EU-millioner til landstrøm i fire Nordeuropæiske containerhavne

EU-millioner til landstrøm i fire Nordeuropæiske containerhavne

Aarhus Havn får sammen med havnene i Bremerhaven, Göteborg og Stockholm et fælles støttebeløb på 18,8 mio. euro - godt 140 min. kroner - til at etablere landstrømsanlæg til containerskibe, der ligger til kaj

EU-fonden "Connecting Europe Facilities" har bevilget pengene til de fire containerhavnes fælles projekt "OPS Network", der har et stort potentiale for at reducere ikke kun CO2 men også tungmetaller og kvælstofoxider, som udledes fra containerskibe, der ligger til kaj.

Anlæggene skal etableres inden 2030.

-Vi er meget glade for, at Europa-Kommissionen og CEF-udvalget anerkender vores høje ambitioner for den grønne omstilling. Som nogle af Nordeuropas vigtigste havne er det fantastisk, at vi kan samarbejde om at reducere skibsfartens klimaaftryk, som er en global udfordring, vi står sammen om. Landstrøm til containerskibe er en afgørende del for alle de involverede havne, siger Anne Zachariassen, COO i Aarhus Havn og projektkoordinator.

Et stort skridt mod bæredygtig skibsfart
Projektet er en direkte reaktion på nye EU-regler, der træder i kraft i 2030, og som kræver, at skibe over 5.000 bruttoton kobler sig til landstrøm, mens de ligger til kaj.

Med OPS kan containerskibe bruge strøm fra elnettet i stedet for at generere deres egen energi ombord meddieselmotorer, hvilket resulterer i et reduceret klimaaftryk, renere lokalemiljøer og bedre arbejdsforhold i havnene.

1.567 tons CO2-reduktion årligt i Aarhus Havn
De pågældende havne vil anvende midlerne på lidt forskellige måder, men de har alle som mål at reducere miljø- og klimaaftrykket fra skibe ved kaj gennem OPS.

Aarhus Havn er Danmarks største erhvervshavn, og omkring 73% af de containere, der kommer over kaj i landet, kommer igennem her.

Dette betyder et stort potentiale for at reducere CO2-emissioner fra containerskibe, der ligger til kaj i havnen – et potentiale, som COO i Aarhus Havn, Anne Zachariassen, ser frem til at realisere.

-I Aarhus Havn er vores mål at blive CO2-neutrale i 2030. Fleksible landstrømsfaciliteter som det, vi har planlagt, vil gøre en stor forskel, da det gør det muligt for alle containerskibe med den nødvendige infrastruktur at tilslutte sig grøn strøm, mens de ligger til kaj, siger Anne Zachariassen og fortsætter:

-Det vil også reducere den lokale partikelforurening, der opstår, når skibene i stedet bruger dieselgeneratorer, hvilket er til gavn for både beboerne i det omkringliggende område og medarbejderne på havnen.

Ved at tilslutte containerskibe til landstrømsanlæg forventer Aarhus Havn at reducere CO2-emissioner med 1.567 tons årligt.

Aarhus Havn modtog €5,29 millioner i CEF-midler til projektet, hvilket dækker 50% af de samlede omkostninger.

-lipe

13/11 2024
  • Kunstige rev styrker biodiversiteten

    Kunstige rev styrker biodiversiteten

    havne ›ReefCircular har testet kunstige rev fremstillet af ler, og de første resultater viser en mere lovende fremtid for havets økosystemer og biodiversiteten. Siden sommer har 2,3 millioner fisk besøgt testrevet i Hundested Havn
  •  Nyt liv i gamle batterier

    Nyt liv i gamle batterier

    havne ›Gamle bilbatterier fra elbiler er nu klar til at blive genbrugt kraftvarmeværket i Rønne Havn. Det EU-finansierede projekt ”Second Life for Power Plants - 2LIPP”, står bag. Målet er at transformere gamle fossil-afhængige kraftvarmeværker til lagerplads for vedvarende energi
  • Rønne Havn modtager ESG Transparency Award

    Rønne Havn modtager ESG Transparency Award

    havne ›Rønne Havn har modtaget prisen ESG Transparency Award, som uddeles af EUPD Research – en organisation, der arbejder med analyser, optimering og anerkendelse af bæredygtighedsinitiativer på tværs af brancher
  • Esbjerg Havn sender jacket-fundamenter til USA

    Esbjerg Havn sender jacket-fundamenter til USA

    havne ›Det første fundament til USA’s største offshore vindprojekt, Coastal Virginia Offshore Wind (CVOW), blev for nyligt færdiggjort og afskibet fra Esbjerg Havn, som er den eneste havn i verden med infrastruktur og kapacitet til at facilitere produktionen af fundamenter i denne skala
  • Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjek

    Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjek

    transport ›Lufthavne er kritisk infrastruktur og skal ifølge NIS2 direktivet og CER, loven om kritiske enheders modstandsdygtighed, der begge træder i kraft i 2025, lave baggrundstjek af medarbejdere og virksomheder. Derfor har Billund Lufthavn indført en automatisk screeningsløsning
  • Odense Havn bygger sine største haller til dato

    Odense Havn bygger sine største haller til dato

    havne ›Odense Havn har netop taget første spadestik til nye produktions- og logistikhaller på 10.000 m2. De eksisterende bygninger og faciliteter på havnen er tæt på fuldt udlejet, og vindindustrien og den maritime branche efterspørger nye udvidelsesmuligheder
  • Erfaren økonomidirektør til Rønne Havn

    Erfaren økonomidirektør til Rønne Havn

    havne ›Fra 2025 tiltræder Ole Lund Madsen stillingen som CFO med ansvar for økonomi og administration på erhvervshavnen i Rønne. Den nye direktør bringer en tung maritim ledelseserfaring med sig, bl.a. fra tre årtier erfaring i Maersk Line
  • Fortsat skibsservice trods forandringer på havnen

    Fortsat skibsservice trods forandringer på havnen

    havne ›Skibsværftet Hirtshals Yard flyttes næste år over til søsterselskabet Vestkajens Maskinværksted. De over 40 virksomheder i Hirtshals Service Group forsikrer dog om, at Hirtshals Havn fortsat er et attraktivt service hub for skibe fra hele Europa.