Express 1 kan blive på Bornholmsoverfarten

Express 1 kan blive på Bornholmsoverfarten

Med en godkendt tillægskontrakt fra Transportministeriet afløser Express 1 hurtigfærgen Max som højkapacitetsfærge mellem Rønne og Ystad ved siden af den kommende Express 5. Løsningen kræver, at en del af billetterne skal sælges uden offentligt tilskud

Af Lisbeth Petersen

Det har været ventet længe, men nu er det officielt, at Transportministeriet med tillægskontrakten opfylder bornholmernes ønske om at beholde Express 1 som højkapacitetsfærge ved siden af den kommende og endnu større Express 5.

Med Express 1 og Express 5 kan vi alle sammen have høje forventninger til mulighederne for at skubbe endnu mere på den positive udvikling på Bornholm", siger Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.

Express 1's forbliven på Bornholm har krævet et tillæg til kontrakten om besejlingen på ruten. Express 1 er en væsentlig dyrere færge, og da der ikke var udsigt til flere tilskudsmidler fra Transportministeriet, måtte der findes en alternativ løsning.

Løsningen blev, at billetterne til Express 1, svarende til kapaciteten på Max, bliver solgt indenfor kontrakten. Den sidste del af kapaciteten på Express 1 kunne sælges helt kommercielt for Bornholmslinjens risiko.

-Vi tror og håber, at vi kan sælge de ekstra billetter – og det til priser, som Bornholmerne kender i forvejen i højsæsonerne, siger Carsten Jensen.

Kontrakten med Transportministeriet løber i første omgang et år, herefter skal begge parter evaluere ordningen.

-På den måde får vi det testet, så vi kan se, om vores beregninger for trafikken er rigtige, siger Carsten Jensen.

 

23/2 2023
  • Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    havne ›Aarhus Havns bestyrelse og ceo Thomas Haber Borch har efter fælles overenskomst aftalt, at Thomas Haber Borch fratræder sin stilling hos Aarhus Havn fra og med 15. december 2025
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere
  • November-run på den flydende metro

    November-run på den flydende metro

    havne ›Målt på gående passagerer har Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg ikke haft en bedre november siden 2008. 272.311 rejsende gik ombord i november i år
  • By & Havn skifter diesel ud med el

    By & Havn skifter diesel ud med el

    havne ›To nye el-lastbiler sparer 20 ton CO2 om året hos By & Havn og gør driften i Københavns havne- og byudviklingsområder grønnere, mere effektiv og mere sikker for medarbejderne