Danske ingeniører skal levere afgørende teknologi til grøn skibsmotor

Danske ingeniører skal levere afgørende teknologi til grøn skibsmotor

Eltronic FuelTech er med i et projekt, der skal skabe en klimavenlig skibsmotor, som reducerer den maritime sektors CO2-udslip markant. Projektgruppen har netop fået tilsagn om støtte fra Innovationsfonden

Fragtskibe sejler hver dag store mængder varer rundt i hele verden. Transporten er afgørende for den internationale handel og sammenhængskraft, men det er samtidig en stor klimabelastning.

Skibstransport står for op mod tre procent af verdens samlede CO2-udslip, men det skal snart være fortid. Danske Eltronic FuelTech er med i et netop offentliggjort udviklingsprojekt, AEngine, hvor målet er at designe en skibsmotor, der næsten ikke udleder CO2, fordi den bruger ammoniak som brændstof. Ingeniørvirksomheden skal levere afgørende teknologi til projektet, der modtager støtte fra Innovationsfonden.

MAN Energy Solutions i København, danske DTU samt det norske klassifikationsselskab DNV-GL er med i projektet ud over Eltronic FuelTech. Ammoniakmotoren skal være klar i 2024, og teknologien skal også kunne implementeres på visse eksisterende skibe. Louise Andreasen, direktør hos Eltronic FuelTech, siger:

- Man har længe været opmærksom på ammoniak som et alternativ til fossile brændstoffer, men teknologien til at bruge ammoniak har manglet. Med dette udviklingsprojekt bliver ammoniakmotoren en realitet, og det bliver en stor dag for den maritime sektor og ikke mindst for miljøet, når det sker.

Parisaftale og grønne ambitioner

De europæiske lande og International Maritime Organization (IMO) under FN ser gerne, at den maritime sektor bidrager til målene i Parisaftalen ved at udlede færre drivhusgasser i fremtiden. Målet er, at branchens udledning af drivhusgasser herunder CO2 falder med 50 procent inden 2050.

Danmark har en stærk maritim sektor med innovative virksomheder, der udvikler teknologi til branchen. Store spillere som bl.a. Siemens, Vestas og Ørsted er helt i front, når det gælder vedvarende energi, og ifølge Louise Andreasen er det derfor også naturligt, at Danmark fører an, når det handler om at hjælpe den maritime sektor med at nå klimamålene. Hun kalder det en milepæl for Eltronic FuelTech at være med i et innovationsprojekt som dette.

- Det er ikke mere end to år siden, virksomheden udsprang fra moderselskabet Eltronic, og nu er vi med i dette banebrydende projekt, der kan transformere den maritime industri og reducere klimabelastningen væsentligt. Den historie er vi selvfølgelig stolte over, siger Louise Andreasen.

Ammoniak er en mangelvare

På nuværende tidspunkt er der ikke nok ammoniak på jorden til at forsyne de kommende skibsmotorer. Men man kan fremstille ammoniak ud fra grøn strøm, vand og luft. Med strøm fra vindmøller kan man for eksempel skabe miljøvenlig og effektiv produktion af ammoniak, og flere aktører i den maritime og vedvarende energisektor samarbejder allerede om at kunne producere og opbevare ammoniak.

- Udviklingen af et bæredygtigt skibsfartskoncept vil styrke konkurrenceevnen for dansk maritimindustri, skabe arbejdspladser og blåstemple Danmark som frontløber inden for den grønne omstilling, siger Louise Andreasen.

Fakta om projektet AEngine

Den danske ingeniørvirksomhed Eltronic FuelTech er kommet med i udviklingsprojekt, hvor målet er at designe en skibsmotor, der næsten ingen CO2 udleder, fordi den bruger ammoniak som brændstof.

MAN Energy Solutions er verdens førende udvikler af low-speed-motorer til fremdrivning af store kommercielle skibe, og de har desuden også rollen som leder af konsortiet. Eltronic FuelTech skal lave hele det forsyningssystem, der fører brændstof fra tanken og hen til motoren. De to sidste bidragsydere til projektet er danske DTU og norske DNV-GL.

Ammoniakmotoren skal være klar til brug i 2024, og teknologien skal også kunne implementeres på skibe i den eksisterende skibsflåde. Motoren skal forinden testes og præsenteres på et demonstrationsanlæg, som bliver bygget i København. Det bliver den første afprøvning af ammoniak som brændsel på dansk jord.

Projektgruppen har fået tilsagn om støtte fra Innovationsfonden.

-hawin

 

20/10 2020
  • Test af autonom rengøring af containere

    Test af autonom rengøring af containere

    havne ›Helsingborg Havn og virksomheden MCS Robotics AB undersøger de kommende måneder, om en robotløsning med AI-styret billedegenkendelse kan bidrage til et bedre arbejdsmiljø og et mindre miljøaftryk
  • Ny cfo hos Aarhus Havn

    Ny cfo hos Aarhus Havn

    havne ›Rikke Bjørn Sørensen er ny økonomidirektør i Aarhus Havn. Med sig har hun masser af erfaring fra dansk erhvervsliv
  • Stærk efterårsferie for Molslinjen

    Stærk efterårsferie for Molslinjen

    havne ›Mange passagerer valgte vandvejen i efterårsferien. Og flere af dem benyttede Molslinjen. Rederiets ti færgeruter var blot 363 passagerer fra at slå rekorden fra 2019, som er det seneste normale år før corona
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe
  • Containerterminal indviet i Fredericia

    Containerterminal indviet i Fredericia

    havne ›Lørdag den 4. oktober markerede ADP og Fredericia Shipping indvielsen af Fredericia Havns nye containerterminal. Den skal styrke havnens rolle som et effektivt og fremtidssikret logistikknudepunkt
  • Visuel opdatering af havneidentiteten

    Visuel opdatering af havneidentiteten

    havne ›En ny visuel identitet og hjemmeside markerer Kalundborg Havns strategiske retning som en grøn, international og digital erhvervshavn
  • Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    havne ›Havnen har indgået aftale med virksomheden, Normod Carbon, som nu er eneret til trinvis udvikling af et mellemlager på 10 millioner tons CO2 om året