Blue Water skifter til HVO på havnen

Blue Water skifter til HVO på havnen

600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø

Blue Water har valgt HVO (hydrobehandlet vegetabilsk olie) som brændstof til havnedriften i Danmark, hvilket reducerer CO2-udledningen med op til 90 % sammenlignet med konventionel diesel.

Overgangen omfatter ca. 600.000 liter brændstof om året, hvilket svarer til en besparelse på 1.575 ton CO2 baseret på tal fra 2024. 

Det skriver Blue Water i en pressemeddelelse. 

Det alternative brændstof anvendes nu til at drive materiel såsom gaffeltrucks, reachstackere og terminaltraktorer i Blue Waters havnefaciliteter, hvor det understøtter den daglige drift, herunder tunge løft af vindmøllekomponenter.

- Overgangen til HVO er et afgørende skridt i vores bæredygtighedsstrategi. Det viser, at vi kan opnå betydelige reduktioner her og nu, samtidig med at vi fortsat leverer stærke logistiktjenester til vores kunder, siger Susanne Veie Svenningsen, Chief Compliance & Sustainability Officer hos Blue Water.

Esbjerg Havn arbejder allerede aktivt mod klimaneutralitet, for eksempel ved at stille landstrømsfaciliteter til rådighed for skibe.

Som den største operatør indenfor landbaserede havneaktiviteter i Esbjerg har Blue Water spillet en central rolle i overgangen til HVO med stærk støtte fra lokale interessenter.

- Vi har haft et stærkt partnerskab med Blue Water i mange år, og vi er glade for, at det nu også yder et konkret bidrag til at reducere CO2 i Esbjerg.

- Det er vigtigt, at vi arbejder sammen på tværs af virksomheder og funktioner for at skabe reel forandring, siger Karen Sandrini, ESG & Sustainability Manager hos Esbjerg Havn.

Et stort skridt mod Blue Waters globale reduktionsmål
I 2025 validerer Blue Water sin tilslutning til det internationale Science Based Targets-initiativ, der har til formål at reducere scope 1- og 2-emissionerne med 42 % inden 2030.

Med HVO i tankene har virksomheden potentiale til at opnå en reduktion på 37,8 % årligt, hvilket bringer virksomheden betydeligt tættere på målet. 

- Dette er en vigtig milepæl, og vi vil fortsætte med at gribe muligheder, der hjælper os med at fremskynde den grønne omstilling i vores havnedrift, tilføjer Svenningsen.

Implementeringen i Esbjerg, Aarhus og Lindø er både, ifølge logistikvirksomheden, et vigtigt bidrag til klimahandlingen og en strategisk investering i at styrke Blue Waters position som en ansvarlig logistikpartner.

-hawin

5/9 2025
  • Sikkerhedstest af havnen

    Sikkerhedstest af havnen

    havne ›Den 1.-3. december afholder Hirtshals Havn ISPS - havnesikringsøvelser på havnens arealer. Herefter gennemfører politi, beredskab, beredskabsstyrelse og regionen en øvelse i havnen
  • Ligger underdrejet i Biscayen

    Ligger underdrejet i Biscayen

    havne ›Samsølinjens kommende elfærge, Tyrfing er på sin vej fra værftet i Tyrkiet løbet ind i drilske vejr-systemer bl.a. i Biscayen og har søgt ly flere steder. Det forsinker idriftsættelsen på Samsø
  • Forventet krydstogtsrekord i Aarhus

    Forventet krydstogtsrekord i Aarhus

    havne ›73 krydstogtskibe forventes at besøge Aarhus i 2026. Det er ny rekord og for første gang får Aarhus også besøg af krydstogtgæster i alle årets 12 måneder
  • Esbjerg Havn styrker sin havnevagt

    Esbjerg Havn styrker sin havnevagt

    havne ›Esbjerg Havn har opgraderet og moderniseret havnevagten med støtte fra de EU-finansierede Interreg North Sea program
  • Britisk test af aerodynamisk skibsfart

    Britisk test af aerodynamisk skibsfart

    havne ›Virksomheden BlueNose og rederiet Lomars laboratorium videreudvikler projekt, der med bl.a. oppustelige vindafvisere skal reducere brændstofforbruget og forbedre luftkvalitet i havne og kystområder
  • Øresundslinjen vil skabe grøn korridor

    Øresundslinjen vil skabe grøn korridor

    havne ›Med konverteringen af den tredje færge til ren batteridrift fortsætter Øresundslinjen sin ambition om at skabe en helt grøn søfartskorridor mellem Danmark og Sverige
  • Odder kan give nye problemer for  havneudvidelse

    Odder kan give nye problemer for havneudvidelse

    havne ›Odense Havns planlagte milliardudvidelse møder modstand af bl.a. naturfredningsforening og borgere. Og nu kan opdagelsen af en odder give flere problemer for projektet
  • Fredericia Container Terminal A/S etableret

    Fredericia Container Terminal A/S etableret

    havne ›Fredericia Shipping er majoritetsaktionær og APM Terminals og ADP minoritetsaktionærer i det nye selskab, som vil udvikle og sikre den fremtidige vækst i containermængderne på Fredericia Havn