Alfa Lavals testcenter i Aalborg bliver centrum for test med ammoniak som skibsbrændstof

Alfa Lavals testcenter i Aalborg bliver centrum for test med ammoniak som skibsbrændstof

Alfa Lavals testcenter i Aalborg er som det første sted i Danmark blevet godkendt til test med ammoniak som brændstof i søfarten. Tilladelsen betyder, at Alfa Laval nu udvider sit testcenter og er samtidig en vigtig milepæl i et igangværende EUDP-projekt, hvor Alfa Laval, DTU Energy, Haldor Topsoe, Svitzer og Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping forsøger at accelerere udviklingen af keramiske brændselceller til søfarten

Ammoniak anses ligesom metanol som et af de bedste bud på fremtidens drivmidler i søfarten, men alt imens hele forsyningskæden omkring metanol aktuelt rykker hastigt frem som følge af en konkret efterspørgsel fra blandt andre Mærsk, er teknologien omkring brugen af ammoniak endnu ikke helt så langt fremme.

Årsagen er blandt andet, at anvendelsen af ammoniak stiller skrappere krav til sikkerheden, og derfor har der ikke været de samme muligheder for at teste og udvikle den teknologi, som skal understøtte implementeringen af brændstoffet i søfarten.

Derfor er det banebrydende, at Alfa Lavals verdensførende testcenter for miljø- og forbrændingsteknologi, der ligger i Aalborg, nu som det første sted i Danmark er blevet myndighedsgodkendt til at foretage marinerelaterede test med ammoniak.

Sådan lyder det i en pressemeddelelse fra Alfa Laval, der tilbyder ekspertise, produkter og service til et bredt udvalg af industrier indenfor blandt andet energi-, marine, føde- og drikkevare- såvel som spildevandsindustrien.

Videre hedder det at testcentret nu får mulighed for at teste en række af fremtidens brændsler, herunder blandt andet LNG, metanol, biobrændsler, ammoniak samt varianter af disse.

- Med vores testsetup godkendt til test med ammoniak kan vi nu blive blandt de absolut første ude af starthullerne i kapløbet om at udvikle teknologier til implementeringen af ammoniak i søfarten. Vi ønsker at understøtte vores kunders grønne omstilling uanset, hvilken af fremtidens brændstoffer, de vælger at bruge, og derfor er vi meget glade for, at vi nu – sammen med nogle af branchens førende aktører – får muligheden for at blive meget klogere på ammoniaks potentiale, siger Lars Skytte Jørgensen, der er Vice President for Technology Development i Alfa Laval.

Tilladelsen er et afgørende skridt i det EUDP-støttede projektet SOFC4Martime, som Alfa Laval leder, og som har deltagelse af DTU Energy, Haldor Topsoe, Svitzer og Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping.

Projektet har til formål at sikre optimal udnyttelse af fremtidens grønne brændstoffer til søfarten gennem anvendelse af såkaldte keramiske brændselsceller, der – når de baseres på brændstoffer som fx ammoniak - rummer et lovende potentiale som erstatning for fossile brændsler.

- Anvendelsen af ammoniak rummer blandt andet de fordele, at ammoniak kan produceres i stor skala ved at bruge genanvendelig elektricitet og uden af tilføre CO2. Produktion af ammoniak kræver derfor ikke CO2-fangst for at være bæredygtigt, og en forbrænding med ammoniak vil ikke udlede CO2, siger Lars Skytte Jørgensen.

Tilladelse sætter gang i udvidelse af testcenter
Eksisterende sikkerhedsbestemmelser for ammoniak er målrettet anvendelser som kølemiddel eller gødning. Det er nyt, at ammoniak skal bruges som brændstof i søfarten, og derfor har Alfa Laval sammen med blandt andre Søfartsstyrelsen været i tæt dialog med de relevante myndigheder om, hvilke sikkerhedsforanstaltninger Alfa Laval skal etablere i testcenteret.

Konkret betyder det, at Alfa Laval nu går i gang med en større udvidelse af testcenterets faciliteter, så de lever op til de aftalte krav.

Udvidelsen inkluderer en dobbeltvægget ammoniaktank i sikker afstand fra andre brændsler samt dobbeltvæggede rørføringer med indkapslede svejsninger til alle rør til og fra ammoniaktank og aftagere.

Disse foranstaltninger afspejler de sikkerhedsforanstaltninger, der sandsynligvis vil være nødvendige for ammoniak på fremtidige fartøjer.

Udvidelsen vil finde sted hen over efteråret, og Alfa Laval forventer at kunne begynde test med ammoniak allerede i slutningen af 2022.

-hawin

8/9 2022
  • Kunstige rev styrker biodiversiteten

    Kunstige rev styrker biodiversiteten

    havne ›ReefCircular har testet kunstige rev fremstillet af ler, og de første resultater viser en mere lovende fremtid for havets økosystemer og biodiversiteten. Siden sommer har 2,3 millioner fisk besøgt testrevet i Hundested Havn
  •  Nyt liv i gamle batterier

    Nyt liv i gamle batterier

    havne ›Gamle bilbatterier fra elbiler er nu klar til at blive genbrugt kraftvarmeværket i Rønne Havn. Det EU-finansierede projekt ”Second Life for Power Plants - 2LIPP”, står bag. Målet er at transformere gamle fossil-afhængige kraftvarmeværker til lagerplads for vedvarende energi
  • Rønne Havn modtager ESG Transparency Award

    Rønne Havn modtager ESG Transparency Award

    havne ›Rønne Havn har modtaget prisen ESG Transparency Award, som uddeles af EUPD Research – en organisation, der arbejder med analyser, optimering og anerkendelse af bæredygtighedsinitiativer på tværs af brancher
  • Esbjerg Havn sender jacket-fundamenter til USA

    Esbjerg Havn sender jacket-fundamenter til USA

    havne ›Det første fundament til USA’s største offshore vindprojekt, Coastal Virginia Offshore Wind (CVOW), blev for nyligt færdiggjort og afskibet fra Esbjerg Havn, som er den eneste havn i verden med infrastruktur og kapacitet til at facilitere produktionen af fundamenter i denne skala
  • Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjek

    Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjek

    transport ›Lufthavne er kritisk infrastruktur og skal ifølge NIS2 direktivet og CER, loven om kritiske enheders modstandsdygtighed, der begge træder i kraft i 2025, lave baggrundstjek af medarbejdere og virksomheder. Derfor har Billund Lufthavn indført en automatisk screeningsløsning
  • Odense Havn bygger sine største haller til dato

    Odense Havn bygger sine største haller til dato

    havne ›Odense Havn har netop taget første spadestik til nye produktions- og logistikhaller på 10.000 m2. De eksisterende bygninger og faciliteter på havnen er tæt på fuldt udlejet, og vindindustrien og den maritime branche efterspørger nye udvidelsesmuligheder
  • Erfaren økonomidirektør til Rønne Havn

    Erfaren økonomidirektør til Rønne Havn

    havne ›Fra 2025 tiltræder Ole Lund Madsen stillingen som CFO med ansvar for økonomi og administration på erhvervshavnen i Rønne. Den nye direktør bringer en tung maritim ledelseserfaring med sig, bl.a. fra tre årtier erfaring i Maersk Line
  • Fortsat skibsservice trods forandringer på havnen

    Fortsat skibsservice trods forandringer på havnen

    havne ›Skibsværftet Hirtshals Yard flyttes næste år over til søsterselskabet Vestkajens Maskinværksted. De over 40 virksomheder i Hirtshals Service Group forsikrer dog om, at Hirtshals Havn fortsat er et attraktivt service hub for skibe fra hele Europa.