EU på agendaen i Ystad Havn
Panelet til Ystad Havns infrastrukturkonference den 1. marts. Fra venstre: Lea Wermelin (S), Jeppe Kofod, (S&D), Ystad havns VD Bjørn Boström og Anders Hansson (M).

EU på agendaen i Ystad Havn

Interessenter fra Danmark, Sverige og EU gæstede fredag Ystad Havn for at drøfte visionerne for det sydlige Østersøområde. Anledningen var det omfattende EU-bidrag, som Ystad Havn har fået tildelt.

EU investerer i udbygningen af Ystad Havn i Sverige, og på den baggrund præsenterede et panel af danske, svenske og polske aktører fredag sine fremtidsvisioner for havnen og den omkringliggende region.

Panelet bestod blandt andre af den bornholmskfødte europaparlamentariker Jeppe Kofod (S&D), folketingsmedlem Lea Wermelin (S) samt skåningen Anders Hansson (M), der er medlem af det svenske parlament og af Trafikudvalget i Sverige. 

- Ystad Havn er en meget vigtig del af Sveriges handel med især Polen og andre markeder i Østeuropa. I løbet af de seneste ti år er den svenske eksport til Polen fordoblet og udgør i dag tæt på 40 milliarder svenske kroner. Mulighederne for yderligere vækst er store, og her spiller Ystad Havn en central rolle. De kapacitetsforbedringer, som Ystad Havn nu tager hul på, kan øge havnens position som infrastrukturelt knudepunkt, hvilket på sigt gavner både regionen, Sverige og det europæiske samarbejde, sagde Anders Hansson.

Panelets medlemmer var enige om, at investeringen i Ystad havn er et skridt på vejen mod en mere konkurrencedygtig region omkring den sydelige Østersø. Ystad Havns strategiske placering tæt ved Bornholm og Central- og Østeuropa gør havnen til en vigtig platform med et stort vækstpotentiale.

På fredagens konference i Ystad påpegede panelet dog behovet for et løft af infrastrukturen omkring havnen – særligt E65 mellem Ystad og Malmø, som allerede i dag er utilstrækkelig i forhold til mængden af trafik gennem Ystad.

- EU-bidraget er utvivlsomt en milepæl i Ystad Havns historie, og vi forventer, at de forandringer, vi nu kan gennemføre, vil bidrage til større fleksibilitet og konkurrencekraft og bedre internationalt udbytte for Ystad, Skåne og nabolandene. Havneudvidelsen vil også medføre mere trafik til og fra havnen, og skal ændringerne komme resten af Sverige til gode, er det nødvendigt med en bedre infrastruktur, sagde havnedirektør i Ystad Havn, Bjørn Boström.

Det er bidraget fra EU’s fond for et sammenhængende Europa (CEF), der nu muliggør ombygningen af Ystad Havn. Bidraget gives til Ystad Havn inden for rammerne af projektet ”Cargo capacity upgrade and LNG bunkering Swinoujscie – Ystad maritime link”, som har et betydeligt bæredygtighedsaspekt.

Projektet skal blandt andet føre til, at Ystad Havn kan tage imod de LNG-drevne skibe, som påvirker miljøet markant mindre end skibe på konventionelt brændstof. Bidraget består af lige omkring 250 millioner svenske kroner, svarende til godt 177 millioner danske kroner.

Dermed er der tale om det største enkeltsående EU-bidrag til en svensk havn nogensinde.

-hawin

5/3 2019
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien