EU-millioner til landstrøm i fire Nordeuropæiske containerhavne

EU-millioner til landstrøm i fire Nordeuropæiske containerhavne

Aarhus Havn får sammen med havnene i Bremerhaven, Göteborg og Stockholm et fælles støttebeløb på 18,8 mio. euro - godt 140 min. kroner - til at etablere landstrømsanlæg til containerskibe, der ligger til kaj

EU-fonden "Connecting Europe Facilities" har bevilget pengene til de fire containerhavnes fælles projekt "OPS Network", der har et stort potentiale for at reducere ikke kun CO2 men også tungmetaller og kvælstofoxider, som udledes fra containerskibe, der ligger til kaj.

Anlæggene skal etableres inden 2030.

-Vi er meget glade for, at Europa-Kommissionen og CEF-udvalget anerkender vores høje ambitioner for den grønne omstilling. Som nogle af Nordeuropas vigtigste havne er det fantastisk, at vi kan samarbejde om at reducere skibsfartens klimaaftryk, som er en global udfordring, vi står sammen om. Landstrøm til containerskibe er en afgørende del for alle de involverede havne, siger Anne Zachariassen, COO i Aarhus Havn og projektkoordinator.

Et stort skridt mod bæredygtig skibsfart
Projektet er en direkte reaktion på nye EU-regler, der træder i kraft i 2030, og som kræver, at skibe over 5.000 bruttoton kobler sig til landstrøm, mens de ligger til kaj.

Med OPS kan containerskibe bruge strøm fra elnettet i stedet for at generere deres egen energi ombord meddieselmotorer, hvilket resulterer i et reduceret klimaaftryk, renere lokalemiljøer og bedre arbejdsforhold i havnene.

1.567 tons CO2-reduktion årligt i Aarhus Havn
De pågældende havne vil anvende midlerne på lidt forskellige måder, men de har alle som mål at reducere miljø- og klimaaftrykket fra skibe ved kaj gennem OPS.

Aarhus Havn er Danmarks største erhvervshavn, og omkring 73% af de containere, der kommer over kaj i landet, kommer igennem her.

Dette betyder et stort potentiale for at reducere CO2-emissioner fra containerskibe, der ligger til kaj i havnen – et potentiale, som COO i Aarhus Havn, Anne Zachariassen, ser frem til at realisere.

-I Aarhus Havn er vores mål at blive CO2-neutrale i 2030. Fleksible landstrømsfaciliteter som det, vi har planlagt, vil gøre en stor forskel, da det gør det muligt for alle containerskibe med den nødvendige infrastruktur at tilslutte sig grøn strøm, mens de ligger til kaj, siger Anne Zachariassen og fortsætter:

-Det vil også reducere den lokale partikelforurening, der opstår, når skibene i stedet bruger dieselgeneratorer, hvilket er til gavn for både beboerne i det omkringliggende område og medarbejderne på havnen.

Ved at tilslutte containerskibe til landstrømsanlæg forventer Aarhus Havn at reducere CO2-emissioner med 1.567 tons årligt.

Aarhus Havn modtog €5,29 millioner i CEF-midler til projektet, hvilket dækker 50% af de samlede omkostninger.

-lipe

13/11 2024
  • Eimskip bygger nyt køle- og frysehus på Aarhus Havn

    Eimskip bygger nyt køle- og frysehus på Aarhus Havn

    havne ›Det islandske rederi tog forleden første spadestik til ialt 4400 kvm køle- og fryseopbevaring på Danmarks største erhvervshavn Byggeriet åbner nye muligheder for Eimskib, der især sejler til og fra Island, Grønland og Færøerne
  • ADP bliver medejer af Hanstholm Havn

    ADP bliver medejer af Hanstholm Havn

    havne ›Thisted Kommune og Associated Danish Ports (ADP) har indgået aftale om fælles ejerskab af Hanstholm Havn. ADP får aktiemajoriteten
  • Der stod brisling på premieremenuen

    Der stod brisling på premieremenuen

    havne ›Mandag den 27. januar var dagen, hvor Pelagia Danmark modtog første landing fisk over kaj til forarbejdning. Første skib havde lasten fuld af brisling
  • Aarhus Havn etablerer nyt landstrømsanlæg til containerskibe

    Aarhus Havn etablerer nyt landstrømsanlæg til containerskibe

    havne ›I løbet af næste år vil containerskibe, der lægger til i Danmarks største erhvervshavn, kunne slukke dieselgeneratorerne og koble sig på et af Europas mest avancerede landstrømsanlæg
  • Aabenraa Havn indgår sin hidtil største, økonomiske aftale

    Aabenraa Havn indgår sin hidtil største, økonomiske aftale

    havne ›Mibau Stema, der er blandt de største leverandører af mineralske byggematerialer i Europa, udvider nu sit i forvejen betragtelige engagement på Aabenraa Havn. Virksomheden harunderskrevet lejekontrakt på et større areal på Aabenraa Havn Syd
  • Nyt fartøj til Stena RoRo

    Nyt fartøj til Stena RoRo

    havne ›Stena RoRo udvider sin flåde med købet af RoRo-fartøjet Giuseppe Lucchesi. Skibet omdøbes til Stena Shipper og kommer til at sejle under dansk flag
  • Havnearbejde bør medføre længere sejltider til Bornholm

    Havnearbejde bør medføre længere sejltider til Bornholm

    havne ›Udbygningen af Rønne Havn sender Bornholmslinjens hurtigfærger på en omvej, der betyder, at de sejler hurtigere på åben sø. Det koster i brændstof og miljøhensyn, mener rederiet, som derfor søger om at måtte øge sejltiden mellem Ystad og Rønne fra 80 til 90 minutter
  • Lars Nordahl træder ind i bestyrelsen for Danske Havne

    Lars Nordahl træder ind i bestyrelsen for Danske Havne

    havne ›Rønne Havn spiller en central rolle i den grønne omstilling i Østersøen og fungerer som en vigtig del af infrastrukturen mellem Bornholm, resten af Danmark og udlandet. Nu skal havnens CEO styrke bestyrelsen i brancheforeningen