Molslinjens tasmanske færgedjævel Molslinjens to tasmansk producerede katamaraner er i produktion. Om de på forhånd er navngivet vides ikke. Måske El Diablo kan bruges......?

Molslinjens tasmanske færgedjævel

Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud

Molslinjen har bestilt to mega-katamaraner til rederiets operation på Kattegat. De to færger - og formentlig også inden så længe en tredje færge – skal omkring årsskiftet 2027-2028 stå for en grøn omstilling og afløse de dieseldrevne katamaraner til ruten mellem Jylland og Sjælland.

Færgerne er, ifølge Molslinjen, verdens største elektrificeringsprojekt til søs nogensinde, og nu kan Incat-værftet i australske Tasmanien afsløre, hvordan de kommende mega-katamaraner kommer til at se ud.

Som noget helt nyt bliver det muligt at køre ind i den ene ende af færgen og ud i den anden. De to vogndæk bliver separate, så der skal køres langt mindre rundt på vogndækket, når færgen forlades i havnen.

De tre færger bliver 129 meter lange, 30,5 meter brede, og der bliver plads til 1.483 passagerer og 500 biler.

Hver af de tre færger bliver udstyret med batteripakker med 45.000 kWh. Batteriet på bare en enkelt af færgerne bliver altså større end Danmarks nuværende største batteri i Hasle på Bornholm.

Skibets elmotorer kommer til at producere svimlende 70.650 hestekræfter, som kan drive færgerne afsted med op til +40 knob – det samme som +74 kilometer i timen. De nuværende færger producerer ”kun” 48.900 hestekræfter hver. 

-hawin

29/8 2025
  • Sikkerhedstest af havnen

    Sikkerhedstest af havnen

    havne ›Den 1.-3. december afholder Hirtshals Havn ISPS - havnesikringsøvelser på havnens arealer. Herefter gennemfører politi, beredskab, beredskabsstyrelse og regionen en øvelse i havnen
  • Ligger underdrejet i Biscayen

    Ligger underdrejet i Biscayen

    havne ›Samsølinjens kommende elfærge, Tyrfing er på sin vej fra værftet i Tyrkiet løbet ind i drilske vejr-systemer bl.a. i Biscayen og har søgt ly flere steder. Det forsinker idriftsættelsen på Samsø
  • Forventet krydstogtsrekord i Aarhus

    Forventet krydstogtsrekord i Aarhus

    havne ›73 krydstogtskibe forventes at besøge Aarhus i 2026. Det er ny rekord og for første gang får Aarhus også besøg af krydstogtgæster i alle årets 12 måneder
  • Esbjerg Havn styrker sin havnevagt

    Esbjerg Havn styrker sin havnevagt

    havne ›Esbjerg Havn har opgraderet og moderniseret havnevagten med støtte fra de EU-finansierede Interreg North Sea program
  • Britisk test af aerodynamisk skibsfart

    Britisk test af aerodynamisk skibsfart

    havne ›Virksomheden BlueNose og rederiet Lomars laboratorium videreudvikler projekt, der med bl.a. oppustelige vindafvisere skal reducere brændstofforbruget og forbedre luftkvalitet i havne og kystområder
  • Øresundslinjen vil skabe grøn korridor

    Øresundslinjen vil skabe grøn korridor

    havne ›Med konverteringen af den tredje færge til ren batteridrift fortsætter Øresundslinjen sin ambition om at skabe en helt grøn søfartskorridor mellem Danmark og Sverige
  • Odder kan give nye problemer for  havneudvidelse

    Odder kan give nye problemer for havneudvidelse

    havne ›Odense Havns planlagte milliardudvidelse møder modstand af bl.a. naturfredningsforening og borgere. Og nu kan opdagelsen af en odder give flere problemer for projektet
  • Fredericia Container Terminal A/S etableret

    Fredericia Container Terminal A/S etableret

    havne ›Fredericia Shipping er majoritetsaktionær og APM Terminals og ADP minoritetsaktionærer i det nye selskab, som vil udvikle og sikre den fremtidige vækst i containermængderne på Fredericia Havn