Begejstring over vindmølleambitionerne i Nordsøen

Begejstring over vindmølleambitionerne i Nordsøen

Danske Havne glæder sig over planen om at etablere 10.000 vindmøller på Nordsøen inden 2050. Aftalen blev underskrevet af fire Nordsølande på 'Europas Vindhavn' i Esbjerg på et topmøde , hvor formand for Europa-Kommisionen Ursula von der Leyen, også deltog.

Af Lisbeth Petersen
Regeringscheferne fra Danmark, Tyskland, Holland og Belgien foreslår konkret, at der skal opføres 10.000 vindmøller på Nordsøen med en kapacitet på mindst 150 gigawatt frem mod 2050. Det er nok til at forsyne omkring 230 millioner europæiske husstande med grøn strøm, og de fire lande vil kunne levere halvdelen af al den grønne strøm fra havvindmøller, som EU skal bruge for at nå sit mål om klimaneutralitet i 2050.

Tysklands kansler, Olaf Scholz,  Hollands premierminister Mark Rutte, Belgiens premierminister, Alexander De Croo og statsminister Mette Frederiksen underskrev onsdag aftalen på et live-transmitteret pressemøde på Europas førende havvindehavn i Esbjerg.

Det gigantiske projekt, som ud over energigevinsterne vil få stor betydning både for danske arbejdspladser, bliver taget imod med åbne arme fra brancheforeningen Danske Havne:

-Vi er begejstrede for det høje ambitionsniveau og det tempo, der lægges op til. Vigtigt er også , at man bliver smidig og meget konkret, når de endelige planer skal lægges. Bureaukrati og eventuel uhensigtsmæssig lovgivning må ikke stå i vejen, så politikerne må være friske på at rydde alle sten af vejen i ekspres-fart, siger direktør Tine Kirk og tilføjer:

-Vi var først i verden med satsningen på havvind, da vi etablerede verdens første havvindmøllepark i 1991, så det er meget passende, at Danmark også er central aktør i Esbjerg-erklæringen her i 2022. På sin egen måde er det også illustrativt, at det finder sted på vores havn i Esbjerg, der er Europas største vindhavn og involveret i mere end halvdelen af alle offshore vindaktiviteter i Europa.

Det Blå Danmars grønne omstilling
Danske Havne understreger også betydningen af Det Blå Danmarks dybe engagement i den grønne omstilling, der både gør Danmark grønnere, bidrager væsentligt til indsatsen med at ni klimamålene inden 2030 og hjælper til med det øgede tempo, som skal til for hurtigere at gøre os fri af gas og olie fra Rusland.

Danske Havne har en erklæret grøn vision fra 2020; 'Danske Havne skal være blandt de fremmeste i verden hvad angår bæredygtige løsninger. Vi er den grønne forbindelse mellem hav og vind', og brancheorganisationens medlemmer foretager systematisk fremskridt på klima-tiltag i havnene, bl.a. landstrømsanlæg og eldrevne maskinparker.

19/5 2022
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien