Express 1 kan blive på Bornholmsoverfarten
Med en godkendt tillægskontrakt fra Transportministeriet afløser Express 1 hurtigfærgen Max som højkapacitetsfærge mellem Rønne og Ystad ved siden af den kommende Express 5. Løsningen kræver, at en del af billetterne skal sælges uden offentligt tilskud
Af Lisbeth Petersen
Det har været ventet længe, men nu er det officielt, at Transportministeriet med tillægskontrakten opfylder bornholmernes ønske om at beholde Express 1 som højkapacitetsfærge ved siden af den kommende og endnu større Express 5.
Med Express 1 og Express 5 kan vi alle sammen have høje forventninger til mulighederne for at skubbe endnu mere på den positive udvikling på Bornholm", siger Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.
Express 1's forbliven på Bornholm har krævet et tillæg til kontrakten om besejlingen på ruten. Express 1 er en væsentlig dyrere færge, og da der ikke var udsigt til flere tilskudsmidler fra Transportministeriet, måtte der findes en alternativ løsning.
Løsningen blev, at billetterne til Express 1, svarende til kapaciteten på Max, bliver solgt indenfor kontrakten. Den sidste del af kapaciteten på Express 1 kunne sælges helt kommercielt for Bornholmslinjens risiko.
-Vi tror og håber, at vi kan sælge de ekstra billetter – og det til priser, som Bornholmerne kender i forvejen i højsæsonerne, siger Carsten Jensen.
Kontrakten med Transportministeriet løber i første omgang et år, herefter skal begge parter evaluere ordningen.
-På den måde får vi det testet, så vi kan se, om vores beregninger for trafikken er rigtige, siger Carsten Jensen.