Aarhus Havn vil selv sikre bæredygtig energi til skibe
Fotograf: Jan Kejser

Aarhus Havn vil selv sikre bæredygtig energi til skibe

I mangel på fælles, politisk løsning, arbejder havnen bl.a. på etablering af landstrømsanlæg med solceller og vindmøller, der skal rette op på forureningen fra krydstogtskibene

- Der bør findes en national eller EU-funderet løsning på krydstogtskibes miljøaftryk, men desværre er der usikkerhed om, hvornår en sådan løsning kommer,  mener ledelsen på Aarhus Havn.

Derfor vælger havnen nu at gå egne veje i bestræbelserne på at skaffe bæredygtig energi til skibene i havnen og samtidig leve op til målet om at være CO2-neutral i 2030.

Aarhus Havn vil således arbejde på at få etableret et landstrømsanlæg, der får 100 pct. grøn strøm fra solceller på havnenes tage og vindmøller på havnen.

- Den aktuelle debat om landstrøm fokuserer primært på krydstogtskibe, men ud af de cirka 7000 skibe, der anløber Aarhus Havn hvert år, er det kun ca. 20 krydstogtskibe, der kan modtage landstrøm. Hvis vi etablerer energiforsyning her på havnen, vil vi også kunne levere strøm til f.eks. mobile landstrømsenheder, der kan anvendes af de øvrige skibstyper. Det er et meget ambitiøst projekt, som kræver udvikling af ny teknologi, men vi mener, det er den rigtige vej at gå, siger Jakob Flyvbjerg Christensen.

Stor investering kræver markante resultater
COWI har netop udarbejdet en landstrøms-analyse for Aarhus Havn. Den viser, at det vil koste Aarhus Havn 42 mio. kr. at etablere et landstrømsanlæg, der kun kan bruges af et begrænset antal krydstogtskibe. Udfordringen vil derfor stadig være de resterende krydstogtskibe og de øvrige skibe på havnen.

- I Aarhus har vi et mål om at være CO2-neturale i 2030. Derfor kan vi ikke investere 42 mio. kr. i et landstrømsanlæg, der kun ændrer CO2-udledningen marginalt, fastslår Jakob Flyvbjerg Christensen, der samtidig understreger, at en national eller EU-funderet løsning absolut var at foretrække.

- En politisk regulering i forhold til krydstogtskibene ville stille alle havne lige. Men det kan vi ikke vente på, og derfor er det min vurdering, at den løsning, vi vælger nu, er langt den bedste for Aarhus og for byens borgere, siger havnedirektøren.

Han erkender, at det aktuelt kan være ganske svært at lovgive om landstrøm, fordi hver dag har sin nye historie om fremtidens brændstof til skibe. Således er der en reel risiko for, at mens man bygger landstrømsanlæg, vil skibene gå over til andre typer brændstof som f.eks. LNG, brint eller batteridrift. Seneste har Maersk meddelt, at man i kommerciel sammenhæng vil anvende madolie som brændstof til containerskibe.

- Jeg tror, at mange kan nikke genkendende til, at det er svært at agere i feltet omkring bæredygtighed, fordi udviklingen går så stærkt, at det, vi ved i dag, er forældet viden og teknologi i morgen. Vi har derfor valgt at satse på en seriøs løsning, der kan skaffe 100 pct. grøn energi og som kan bruges i bredere forstand end blot til krydstogtskibe, fortæller Jakob Flyvbjerg Christensen, som nævner andre skibstyper og havnens virksomheder som oplagte aftagere af strøm fra solceller og vindmøller.

-lipe

24/6 2019
  • Port of Aalborg opjusterer

    Port of Aalborg opjusterer

    havne ›Udvikling i udlejningsforretningen i den voksende erhvervspark og fortsat stor godsaktivitet er de primære årsager til, at Port of Aalborg har leveret et solidt første halvår af 2025 og derfor opjusterer forventningerne
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras