CO2-lagring på land rykker nærmere Hirtshals Havn.

CO2-lagring på land rykker nærmere

Etableringen af Greenport Scandinavia – CCUS hub’en i Hirtshals Havn – rykker endnu et skridt nærmere, efter at Energistyrelsen netop har tildelt tilladelser til at efterforske CO2-lagring på land

Wintershall Dea og Ineos, som er partnere i Greenport Scandinavia-konsortiet, er blevet tildelt retten til at undersøge mulighederne for lagring af CO2 i undergrunden ved Gassum, som ligger mellem Randers og Hobro.

På baggrund af disse undersøgelser vurderes det, om der kan lagres CO2 i undergrunden.

Det skriver Greenport Scandinavia i en pressemeddelelse. 

Heri hedder det videre at der sideløbende arbejdes med planlægning af en rørledning til transport af CO2 mellem Hirtshals Havn og Gassum.

Hirtshals Havn er nemlig fordelagtigt placeret i forhold til ind- og udskibning af CO2, og etableres som knudepunkt med faciliteter til mellemlagring for CO2 på vej mod lagre i undergrunden såvel til lands som til vands.

- Potentialet for sikker opbevaring i Gassum er stort, men vi skal nu gennemføre de nødvendige undersøgelser for også at demonstrere sikker og effektiv lagring i Gassum og vil naturligvis bruge de vigtige erfaringer fra Greensand i den forbindelse, lyder det fra Mads Gade, der er landechef for Ineos Energy Danmark.

Der skal allerede fra 2026 lagres CO2 i Greensand-området i den danske del af Nordsøen med udskibning fra Hirtshals.

Med lagring på land under Gassum forventes der således mulighed for at lagre to steder med Hirtshals Havn som hub.

- Tildelingen af Gassum-licensen fremmer ikke alene Greenport Scandinavias vision men understøtter også relevansen for udvidelsen af Hirtshals Havn.

- Med denne nye licens kan vi nu integrere både udskibning og indskibning af CO2 i projektet, hvilket markant øger vores samlede kapacitet.

- At have to lagringssteder betyder, at vi kan håndtere langt større mængder CO2, hvilket er fantastisk spændende, siger Hirtshals Havns CEO Per Holm Nørgaard.

Hirtshals Havn ligger godt i forhold til at modtage CO2 fra både Tyskland, Sverige, Norge og de baltiske lande, som ikke selv kan lagre i undergrunden.

Energiselskabet INEOS Energy er i øjeblikket i gang med at udvikle CO2-lagring i Siri-området i den danske del af Nordsøen. Projektet går under navnet Greensand og har til formål, i samarbejde med partnere som Wintershall Dea og Nordsøfonden, at levere en konkurrencedygtig løsning til sikker, pålidelig og effektiv transport og opbevaring af CO2. Dialogen er allerede nu i gang med mange store CO2-udledere, som har behov for lagring af CO2 i de kommende år og ser Hirtshals Havn som en rigtig god mellemstation før sikker, permanent lagring af CO2 i undergrunden.

Anne-Mette Cheese, der er Country Lead for Carbon Management og Hydrogen i Danmark hos Wintershall Dea udtaler:

- Vi er taknemmelige for, at det danske Klima-, Energi- og Forsyningsministerium har betroet Wintershall Dea med operatørskabet af Greenstore onshore lagringslicens. Partnerne ser frem til at udvikle lagringspladsen i tæt dialog med lokale og nationale interessenter.

Arbejdet med at skabe et knudepunkt i Hirtshals for udskibning af CO2 til lagring i tomme olie- og gasfelter i Nordsøen er blevet bemærket i både ind- og udland.

Således har Greenport Scandinavia de seneste måneder været vært for et besøg af den østrigske finansminister Magnus Brunner, samt medlem af den tyske forbundsdag Oliver Grundmann, som på eget initiativ havde taget turen til Hirtshals.

