DFDS sælger mini-cruise-ruten mellem Norge og Danmark

DFDS sælger mini-cruise-ruten mellem Norge og Danmark

Ruten Oslo-Frederikshavn-København er solgt til det svenske rederi Gotlandsbolaget, dermed får ruten det fremtidige fokus og de investeringer, der er nødvendige for at udvikle den, mens DFDS styrker fokus på sin kerneforretning inden for fragt, passagertransport og logistik

DFDS har netop meddelt, at ruten mellem Oslo, Frederikshavn og København (OFC) bliver solgt til Gotlandsbolaget. Salget omfatter de to skibe, der er indsat på ruten, havneaftaler og terminaludstyr.

Som en del af salget vil ca. 800 medarbejdere inden for rutens drift og støttefunktioner også flytte til Gotlandsbolaget.

- Ruten er en del af vores historie og arv, og det er med tungt hjerte, at vi har fundet et nyt hjem til ruten og skal sige farvel til en masse værdsatte kolleger.

- Vi har besluttet, at dette er den bedste vej frem for alle. Vi er vokset og har udviklet os betydeligt gennem årene, og ruten fortjener at være i hænderne på en ejer med krydstogterfaring som en central del af deres strategi fremadrettet.

- Det er vi glade for at have fundet med Gotlandsbolaget,« siger Torben Carlsen, CEO i DFDS.

OFC-ruten er først og fremmest en oplevelsesrute med mere end 700.000 passagerer mellem Norge og Danmark hvert år. Ruten passer godt til Gotlandsbolagets strategiske fokus:

- Vi ser et stort potentiale i denne forretning. Ruten går godt i dag, og sammen med vores nye kolleger vil vi både arbejde for at sikre kontinuitet og udvikle produktet.

- Dette er endnu et skridt i vores strategiske retning mod at ekspandere inden for passagerskibsfart, siger Håkan Johansson, administrerende direktør for Gotlandsbolaget.

Muliggør strategisk fokus på kerneforretningen
Salget af OFC-ruten afspejler DFDS' strategiske fokus på at levere transport- og logistiktjenester ved hjælp af kombinationer af færge-, vej- og jernbanetransport.

DFDS' færgetransportnetværk består herefter af rene fragtruter i Middelhavet og på Nordsøen samt kombinerede fragt- og passagerruter på Østersøen, mellem Holland og Storbritannien, på Den Engelske Kanal og i Gibraltarstrædet.

Færgetransportnetværket suppleres af DFDS' europæiske vej- og jernbanetransportnetværk og logistiktjenester.

- Beslutningen om at sælge OFC-ruten har været svær. Vi mener, at det er den rigtige beslutning og den rigtige timing for både ruten og DFDS.

- Fremover vil vi fokusere på vores kerneforretningsaktiviteter inden for fragt, logistik og passagertransport, mens vi fortsætter med at gennemføre vores Moving Together Towards 2030-strategi, der frigør potentialet i vores transportnetværk, siger Torben Carlsen.

-hawin

10/6 2024
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien