at vi ligger godt i markedet, og jeg er ret sikker på, at vi aktuelt både tager markedsandele nationalt og internationalt, fastslår Nicolai Krøyer.

Aarhus Havn ser frem til en fortsat stigning i containeromsætningen i 2020, hvor også et helt nyt containerrederi begynder at anløbe Aarhus havn i fast rutefart. Det er det grønlandske Royal Arctic Line, der har indgået en aftale om samsejling med islandske Eimskip, der i forvejen udgør en væsentlig del af omsætningen på Aarhus havn. 

-hawin

4/12 2019
  • Port of Aalborg opjusterer

    Port of Aalborg opjusterer

    havne ›Udvikling i udlejningsforretningen i den voksende erhvervspark og fortsat stor godsaktivitet er de primære årsager til, at Port of Aalborg har leveret et solidt første halvår af 2025 og derfor opjusterer forventningerne
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras