Express 1 kan blive på Bornholmsoverfarten

Express 1 kan blive på Bornholmsoverfarten

Med en godkendt tillægskontrakt fra Transportministeriet afløser Express 1 hurtigfærgen Max som højkapacitetsfærge mellem Rønne og Ystad ved siden af den kommende Express 5. Løsningen kræver, at en del af billetterne skal sælges uden offentligt tilskud

Af Lisbeth Petersen

Det har været ventet længe, men nu er det officielt, at Transportministeriet med tillægskontrakten opfylder bornholmernes ønske om at beholde Express 1 som højkapacitetsfærge ved siden af den kommende og endnu større Express 5.

Med Express 1 og Express 5 kan vi alle sammen have høje forventninger til mulighederne for at skubbe endnu mere på den positive udvikling på Bornholm", siger Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.

Express 1's forbliven på Bornholm har krævet et tillæg til kontrakten om besejlingen på ruten. Express 1 er en væsentlig dyrere færge, og da der ikke var udsigt til flere tilskudsmidler fra Transportministeriet, måtte der findes en alternativ løsning.

Løsningen blev, at billetterne til Express 1, svarende til kapaciteten på Max, bliver solgt indenfor kontrakten. Den sidste del af kapaciteten på Express 1 kunne sælges helt kommercielt for Bornholmslinjens risiko.

-Vi tror og håber, at vi kan sælge de ekstra billetter – og det til priser, som Bornholmerne kender i forvejen i højsæsonerne, siger Carsten Jensen.

Kontrakten med Transportministeriet løber i første omgang et år, herefter skal begge parter evaluere ordningen.

-På den måde får vi det testet, så vi kan se, om vores beregninger for trafikken er rigtige, siger Carsten Jensen.

 

23/2 2023
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe
  • Containerterminal indviet i Fredericia

    Containerterminal indviet i Fredericia

    havne ›Lørdag den 4. oktober markerede ADP og Fredericia Shipping indvielsen af Fredericia Havns nye containerterminal. Den skal styrke havnens rolle som et effektivt og fremtidssikret logistikknudepunkt
  • Visuel opdatering af havneidentiteten

    Visuel opdatering af havneidentiteten

    havne ›En ny visuel identitet og hjemmeside markerer Kalundborg Havns strategiske retning som en grøn, international og digital erhvervshavn
  • Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    havne ›Havnen har indgået aftale med virksomheden, Normod Carbon, som nu er eneret til trinvis udvikling af et mellemlager på 10 millioner tons CO2 om året
  • Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    havne ›Et solidt, økonomisk resultat i første halvår og stigning på over 13 procent på containeromsætningen får landets største erhvervshavn til at opjustere forventninger med 23 millioner kr.
  • Stena Line i historisk aftale 

    Stena Line i historisk aftale 

    havne ›Stena Line har indgået en langsigtet aftale med Frederikshavn Kommune om driften af færgehavnen i Frederikshavn de næste 50 år
  • Kaj på vej til havnen

    Kaj på vej til havnen

    havne ›430 meter ny kaj er på vej til havnen i Aarhus. Byggeriet af projektet, som er godkendt af Trafikstyrelsen, begynder nu her i uge 39