Christiania Shipping løser EEXI- og CII-udfordringer med intelligent software

Christiania Shipping løser EEXI- og CII-udfordringer med intelligent software

Efter vellykket installation på to tankskibe skal hele flåden hos Christiania Shipping nu udstyres med det danskudviklede Frugal Propulsion til intelligent motorstyring. En betydelig besparelse i brændstofforbruget sikrer, at rederiets tankskibe kan opnå en bedre CII-rating

Et kontrolsystem baseret på kunstig intelligens sørger nu for at optimere forbruget af brændstof på tankskibene Jette Theresa og Alice Theresa.

De foreløbige data viser, at skibenes ejer, Christiania Shipping, med Frugal Propulsion opnår en brændstofbesparelse 17-20% ved eco speed.

Ved sejlads med samme hastighed som før installationen er besparelsen 10-14%, afhængigt af skibstypen. Det giver Christiania Shipping en tilbagebetalingstid på cirka 12 måneder.

Investeringen i Frugal Propulsion er et vigtigt led i Christiania Shippings forberedelser frem mod 2023, hvor de nye initiativer fra IMO; Energy Efficiency Existing Ship Index (EEXI) og Carbon Intensity Indicator (CII) træder i kraft.

I løbet af de kommende måneder vil samtlige af rederiets 13 ejede skibe blive opgraderet med en Frugal Propulsion-løsning.

For Christiania Shipping er de primære gevinster en bedre driftsøkonomi, et reduceret klimaaftryk og en styrket konkurrenceevne.

- Vi oplever, at markedet i stigende grad vægter den samlede klimapåvirkning, når der chartres skibe. Derfor gør det en enormt stor forskel, om dit skib får en god eller en dårlig CII-rating.

- Samtidig giver systemet os meget præcise målinger af skibets performance, så vi nemt kan dokumentere, hvor meget brændstof vi bruger.

- Kravene til klimapåvirkning vil løbende blive skærpet, og det er vigtigt at være på forkant, siger Rune Eriksen Lorentsen, der er Chief Operating Manager hos Christiania Shipping.

EEXI-krav øger interessen
Frugal Propulsion er et klassegodkendt on-top-system, som sørger for, at motor og propel er konstant optimeret i forhold til dybgang, last, bølger og vind.

Der er ingen manuelle justeringer, fordi systemet er baseret på sensorer, Big Data og lærende algoritmer, som løbende bliver klogere.

I praksis betyder det, at besparelsen i brændstof bliver større i takt med, at systemet lærer skibet at kende.

Hos firmaet bag det patenterede system, Frugal Technologies i Aalborg, oplever CEO Peter Hauschildt, at markedet i stigende grad viser interesse for dialog om de muligheder, som hans virksomhed kan tilbyde.

Det skyldes ikke mindst erkendelsen af, at EEXI og CII udgør en betydelig udfordring for den internationale skibsdrift.

Analysevirksomheden VesselsValue har for nylig anslået, at over 75% af verdens bulk-, tank- og containerskibe vil være ude af stand til at opfylde EEXI-kravene medmindre at forbruget af brændstof reduceres.

- Frugal Propulsion er en digital løsning til Shaft Power Limitation (ShaPoLi), der automatisk sikrer, at motoreffekten altid ligger inden for de grænser, som EEXI-beregningen for det pågældende skib angiver.

- For vores kunder er det attraktivt, at de kan få en hurtigt installeret løsning, som både giver en økonomisk og klimamæssig gevinst i form af en brændstofbesparelse, og som samtidig kan hjælpe dem til at overholde de nye krav, siger Peter Hauschildt.

- Med Frugal Propulsion ved vi nu helt præcist, hvor, hvornår og hvor meget brændstof, vi bruger. Ved hjælp af systemets data får vi et overblik over skibets samlede energiforbrug. Det giver os mulighed for at optimere hele vejen rundt, siger Rune Eriksen Lorentsen.

-hawin

8/11 2022
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien