Alfa Lavals testcenter i Aalborg bliver centrum for test med ammoniak som skibsbrændstof

Alfa Lavals testcenter i Aalborg bliver centrum for test med ammoniak som skibsbrændstof

Alfa Lavals testcenter i Aalborg er som det første sted i Danmark blevet godkendt til test med ammoniak som brændstof i søfarten. Tilladelsen betyder, at Alfa Laval nu udvider sit testcenter og er samtidig en vigtig milepæl i et igangværende EUDP-projekt, hvor Alfa Laval, DTU Energy, Haldor Topsoe, Svitzer og Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping forsøger at accelerere udviklingen af keramiske brændselceller til søfarten

Ammoniak anses ligesom metanol som et af de bedste bud på fremtidens drivmidler i søfarten, men alt imens hele forsyningskæden omkring metanol aktuelt rykker hastigt frem som følge af en konkret efterspørgsel fra blandt andre Mærsk, er teknologien omkring brugen af ammoniak endnu ikke helt så langt fremme.

Årsagen er blandt andet, at anvendelsen af ammoniak stiller skrappere krav til sikkerheden, og derfor har der ikke været de samme muligheder for at teste og udvikle den teknologi, som skal understøtte implementeringen af brændstoffet i søfarten.

Derfor er det banebrydende, at Alfa Lavals verdensførende testcenter for miljø- og forbrændingsteknologi, der ligger i Aalborg, nu som det første sted i Danmark er blevet myndighedsgodkendt til at foretage marinerelaterede test med ammoniak.

Sådan lyder det i en pressemeddelelse fra Alfa Laval, der tilbyder ekspertise, produkter og service til et bredt udvalg af industrier indenfor blandt andet energi-, marine, føde- og drikkevare- såvel som spildevandsindustrien.

Videre hedder det at testcentret nu får mulighed for at teste en række af fremtidens brændsler, herunder blandt andet LNG, metanol, biobrændsler, ammoniak samt varianter af disse.

- Med vores testsetup godkendt til test med ammoniak kan vi nu blive blandt de absolut første ude af starthullerne i kapløbet om at udvikle teknologier til implementeringen af ammoniak i søfarten. Vi ønsker at understøtte vores kunders grønne omstilling uanset, hvilken af fremtidens brændstoffer, de vælger at bruge, og derfor er vi meget glade for, at vi nu – sammen med nogle af branchens førende aktører – får muligheden for at blive meget klogere på ammoniaks potentiale, siger Lars Skytte Jørgensen, der er Vice President for Technology Development i Alfa Laval.

Tilladelsen er et afgørende skridt i det EUDP-støttede projektet SOFC4Martime, som Alfa Laval leder, og som har deltagelse af DTU Energy, Haldor Topsoe, Svitzer og Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping.

Projektet har til formål at sikre optimal udnyttelse af fremtidens grønne brændstoffer til søfarten gennem anvendelse af såkaldte keramiske brændselsceller, der – når de baseres på brændstoffer som fx ammoniak - rummer et lovende potentiale som erstatning for fossile brændsler.

- Anvendelsen af ammoniak rummer blandt andet de fordele, at ammoniak kan produceres i stor skala ved at bruge genanvendelig elektricitet og uden af tilføre CO2. Produktion af ammoniak kræver derfor ikke CO2-fangst for at være bæredygtigt, og en forbrænding med ammoniak vil ikke udlede CO2, siger Lars Skytte Jørgensen.

Tilladelse sætter gang i udvidelse af testcenter
Eksisterende sikkerhedsbestemmelser for ammoniak er målrettet anvendelser som kølemiddel eller gødning. Det er nyt, at ammoniak skal bruges som brændstof i søfarten, og derfor har Alfa Laval sammen med blandt andre Søfartsstyrelsen været i tæt dialog med de relevante myndigheder om, hvilke sikkerhedsforanstaltninger Alfa Laval skal etablere i testcenteret.

Konkret betyder det, at Alfa Laval nu går i gang med en større udvidelse af testcenterets faciliteter, så de lever op til de aftalte krav.

Udvidelsen inkluderer en dobbeltvægget ammoniaktank i sikker afstand fra andre brændsler samt dobbeltvæggede rørføringer med indkapslede svejsninger til alle rør til og fra ammoniaktank og aftagere.

Disse foranstaltninger afspejler de sikkerhedsforanstaltninger, der sandsynligvis vil være nødvendige for ammoniak på fremtidige fartøjer.

Udvidelsen vil finde sted hen over efteråret, og Alfa Laval forventer at kunne begynde test med ammoniak allerede i slutningen af 2022.

-hawin

8/9 2022
  • Skandaleramte Frederikshavn Havn overtages af kommunen

    Skandaleramte Frederikshavn Havn overtages af kommunen

    havne ›Med en gæld på 1,6 mia. kroner og ubetalte regninger har havnen fået ophævet sin status som kommunal selvstyrehavn. En advokatundersøgelse skal nu vise, hvor ansvaret kan placeres, og borgmester Birgit S. Hansen udtaler, at hun 'føler sig taget i røven'
  • Nedbrydelige fiskenet bliver testet i Hirtshals

    Nedbrydelige fiskenet bliver testet i Hirtshals

    havne ›Hirtshals Havn deltager sammen med forskere og fiskere i et seksårigt forskningsprojekt som skal vise, om biologisk nedbrydelige fiskenet kan være en del af løsningen på plastforurening i havene
  • Stormflod har kostet Kolding Havn en million på bundlinjen

    Stormflod har kostet Kolding Havn en million på bundlinjen

    havne ›Havnens årsregnskab for 2023 bærer præg af den generelle afmatning, færre skibe og oktober måneds stormflod. Trods det er der ros fra bestyrelsen til ledelsen for at navigere i et svært marked
  • Port af Aalborg: Tilfredsstillende resultat på trods af udfordrende år

    Port af Aalborg: Tilfredsstillende resultat på trods af udfordrende år

    havne ›Sidste år var det første hele år uden grønlandsskibe i havnen i Aalborg. Det kan ses på årets regnskab, som dog, takket være en stærk slutspurt, betegnes som 'over forventning
  • ADP A/S fremlægger nyt rekordregnskab

    ADP A/S fremlægger nyt rekordregnskab

    havne ›På trods af øgede geopolitiske spændinger, stigende renter og truslen om recession formåede ADP at fastholde godsomsætningen på niveau med 2022. Samtidig indtog havneselskabet også nye markedsandele og øgede nettoomsætningen med intet mindre end 22 procent i forhold til 2022
  • Skagen Havn fejrer fremgang i 2023

    Skagen Havn fejrer fremgang i 2023

    havne ›Havnen har sidste år overgået alle forventninger og leveret en vækst, der slår forrige års historiske resultat. Med en god aktivitet indenfor alle forretningsområder viser resultatet en omsætning på 81,8 millioner kroner og et resultat på 28,7 millioner kroner
  • Militært område etableret på Kalundborg Havn

    Militært område etableret på Kalundborg Havn

    havne ›Frem til og med den 3. maj vil et område af havnen være bevogtet af Forsvaret på grund af en såkaldt værtsnationsstøtte. Ifølge Forsvaret er der tale om en tropperotation, men der er ikke oplysninger om de nærmere detaljer
  • Rekordomsætning på Rønne Havn

    Rekordomsætning på Rønne Havn

    havne ›Bornholms største havn havde sidste år et øget aktivitetsniveau med vækst i flere af sine forretningsområder. Resultatet blev en nettoomsætning på 126 mio. kr. og et overskud på 35 mio. kr., og det er betydeligt mere end det forventede