Fiskelogistik har del i milliardomsætning

Fiskelogistik har del i milliardomsætning

Trods et år præget af store udfordringer for dansk fiskeri har Hanstholm Havn i det forgangne år alligevel formået at bevare sin stærke position inden for dansk fiskeri. Hanstholm Havn har i 2021 udmærket sig som et stærkt europæisk logistikcenter for både landing, salg og eksport af store mængder frisk fisk fra Nordsøen. Her får landinger over kaj følgeskab af tilkørte leverancer, som bliver omsat på Hanstholm Fiskeauktion, der er iblandt de største fiskeauktioner i Europa

Dansk fiskeri har i 2021 stået over for en række udfordringer, som uundgåeligt har smittet af på de danske fiskerihavne.

Det gælder ikke alene følgevirkningerne af brexit, hvor fiskerne har mistet 25 procent af deres kvoter i britisk farvand, men også Covid-19, som har betydet fortsat store nedlukninger på det europæiske marked.

Alligevel har Hanstholm Havn formået at opretholde et flot aktivitetsniveau og udmærke sig som ikke alene landets førende konsumfiskerihavn, men også et markant logistikcenter for håndtering af frisk fisk på det europæiske marked.

Forventet resultat efter endt udvidelse
Hanstholm Havns bestyrelse var i går samlet for at godkende havnens årsregnskabet for 2021. Bestyrelsen kunne her glæde sig over, at Hanstholm Havn fortsat besidder en markant rolle inden for dansk fiskeri – udmærket ved håndtering af fisk for i alt 1,07 mia. kr. i 2021.

Årets nøgletal for Hanstholm Havn viser et forventet niveau med en voksende nettoomsætning på 33,6 millioner kroner mod 32,0 millioner kroner i 2020, mens havnens resultat før afskrivninger og efter renter lyder på -8,0 mio. kr. mod +3,4 mio. kr. i 2020.

Det negative resultat skal i den forbindelse særligt ses i lyset af et større renoverings- og vedligeholdelsesarbejde på havnen i 2021 samt påbegyndt tilbagebetaling af den velgennemførte havneudvidelse:

- Hanstholm Havn har over de senere år gennemgået en stor havneudvidelse, som udover bl.a. nye ydermoler og et stort baglandsareal naturligvis også er en stor investering med et stort lån, som havnen nu er begyndt at afdrage på, helt som planlagt.

- Årets resultat er derfor på niveau med det forventede, og vi har nu indledt en ny æra, hvor havneudvidelsen skal generere yderligere aktivitet og således også sikre et udvidet indtjeningsgrundlag fremover, fortæller Hanstholm Havns bestyrelsesformand, Kirsten Hede.

'Fisk på hjul' bidrager til omsætningen
Hanstholm Havn har i 2021 håndteret godt 41.000 ton konsumfisk og rejer, hvoraf fisk tilført med lastbil for salg på Hanstholm Fiskeauktion står for knap 14.000 ton af den samlede mængde.

Fremgangen af fisk 'på hjul' bidrager ikke alene til at sikre de rette tilførsler til opkøbere og aftagere i hele Europa, men booster samtidig værdigrundlaget på konsumfisk og rejer, som vækster med knap 137 millioner kroner til godt 862 millioner kroner.

Set i forhold til industrifiskeriet har det, trods en mindre stigning på den gennemsnitlige kilopris, ikke været muligt at opretholde det vante niveau, hvilket afspejler sig i godt 85.000 ton til en værdi af ca. 203 millioner kroner.

Det er således konsumfiskeriet, der tegner sig for langt størstedelen af havnens samlede værdigrundlag på fisk, som i 2021 beløber sig til 1,07 milliarder kroner.

Markant stigning i gods over kaj
Hanstholm Havn har i 2021 set en markant fremgang på gods håndteret i havnen. Den samlede mængde lyder på 453.000 ton, hvilket er en fremgang på hele 43 procent set i forhold til 316.000 ton gods i 2020.

Stigningen kan primært henføres til import af sten, grus og søral, men også bl.a. malt, fiskemel og gasolie.

Med en ideel beliggenhed som transporthub for forbindelser til og fra en lang række europæiske og nordatlantiske markeder ser Hanstholm Havn i den forbindelse et stort udviklingspotentiale for yderligere godstravlhed og er aktuelt i dialog med flere interesserede operatører.

Kurs mod stor energirevolution
Hanstholm Havn arbejder målrettet mod en vision om at blive Danmarks førende havn inden for både handel, bearbejdning og opdræt af fisk – og samtidig Europas grønneste og første CO2-neutrale fiskerihavn.

Fiskeriet kan dermed se frem til at få følgeskab af grøn energi som havnens store vækstdynamo.

