Aarhusiansk skibsarkitekt vinder DI-Pris

Aarhusiansk skibsarkitekt vinder DI-Pris

Radikal grøn nytænkning med globalt udsyn skaffer OSK-ShipTech DI Østjyllands Initiativpris 2022. Virksomheden fik initiativprisen overrakt onsdag den 25. januar på sin adresse i Aarhus. Prisen blev overrakt af borgmester Jacob Bundsgaard og formand for DI Østjylland Anders Strange

Hvad har de nye færger til havet ved New Zealand, på Viktoriasøen i Afrika og i Limfjorden tilfælles? Svaret er, at de alle designet af OSK-ShipTech, der holder til på Mellemarmen på Aarhus Havn. Hvad der yderligere er fælles for færgerne er, at de har fokus på at gøre søtransport mere bæredygtigt ved bedre design, øget kapacitet og afprøvning af nye grønne brændstofformer.

Det indbringer nu OSK-ShipTech  DI Østjyllands initiativpris 2022.

- Vi vil gerne belønne OSK-ShipTech for deres evne til at tænke nyt i tider med store forandringer, både produkt- og markedsmæssigt. Virksomheden medvirker til mindre CO2- udledning såvel i Danmark som ude i verden, siger Anders Strange, der er formand for DI Østjylland.

I den danske færgedrift har OSK-ShipTech været aktive i et udviklingsprojekt for Feggesund/Fur færgeforbindelser i Limfjorden, hvor der bliver afprøvet brint som brændstof i den maritime sektor. Et udviklingsprojekt, der er et væsentligt skridt i udviklingen mod en mere bæredygtig færgedrift med lavere emission i både Danmark og Europa.

Én ting er nye brændstofformer, en anden er mere optimalt skibsdesign, hvorved man kan spare på brændstoffet, som er den største synder. Ved at skabe mere plads på færgerne og sikre transport af flere biler per overgang, eller ved at sikre hurtigere til- og frakørsel på færgerne, kan færgerne sejle ved lavere hastighed – og spare på brændstoffet – men stadig levere den samme overfartstid.

- OSK-ShipTech er i høj grad med til at holde Danmark på det maritime verdenskort. For kunderne er ofte skibsredere over hele verden. Og skibsværfterne er ligeledes placeret kloden rundt. Men ideerne og stregerne kommer altså her fra Aarhus. Det er da spændende, siger Anders Strange.

Dét at arbejde med skibsredere og værfter over hele verden har også ansporet OSK-ShipTech  til at tænke i virtuelle udviklingsplatforme, så kunderne med 3D-briller kan sidde et helt andet sted og følge med, når skibene skal indrettes. Det var egentlig et projekt, der udsprang fra Aarhus Universitet, som OSK-ShipTech investerede i, og nu har integreret i virksomheden under navnet ”Vertigo VR”.

- Det sparer mange rejser, og det er meget hurtigere at arbejde med, når flere af skibets endelige brugere – fra styrmand over kok til besætning – kan teste skibets funktionalitet, og vi kan justere indretningen tidligt i designprocessen, forklarer adm. direktør Jacob Høgh Thygesen.

Virksomheden har i foråret 2022 indgået en fælles udviklingsaftale med Mærsk Supply Service om udvikling af en ny type ”Wind Installation Vessel”, som skal bruges, når Mærsk Supply Service træder ind på det amerikanske off-shore vind-marked i 2025.

Det innovative projekt vil vise et patenteret lastesystem, udviklet i fællesskab mellem OSK-ShipTech og Mærsk Supply Service, som skal øge installationseffektiviteten med 30%. Dermed bidrager virksomheden til at øge lønsomheden af offshore projekter.

Borgmester Jacob Bundsgaard, Aarhus, der uddelte prisen på virksomheden sammen med formand for DI Østjylland Anders Strange, sagde i den forbindelse:

- Det er en stor glæde at kunne ønske OSK-ShipTech tillykke med DI Østjyllands Initiativpris 2022. Det er en fuldt fortjent anerkendelse, da virksomheden – med over 50 år på bagen – har formået at være førende med at gøre søtransport mere bæredygtigt gennem bedre design og nye brændstofformer. Bag det ligger en innovativ og flot indsats, og jeg er stolt af, at vi i Aarhus har virksomheder, som på verdensplan går forrest i den grønne omstilling af skibstrafikken. Det er jeg faktisk virkelig imponeret over, siger Jacob Bundsgaard.

