Christiania Shipping løser EEXI- og CII-udfordringer med intelligent software

Christiania Shipping løser EEXI- og CII-udfordringer med intelligent software

Efter vellykket installation på to tankskibe skal hele flåden hos Christiania Shipping nu udstyres med det danskudviklede Frugal Propulsion til intelligent motorstyring. En betydelig besparelse i brændstofforbruget sikrer, at rederiets tankskibe kan opnå en bedre CII-rating

Et kontrolsystem baseret på kunstig intelligens sørger nu for at optimere forbruget af brændstof på tankskibene Jette Theresa og Alice Theresa.

De foreløbige data viser, at skibenes ejer, Christiania Shipping, med Frugal Propulsion opnår en brændstofbesparelse 17-20% ved eco speed.

Ved sejlads med samme hastighed som før installationen er besparelsen 10-14%, afhængigt af skibstypen. Det giver Christiania Shipping en tilbagebetalingstid på cirka 12 måneder.

Investeringen i Frugal Propulsion er et vigtigt led i Christiania Shippings forberedelser frem mod 2023, hvor de nye initiativer fra IMO; Energy Efficiency Existing Ship Index (EEXI) og Carbon Intensity Indicator (CII) træder i kraft.

I løbet af de kommende måneder vil samtlige af rederiets 13 ejede skibe blive opgraderet med en Frugal Propulsion-løsning.

For Christiania Shipping er de primære gevinster en bedre driftsøkonomi, et reduceret klimaaftryk og en styrket konkurrenceevne.

- Vi oplever, at markedet i stigende grad vægter den samlede klimapåvirkning, når der chartres skibe. Derfor gør det en enormt stor forskel, om dit skib får en god eller en dårlig CII-rating.

- Samtidig giver systemet os meget præcise målinger af skibets performance, så vi nemt kan dokumentere, hvor meget brændstof vi bruger.

- Kravene til klimapåvirkning vil løbende blive skærpet, og det er vigtigt at være på forkant, siger Rune Eriksen Lorentsen, der er Chief Operating Manager hos Christiania Shipping.

EEXI-krav øger interessen
Frugal Propulsion er et klassegodkendt on-top-system, som sørger for, at motor og propel er konstant optimeret i forhold til dybgang, last, bølger og vind.

Der er ingen manuelle justeringer, fordi systemet er baseret på sensorer, Big Data og lærende algoritmer, som løbende bliver klogere.

I praksis betyder det, at besparelsen i brændstof bliver større i takt med, at systemet lærer skibet at kende.

Hos firmaet bag det patenterede system, Frugal Technologies i Aalborg, oplever CEO Peter Hauschildt, at markedet i stigende grad viser interesse for dialog om de muligheder, som hans virksomhed kan tilbyde.

Det skyldes ikke mindst erkendelsen af, at EEXI og CII udgør en betydelig udfordring for den internationale skibsdrift.

Analysevirksomheden VesselsValue har for nylig anslået, at over 75% af verdens bulk-, tank- og containerskibe vil være ude af stand til at opfylde EEXI-kravene medmindre at forbruget af brændstof reduceres.

- Frugal Propulsion er en digital løsning til Shaft Power Limitation (ShaPoLi), der automatisk sikrer, at motoreffekten altid ligger inden for de grænser, som EEXI-beregningen for det pågældende skib angiver.

- For vores kunder er det attraktivt, at de kan få en hurtigt installeret løsning, som både giver en økonomisk og klimamæssig gevinst i form af en brændstofbesparelse, og som samtidig kan hjælpe dem til at overholde de nye krav, siger Peter Hauschildt.

- Med Frugal Propulsion ved vi nu helt præcist, hvor, hvornår og hvor meget brændstof, vi bruger. Ved hjælp af systemets data får vi et overblik over skibets samlede energiforbrug. Det giver os mulighed for at optimere hele vejen rundt, siger Rune Eriksen Lorentsen.

-hawin

8/11 2022
  • Stærk efterårsferie for Molslinjen

    Stærk efterårsferie for Molslinjen

    havne ›Mange passagerer valgte vandvejen i efterårsferien. Og flere af dem benyttede Molslinjen. Rederiets ti færgeruter var blot 363 passagerer fra at slå rekorden fra 2019, som er det seneste normale år før corona
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe
  • Containerterminal indviet i Fredericia

    Containerterminal indviet i Fredericia

    havne ›Lørdag den 4. oktober markerede ADP og Fredericia Shipping indvielsen af Fredericia Havns nye containerterminal. Den skal styrke havnens rolle som et effektivt og fremtidssikret logistikknudepunkt
  • Visuel opdatering af havneidentiteten

    Visuel opdatering af havneidentiteten

    havne ›En ny visuel identitet og hjemmeside markerer Kalundborg Havns strategiske retning som en grøn, international og digital erhvervshavn
  • Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    havne ›Havnen har indgået aftale med virksomheden, Normod Carbon, som nu er eneret til trinvis udvikling af et mellemlager på 10 millioner tons CO2 om året
  • Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    havne ›Et solidt, økonomisk resultat i første halvår og stigning på over 13 procent på containeromsætningen får landets største erhvervshavn til at opjustere forventninger med 23 millioner kr.
  • Stena Line i historisk aftale 

    Stena Line i historisk aftale 

    havne ›Stena Line har indgået en langsigtet aftale med Frederikshavn Kommune om driften af færgehavnen i Frederikshavn de næste 50 år