CO2-lagring på land rykker nærmere Hirtshals Havn.

CO2-lagring på land rykker nærmere

Etableringen af Greenport Scandinavia – CCUS hub’en i Hirtshals Havn – rykker endnu et skridt nærmere, efter at Energistyrelsen netop har tildelt tilladelser til at efterforske CO2-lagring på land

Wintershall Dea og Ineos, som er partnere i Greenport Scandinavia-konsortiet, er blevet tildelt retten til at undersøge mulighederne for lagring af CO2 i undergrunden ved Gassum, som ligger mellem Randers og Hobro.

På baggrund af disse undersøgelser vurderes det, om der kan lagres CO2 i undergrunden.

Det skriver Greenport Scandinavia i en pressemeddelelse. 

Heri hedder det videre at der sideløbende arbejdes med planlægning af en rørledning til transport af CO2 mellem Hirtshals Havn og Gassum.

Hirtshals Havn er nemlig fordelagtigt placeret i forhold til ind- og udskibning af CO2, og etableres som knudepunkt med faciliteter til mellemlagring for CO2 på vej mod lagre i undergrunden såvel til lands som til vands.

- Potentialet for sikker opbevaring i Gassum er stort, men vi skal nu gennemføre de nødvendige undersøgelser for også at demonstrere sikker og effektiv lagring i Gassum og vil naturligvis bruge de vigtige erfaringer fra Greensand i den forbindelse, lyder det fra Mads Gade, der er landechef for Ineos Energy Danmark.

Der skal allerede fra 2026 lagres CO2 i Greensand-området i den danske del af Nordsøen med udskibning fra Hirtshals.

Med lagring på land under Gassum forventes der således mulighed for at lagre to steder med Hirtshals Havn som hub.

- Tildelingen af Gassum-licensen fremmer ikke alene Greenport Scandinavias vision men understøtter også relevansen for udvidelsen af Hirtshals Havn.

- Med denne nye licens kan vi nu integrere både udskibning og indskibning af CO2 i projektet, hvilket markant øger vores samlede kapacitet.

- At have to lagringssteder betyder, at vi kan håndtere langt større mængder CO2, hvilket er fantastisk spændende, siger Hirtshals Havns CEO Per Holm Nørgaard.

Hirtshals Havn ligger godt i forhold til at modtage CO2 fra både Tyskland, Sverige, Norge og de baltiske lande, som ikke selv kan lagre i undergrunden.

Energiselskabet INEOS Energy er i øjeblikket i gang med at udvikle CO2-lagring i Siri-området i den danske del af Nordsøen. Projektet går under navnet Greensand og har til formål, i samarbejde med partnere som Wintershall Dea og Nordsøfonden, at levere en konkurrencedygtig løsning til sikker, pålidelig og effektiv transport og opbevaring af CO2. Dialogen er allerede nu i gang med mange store CO2-udledere, som har behov for lagring af CO2 i de kommende år og ser Hirtshals Havn som en rigtig god mellemstation før sikker, permanent lagring af CO2 i undergrunden.

Anne-Mette Cheese, der er Country Lead for Carbon Management og Hydrogen i Danmark hos Wintershall Dea udtaler:

- Vi er taknemmelige for, at det danske Klima-, Energi- og Forsyningsministerium har betroet Wintershall Dea med operatørskabet af Greenstore onshore lagringslicens. Partnerne ser frem til at udvikle lagringspladsen i tæt dialog med lokale og nationale interessenter.

Arbejdet med at skabe et knudepunkt i Hirtshals for udskibning af CO2 til lagring i tomme olie- og gasfelter i Nordsøen er blevet bemærket i både ind- og udland.

Således har Greenport Scandinavia de seneste måneder været vært for et besøg af den østrigske finansminister Magnus Brunner, samt medlem af den tyske forbundsdag Oliver Grundmann, som på eget initiativ havde taget turen til Hirtshals.

Tyskland har i maj 2024 lanceret en ny CCS-strategi og ser Danmark og Greenport Scandinavia-projektet som en vigtig brik i at få lagret CO2 fra den tyske industri.

I Tyskland er der årligt omkring 80 mio. tons CO2, som skal lagres, og her kan Greensand og evt. Gassum bringes i spil.

Partnerskabet bag Greenport Scandinavia blev lanceret i december 2022.

I december 2023 tildelte Europa-Kommissionens Fonden for Retfærdig Omstilling 109 mio. DKK til udvikling af Greenport Scandinavia, herunder tilskud til etablering et mellemlager på Hirtshals Havn, som skal stå klar i 2026.

-hawin

24/6 2024
  • Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    havne ›En fælles industristandard for seafastening-design af vindmøllekomponenter på installationsfartøjerne accelererer opsætningen af havvindmøller og er samtidig ressourcebesparende, bl.a. fordi grejet til fastgørelse af komponenter går igen fra projekt til projekt
  • Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    havne ›Norske Windport vil gøre brug af den danske havns store ekspertise til rollen som udskibningshavn for landets første, store havvindprojekt. Port Esbjerg skal bl.a. bidrage med opbygning af en effektiv infrastruktur og logistik
  • Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    havne ›Copenhagen Malmö Ports første STS-kran, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København, ankom for nyligt fra Konecranes i Finland
  • Forstærkning på vej til Alslinjen

    Forstærkning på vej til Alslinjen

    havne ›To forsinkede elfærger får Molslinjen til at bytte rundt på flere færger for at få sommeren til at hænge sammen på Alslinjen. Alslinjen forstærkes i maj med øresundsfærgen, Mercandia lV, som sammen med færgen Frigg skal sikre timedrift mellem Bøjden og Fynshav
  • Omdannelsen realiseret: Aarhus Havn er nu et aktieselskab

    Omdannelsen realiseret: Aarhus Havn er nu et aktieselskab

    havne ›Tirsdag den 1. april markerede et nyt kapitel i Aarhus Havns lange historie. Her trådte en ny selskabsform nemlig i kraft, hvorved den østjyske erhvervshavn er ikke længere en kommunal selvstyrehavn, men nu i stedet et kommunalt aktieselskab
  • Omsætningsrekord i Port of Aalborg

    Omsætningsrekord i Port of Aalborg

    havne ›Masser af gods over kaj, en moderne erhvervspark hvor virksomhederne trives og stor succes med at servicere den grønne omstilling og særligt vindindustrien. Det er de væsentligste årsager til, at Port of Aalborg i 2024 løftede både top- og bundlinje markant
  • Nye kraner på vej til København fra Finland

    Nye kraner på vej til København fra Finland

    havne ›Nu begynder rejsen mod København for Copenhagen Malmö Ports nye STS-kraner, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn
  • ADP fejrer 25-års jubilæum

    ADP fejrer 25-års jubilæum

    havne ›ADP markerer sit 25-års jubilæum og fejrer et kvart århundredes havnedrift. Virksomhedens DNA fra år 2000 lever videre i en organisation, der har udviklet sig med markedet med fokus på at understøtte den danske import og eksport