OSK-ShipTech med i kampen om DI’s landsdækkende initiativpris
DI’s initiativpris er en hyldest til små- og mellemstore virksomheder. I 2022 var der derudover et særligt fokus på at belønne virksomheder, som har skabt et stærkt grundlag for vækst ved at tænke innovativt og skabe nye bæredygtige løsninger i en verden præget af forandring og usikkerhed med stigende materialepriser, usikre globale forsyningskæder og mangel på medarbejdere.

Vinderen af årets Initiativpris i Østjylland dyster om DI’s landsdækkende initiativpris, der uddeles til marts.

- hawin

 

25/1 2023
  • Nornes CO2-modtageanlæg opføres på Aalborg Havn

    Nornes CO2-modtageanlæg opføres på Aalborg Havn

    havne ›Norne og Port of Aalborg underskriver 30-årig eksklusiv aftale, modtager EU CEF-støtte og påbegynder opførelsen af CO2-hub. Med støtte fra EU's Connecting Europe Facility vil projektet levere CO2-modtageinfrastruktur i verdensskala og skabe stordriftsfordele for Danmark og EU
  • Byggeriet af Marselistunnelen er vedtaget

    Byggeriet af Marselistunnelen er vedtaget

    havne ›Marselistunnelen har været et diskussionsemne i årevis. Nu har et bredt politisk flertal sikret, at projektet kan komme i gang. Det ser Aarhus Havn som en anerkendelse af havnens betydning
  • Molslinjens nye elfærge er i havn

    Molslinjens nye elfærge er i havn

    havne ›Molslinjens elfærge, Nerthus, afsluttede i dag en næsten tre uger lang hjemsejlads fra værftet i Tyrkiet. Færgen lagde til kaj i Kalundborg, hvor et intenst program nu begynder for at få færgen klar til drift den 16. juni
  • Skagen Havn er klar til fremtidens fiskefartøjer

    Skagen Havn er klar til fremtidens fiskefartøjer

    havne ›Projektet med udvidelse af kajen og øget vanddybde i havnebassinet ved auktionskajen står nu færdigt. Forud for projektet har der været en tæt dialog med erhvervet og fiskerne, for at sikre de bedst mulige forhold
  •  På vej med 430 meter ny kaj

    På vej med 430 meter ny kaj

    havne ›Aarhus Havn har netop indgået en aftale med MT Højgaard Danmark, som skal færdiggøre kajen på den såkaldte Omniterminal
  • Tidligere færgehavne skal vækkes til live igen

    Tidligere færgehavne skal vækkes til live igen

    havne ›Sund & Bælt, der ejer og driver Storebæltsforbindelsen, har købt den tidligere færgehavn, Halsskov Færgehavn af Slagelse Kommune, og ønsker også at overtage forbindelseshavnen i Knudshoved på Fyn. Opkøbene skal sikre beredskabet og mobiliteten mellem landsdelene
  • Verdo rykker ind i nyt domicil på Aalborg havn   

    Verdo rykker ind i nyt domicil på Aalborg havn  

    havne ›Verdo har netop indviet sine splinternye kontor- og produktionsfaciliteter på Østhavnen i Aalborg, og dermed samles energikoncernens nordjyske aktiviteter og i alt cirka 80 medarbejdere på én strategisk placering hos Port of Aalborg
  • Skagen Havn øger omsætningen i 2024

    Skagen Havn øger omsætningen i 2024

    havne ›I 2024 var aktivitetsniveauet højt hos Skagen Havn. Den samlede omsætning steg markant og Skagen Havn havde en rekordomsætning på 86,4 millioner kroner, mod en hidtidig rekord i 2023 på 81,8 millioner kroner. I 2024 realiserede Skagen Havn et resultat på 26,9 millioner kroner