Begejstring over vindmølleambitionerne i Nordsøen

Begejstring over vindmølleambitionerne i Nordsøen

Danske Havne glæder sig over planen om at etablere 10.000 vindmøller på Nordsøen inden 2050. Aftalen blev underskrevet af fire Nordsølande på 'Europas Vindhavn' i Esbjerg på et topmøde , hvor formand for Europa-Kommisionen Ursula von der Leyen, også deltog.

Af Lisbeth Petersen
Regeringscheferne fra Danmark, Tyskland, Holland og Belgien foreslår konkret, at der skal opføres 10.000 vindmøller på Nordsøen med en kapacitet på mindst 150 gigawatt frem mod 2050. Det er nok til at forsyne omkring 230 millioner europæiske husstande med grøn strøm, og de fire lande vil kunne levere halvdelen af al den grønne strøm fra havvindmøller, som EU skal bruge for at nå sit mål om klimaneutralitet i 2050.

Tysklands kansler, Olaf Scholz,  Hollands premierminister Mark Rutte, Belgiens premierminister, Alexander De Croo og statsminister Mette Frederiksen underskrev onsdag aftalen på et live-transmitteret pressemøde på Europas førende havvindehavn i Esbjerg.

Det gigantiske projekt, som ud over energigevinsterne vil få stor betydning både for danske arbejdspladser, bliver taget imod med åbne arme fra brancheforeningen Danske Havne:

-Vi er begejstrede for det høje ambitionsniveau og det tempo, der lægges op til. Vigtigt er også , at man bliver smidig og meget konkret, når de endelige planer skal lægges. Bureaukrati og eventuel uhensigtsmæssig lovgivning må ikke stå i vejen, så politikerne må være friske på at rydde alle sten af vejen i ekspres-fart, siger direktør Tine Kirk og tilføjer:

-Vi var først i verden med satsningen på havvind, da vi etablerede verdens første havvindmøllepark i 1991, så det er meget passende, at Danmark også er central aktør i Esbjerg-erklæringen her i 2022. På sin egen måde er det også illustrativt, at det finder sted på vores havn i Esbjerg, der er Europas største vindhavn og involveret i mere end halvdelen af alle offshore vindaktiviteter i Europa.

Det Blå Danmars grønne omstilling
Danske Havne understreger også betydningen af Det Blå Danmarks dybe engagement i den grønne omstilling, der både gør Danmark grønnere, bidrager væsentligt til indsatsen med at ni klimamålene inden 2030 og hjælper til med det øgede tempo, som skal til for hurtigere at gøre os fri af gas og olie fra Rusland.

Danske Havne har en erklæret grøn vision fra 2020; 'Danske Havne skal være blandt de fremmeste i verden hvad angår bæredygtige løsninger. Vi er den grønne forbindelse mellem hav og vind', og brancheorganisationens medlemmer foretager systematisk fremskridt på klima-tiltag i havnene, bl.a. landstrømsanlæg og eldrevne maskinparker.

19/5 2022
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere
  • November-run på den flydende metro

    November-run på den flydende metro

    havne ›Målt på gående passagerer har Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg ikke haft en bedre november siden 2008. 272.311 rejsende gik ombord i november i år
  • By & Havn skifter diesel ud med el

    By & Havn skifter diesel ud med el

    havne ›To nye el-lastbiler sparer 20 ton CO2 om året hos By & Havn og gør driften i Københavns havne- og byudviklingsområder grønnere, mere effektiv og mere sikker for medarbejderne
  • Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    havne ›Copenhagen Malmö Port, CMP, går ind i en ny tid med helårskrydstogt. Antallet af anløb uden for den traditionelle sommersæson når rekordhøjde