Aftale om planloven sikrer nationale interesser i havne   (Foto: Michael Staalnacke)

Aftale om planloven sikrer nationale interesser i havne

Lars Jespersen, formand for Danske Shipping- og Havnevirksomheder, glæder sig på branchens vegne over en ny politisk aftale om planloven. Aftalen fastslår, at de danske erhvervshavne skal beskyttes bedre mod byudvikling, og at der nu skal defineres nationale interesser omkring erhvervshavne, bl.a. for virksomheder med særlige behov for havnebeliggenhed, forsyningssikkerhed og søtransport

- Det er en stor sejr for hele den danske havnebranche – og især for Danske Shipping- og Havnevirksomheder. I 2018 traf byrådet i Kolding kommune en principbeslutning om, at Kolding Havn skulle nedlægges, fortæller Lars Jespersen.

Det kastede, ifølge formanden, 20 virksomheder på havnen ud i akut usikkerhed, og det har kastet en skygge over  branchen lige siden.

- Selv om byrådet i Kolding heldigvis kom på bedre tanker, så er vi alle blevet mere usikre. For hvis et byråd kunne beslutte at nedlægge sin havn, så er der jo intet til hinder for, at andre kommuner ensidigt kan træffe den samme beslutning. Og det har gjort hverdagen usikker for virksomheder på alle danske havne, men det er heldigvis slut nu.

Med den ny politiske aftale vil det ikke længere udelukkende være en byrådsbeslutning om en havn skal nedlægges, hvis der er nationale interesser på spil. Her skal staten altså være med ved bordet.

- Den bedre beskyttelse af havnene er afgørende for både forsyningssikkerheden og for havnevirksomhedernes eksistens og lysten til at investere, siger Lars Jespersen.

Derfor har DSHV også arbejdet hårdt for at få beskyttelsen af havneinfrastrukturen på den politiske dagsorden.

- Vi vil derfor rose partierne bag aftalen, og ser frem til at deltage i arbejdet med at definere de nationale interesser.

Partierne, der står bag aftalen om evalueringen af planloven, er S, V, K, DF og LA.

Danske Shipping- og Havnevirksomheder organiserer 130 private virksomheder med aktiviteter på eller i tilknytning til de danske erhvervshave eller søtransport.

-hawin

17/6 2022
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere
  • November-run på den flydende metro

    November-run på den flydende metro

    havne ›Målt på gående passagerer har Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg ikke haft en bedre november siden 2008. 272.311 rejsende gik ombord i november i år
  • By & Havn skifter diesel ud med el

    By & Havn skifter diesel ud med el

    havne ›To nye el-lastbiler sparer 20 ton CO2 om året hos By & Havn og gør driften i Københavns havne- og byudviklingsområder grønnere, mere effektiv og mere sikker for medarbejderne
  • Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    havne ›Copenhagen Malmö Port, CMP, går ind i en ny tid med helårskrydstogt. Antallet af anløb uden for den traditionelle sommersæson når rekordhøjde