Rejsen blev indledt, da havnen i 2020 indgik en aftale med Thy Mors Energi om opførelse af vindmøller på havnens areal og blev boostet yderligere, da Hanstholm Havn og European Energy primo 2022 underskrev en hensigtserklæring om etablering af vedvarende energi og Power-to-X-anlæg på havnen.

Ifølge havneformand Kirsten Hede kigger Hanstholm Havn således frem mod en tid, hvor der vil opstå stor aktivitet på havnens nye baglandsareal, som samtidig vil generere indtjening i form af bl.a. areallejer til den store havneinvestering:

- Hanstholm Havn vil over de kommende år indtage en markant position som både fiskerihavn og energihavn, hvor et cirkulært energifællesskab vil tilføre nye energikilder og Power-to-X-processer, som gør den enes affald til den andens ressource – og dermed skaber helt nye forretningsmuligheder på og omkring havnen, siger hun og fortsætter:

- Samtidig arbejder havnen naturligvis målrettet for en fortsat bestyrkelse af sin rolle som europæisk centrum for håndtering af konsumfisk, kombineret med tiltrækning af flere akvakulturvirksomheder og yderligere godsaktivitet ad ’den blå motorvej’.

- Fælles er, at der er tale om aktiviteter, hvor havneudvidelsen har sikret den rette infrastruktur og kapacitet til at skabe ny aktivitet og booste havnens indtjeningsgrundlag fremover.

-hawin

 

3/3 2022
  • Skagen Havn styrker sin position som Danmarks største fiskerihavn

    Skagen Havn styrker sin position som Danmarks største fiskerihavn

    havne ›Skagen havn fortsætter sin positive udvikling og cementerer sin rolle som Danmarks førende fiskerihavn, det viser de seneste tal fra Fiskeristyrelsen
  • Fiskeribranchen går sammen om indsamling af affald fra fiskeredskaber

    Fiskeribranchen går sammen om indsamling af affald fra fiskeredskaber

    havne ›Fiskeriretur bliver den femte ordning under Retur-ordningen, der også tæller Elretur, Batteriretur, Emballageretur og Tekstilretur. Den nye kollektivordning er affødt af producentansvaret for fiskeredskaber, og forventes af indsamle mellem 300 og 600 tons plast om året især i de store, jyske fiskerihavne
  • Hirtshals Havn sejler på ny trafik- og vækstbølge

    Hirtshals Havn sejler på ny trafik- og vækstbølge

    havne ›Antallet af passagerer, personbiler, lastbiler og gods, der krydsede kajkanten i Hirtshals, steg i 2024 sammenlignet med 2023, mens værdien af landinger af fisk viser de bedste tal i fem år. Fremgangen kommer efter flere års påvirkning fra coronarestriktioner, krigstilstande og nedgang i den norske krone
  • Stena Line skal hjælpe danske turister til Göteborg

    Stena Line skal hjælpe danske turister til Göteborg

    havne ›Når turismemessen Ferie for Alle løber af stablen i Herning den 21.-23. februar, er Stena Line på plads sammen med World of Volvo, Liseberg og Universeum for at sætte fokus på Gøteborg som destination for danske rejsende
  • Ny togrute sender tusindvis af biler til udskibning i Esbjerg Havn

    Ny togrute sender tusindvis af biler til udskibning i Esbjerg Havn

    havne ›10.000 nye biler forventes årligt via ny togrute direkte fra Slovakiet til Esbjerg Havn, hvor de bliver omlastet og sendt til Storbritannien. Første levering gik tæt på perfekt. er meldingen fra Scandinavian Auto Logistics, der håndterer bilerne på havnen
  • Skagen Havn har ansat maritim koordinator

    Skagen Havn har ansat maritim koordinator

    havne ›Majbritt Larsen er ansat i en nyoprettet stilling. Hun kommer fra en lignende stilling ved Port of Aalborg, men har tidligere været ansat ved Skagen Havn, som havneassistent og har i 10 år sejlet jack-up kranskibe, der installerer havvindmøller
  • Eimskip bygger nyt køle- og frysehus på Aarhus Havn

    Eimskip bygger nyt køle- og frysehus på Aarhus Havn

    havne ›Det islandske rederi tog forleden første spadestik til ialt 4400 kvm køle- og fryseopbevaring på Danmarks største erhvervshavn Byggeriet åbner nye muligheder for Eimskib, der især sejler til og fra Island, Grønland og Færøerne
  • ADP bliver medejer af Hanstholm Havn

    ADP bliver medejer af Hanstholm Havn

    havne ›Thisted Kommune og Associated Danish Ports (ADP) har indgået aftale om fælles ejerskab af Hanstholm Havn. ADP får aktiemajoriteten