Tyskland har i maj 2024 lanceret en ny CCS-strategi og ser Danmark og Greenport Scandinavia-projektet som en vigtig brik i at få lagret CO2 fra den tyske industri.

I Tyskland er der årligt omkring 80 mio. tons CO2, som skal lagres, og her kan Greensand og evt. Gassum bringes i spil.

Partnerskabet bag Greenport Scandinavia blev lanceret i december 2022.

I december 2023 tildelte Europa-Kommissionens Fonden for Retfærdig Omstilling 109 mio. DKK til udvikling af Greenport Scandinavia, herunder tilskud til etablering et mellemlager på Hirtshals Havn, som skal stå klar i 2026.

-hawin

24/6 2024
  • Erfaren økonomidirektør til Rønne Havn

    Erfaren økonomidirektør til Rønne Havn

    havne ›Fra 2025 tiltræder Ole Lund Madsen stillingen som CFO med ansvar for økonomi og administration på erhvervshavnen i Rønne. Den nye direktør bringer en tung maritim ledelseserfaring med sig, bl.a. fra tre årtier erfaring i Maersk Line
  • Fortsat skibsservice trods forandringer på havnen

    Fortsat skibsservice trods forandringer på havnen

    havne ›Skibsværftet Hirtshals Yard flyttes næste år over til søsterselskabet Vestkajens Maskinværksted. De over 40 virksomheder i Hirtshals Service Group forsikrer dog om, at Hirtshals Havn fortsat er et attraktivt service hub for skibe fra hele Europa.
  • Stor lokal opbakning til fremtidssikringen af Rønne Havn

    Stor lokal opbakning til fremtidssikringen af Rønne Havn

    havne ›Rønne Havn A/S har netop afsluttet tredje etape af havnens fremtidssikring, som er afgørende for at sikre Bornholms forsyningssikkerhed. Ny undersøgelse viser, at mere end to ud af tre borgere støtter den udvikling
  • EU-millioner til landstrøm i fire Nordeuropæiske containerhavne

    EU-millioner til landstrøm i fire Nordeuropæiske containerhavne

    havne ›Aarhus Havn får sammen med havnene i Bremerhaven, Göteborg og Stockholm et fælles støttebeløb på 18,8 mio. euro - godt 140 min. kroner - til at etablere landstrømsanlæg til containerskibe, der ligger til kaj
  • Thyborøn Havn bliver base for etablering af vindmøllepark

    Thyborøn Havn bliver base for etablering af vindmøllepark

    havne ›Det tyske energiselskab RWE AG har valgt Thyborøn som service- og udskibningshavn til opførelsen af Danmarks største havvindmøllepark, Thor som skal gå i gang til foråret næste år. Og projektet skaber aktivitet og arbejdspladser i flere byer
  • Anlægsprojekt optimerer forholdene ved Skagen Fisketerminal

    Anlægsprojekt optimerer forholdene ved Skagen Fisketerminal

    havne ›I denne måned starter et større anlægsarbejde ved Skagen Fisketerminal, hvor der etableres en ny kaj og vanddybden øges. Projektet udspringer af den markante udvikling med konsumfartøjer, der stikker så dybt, at vanddybden på 5 meter er utilstrækkelig
  • Udvidelse af Hirtshals Havn fortsætter i ny model

    Udvidelse af Hirtshals Havn fortsætter i ny model

    havne ›De igangværende udbud er annuleret og havneudvidelsen bliver nu delt op op i flere etaper, hvor forbedring af besejlingsforholdene fortsat bliver omdrejningspunktet. Med beslutningen vil havnen udvise økonomisk ansvarlighed
  •  Rønne Havn igen valgt til udskibningshavn for vindmøller

    Rønne Havn igen valgt til udskibningshavn for vindmøller

    havne ›Den hollandske virksomhed Van Oord er flyttet ind på havnen på Bornholm, hvor virksomheden er i fuld gang med at gøre sig klar til at udskibe fundamenter til et nyt stort vindmølleprojekt i Østersøen