Begejstring over vindmølleambitionerne i Nordsøen

Begejstring over vindmølleambitionerne i Nordsøen

Danske Havne glæder sig over planen om at etablere 10.000 vindmøller på Nordsøen inden 2050. Aftalen blev underskrevet af fire Nordsølande på 'Europas Vindhavn' i Esbjerg på et topmøde , hvor formand for Europa-Kommisionen Ursula von der Leyen, også deltog.

Af Lisbeth Petersen
Regeringscheferne fra Danmark, Tyskland, Holland og Belgien foreslår konkret, at der skal opføres 10.000 vindmøller på Nordsøen med en kapacitet på mindst 150 gigawatt frem mod 2050. Det er nok til at forsyne omkring 230 millioner europæiske husstande med grøn strøm, og de fire lande vil kunne levere halvdelen af al den grønne strøm fra havvindmøller, som EU skal bruge for at nå sit mål om klimaneutralitet i 2050.

Tysklands kansler, Olaf Scholz,  Hollands premierminister Mark Rutte, Belgiens premierminister, Alexander De Croo og statsminister Mette Frederiksen underskrev onsdag aftalen på et live-transmitteret pressemøde på Europas førende havvindehavn i Esbjerg.

Det gigantiske projekt, som ud over energigevinsterne vil få stor betydning både for danske arbejdspladser, bliver taget imod med åbne arme fra brancheforeningen Danske Havne:

-Vi er begejstrede for det høje ambitionsniveau og det tempo, der lægges op til. Vigtigt er også , at man bliver smidig og meget konkret, når de endelige planer skal lægges. Bureaukrati og eventuel uhensigtsmæssig lovgivning må ikke stå i vejen, så politikerne må være friske på at rydde alle sten af vejen i ekspres-fart, siger direktør Tine Kirk og tilføjer:

-Vi var først i verden med satsningen på havvind, da vi etablerede verdens første havvindmøllepark i 1991, så det er meget passende, at Danmark også er central aktør i Esbjerg-erklæringen her i 2022. På sin egen måde er det også illustrativt, at det finder sted på vores havn i Esbjerg, der er Europas største vindhavn og involveret i mere end halvdelen af alle offshore vindaktiviteter i Europa.

Det Blå Danmars grønne omstilling
Danske Havne understreger også betydningen af Det Blå Danmarks dybe engagement i den grønne omstilling, der både gør Danmark grønnere, bidrager væsentligt til indsatsen med at ni klimamålene inden 2030 og hjælper til med det øgede tempo, som skal til for hurtigere at gøre os fri af gas og olie fra Rusland.

Danske Havne har en erklæret grøn vision fra 2020; 'Danske Havne skal være blandt de fremmeste i verden hvad angår bæredygtige løsninger. Vi er den grønne forbindelse mellem hav og vind', og brancheorganisationens medlemmer foretager systematisk fremskridt på klima-tiltag i havnene, bl.a. landstrømsanlæg og eldrevne maskinparker.

19/5 2022
  • Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    havne ›En fælles industristandard for seafastening-design af vindmøllekomponenter på installationsfartøjerne accelererer opsætningen af havvindmøller og er samtidig ressourcebesparende, bl.a. fordi grejet til fastgørelse af komponenter går igen fra projekt til projekt
  • Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    havne ›Norske Windport vil gøre brug af den danske havns store ekspertise til rollen som udskibningshavn for landets første, store havvindprojekt. Port Esbjerg skal bl.a. bidrage med opbygning af en effektiv infrastruktur og logistik
  • Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    havne ›Copenhagen Malmö Ports første STS-kran, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København, ankom for nyligt fra Konecranes i Finland
  • Forstærkning på vej til Alslinjen

    Forstærkning på vej til Alslinjen

    havne ›To forsinkede elfærger får Molslinjen til at bytte rundt på flere færger for at få sommeren til at hænge sammen på Alslinjen. Alslinjen forstærkes i maj med øresundsfærgen, Mercandia lV, som sammen med færgen Frigg skal sikre timedrift mellem Bøjden og Fynshav
  • Omdannelsen realiseret: Aarhus Havn er nu et aktieselskab

    Omdannelsen realiseret: Aarhus Havn er nu et aktieselskab

    havne ›Tirsdag den 1. april markerede et nyt kapitel i Aarhus Havns lange historie. Her trådte en ny selskabsform nemlig i kraft, hvorved den østjyske erhvervshavn er ikke længere en kommunal selvstyrehavn, men nu i stedet et kommunalt aktieselskab
  • Omsætningsrekord i Port of Aalborg

    Omsætningsrekord i Port of Aalborg

    havne ›Masser af gods over kaj, en moderne erhvervspark hvor virksomhederne trives og stor succes med at servicere den grønne omstilling og særligt vindindustrien. Det er de væsentligste årsager til, at Port of Aalborg i 2024 løftede både top- og bundlinje markant
  • Nye kraner på vej til København fra Finland

    Nye kraner på vej til København fra Finland

    havne ›Nu begynder rejsen mod København for Copenhagen Malmö Ports nye STS-kraner, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn
  • ADP fejrer 25-års jubilæum

    ADP fejrer 25-års jubilæum

    havne ›ADP markerer sit 25-års jubilæum og fejrer et kvart århundredes havnedrift. Virksomhedens DNA fra år 2000 lever videre i en organisation, der har udviklet sig med markedet med fokus på at understøtte den danske import og eksport