AGV-eventyret fortætterJan B. Sørensen ceo Bila og Majbritt Svane sales manager global AGV her med en selvkørende truck.

AGV-eventyret fortætter

Med en vækst på omkring 50 procent alene i år og udsigt til snart at have solgt de første 1000 selvkørende trucks globalt, gløder optimismen hos Global AGV

- Vi er ikke i tvivl om, at fremtiden er lys. De sidste 12 måneder har været de bedste nogensinde. Samtidig vokser vores pipeline eksplosivt, både med danske og internationale kunder.

- Vi bliver kimet ned af maskinintegratorer, der gerne vil forhandle vores selvkørende truck i hele verden, fortæller Majbritt Svane, sales manager hos Global AGV.

Hun fortsætter:

- Jeg er sikker på, vi står ved foden af et kæmpe vækstbjerg. Lige nu er kundernes største udfordring, at de ikke kan skaffe arbejdskraft. De skal være mere effektive.

- Og de skal af med ensidigt gentaget arbejde, så de kan lave et flot ESG-regnskab. Vores selvkørende truck løfter dem på alle tre områder.

Slipper for monotont arbejde
Global AGV er en del af Bila-koncernen, hvis ceo, Jan B. Sørensen, for ti år siden fik den gode idé at erstatte truckførere, der kører de samme ruter igen og igen, med avanceret software.

Så nu kører trucken uden fører og flytter tårne af paller fra A til B og helt ud til lastbilsrampen til sidst.

Dermed slipper de ansatte for monotont arbejde og kan overføres til mere spændende opgaver, mens en AGV – Automated Guided Vehicle – klarer de faste og gentagne ruter.

Majbritt Svane kommer ind på at AGV'en bringer stor værdi ind i kundernes drift. Ikke mindst fordi AGV’en mange steder er tilbagebetalt på under et år.

- Hvis den fx frigiver to mand, som du kan sætte til at lave noget andet, giver det straks øget produktivitet, forklarer Majbritt Svane.

Tilføj selv nye ruter
Global AGV langer ikke bare selvkørende trucks over disken, men analyserer og optimerer hele virksomhedens produktionsflow.

Derefter indkaldes de nye ejere til obligatorisk kursus i at programmere trucken selv, så de selv kan ændre eller tilføre ruterne  for maskinerne.

- AGV’en er ikke sværere at programmere end en robotplæneklipper. De fleste lærer det hurtigt. Fleksibiliteten er noget af det, vores kunder er allermest glade for, siger Majbritt Svane.

Nemt at få flyttet sine paller
Global AGV er udviklet nogenlunde samtidig med de autonome mobile robotter (AMR). Men ifølge Majbritt Svane er de to typer autonome køretøjer ikke konkurrenter. De byder nemlig på hver sine fordele og komplementerer hinanden:

- En AGV kan overtage en trucks opgaver én-til-én. Den klarer alle de simple, gentagne palleflyt, hvor der er stor volumen. En mobil robot har nogle andre fordele.

- Jeg synes, de to systemer supplerer hinanden fint. Ikke mindst i en tid, hvor der er kamp om at få god arbejdskraft og produktionerne løbende skal effektiviseres. Så skal det bare være nemt at få flyttet sine paller.

- Vi er sikre på, at det har så stor en fremtid, at vi simpelthen går efter at blive verdensleder indenfor selvkørende trucks i fremtiden.

-hawin

4/9 2025
  • Skræddersyet til vintertjeneste

    Skræddersyet til vintertjeneste

    truck ›Snevagten A/S som leverer snerydning og saltning til erhvervslivet, har investeret i fire nye, specialbyggede ISUZU pickup-trucks til den forestående sæson
  • Komatsu tager førertrøjen på

    Komatsu tager førertrøjen på

    truck ›Den nyeste version af Komatsus intelligente maskinstyring gør arbejdet lettere, hurtigere og mere økonomisk
  • Ny læsser markerer sig i Danmarks største kalkbrud

    Ny læsser markerer sig i Danmarks største kalkbrud

    truck ›Faxe Kalk er gået fra fem til tre skovlfulde når der læsses lastbiler med ny Komatsu-gummihjulslæsser
  • Automatisering to-go

    Automatisering to-go

    truck ›Nem og hurtig automatisering af enkle og gentagne logistikprocesser med Stills iGo easy-løsning effektiviserer DP Supplys håndtering af mejeriprodukter på fabrikken i Niedersachen
  • Lithium-Ion er lykken i Løgstør

    Lithium-Ion er lykken i Løgstør

    truck ›N.C. Nielsen har netop leveret yderligere tre Linde E40 el-truck med Lithium-ION batterier til Kingspan Logstor. Den samlede Linde-flåde tæller dermed 17 enheder, der bidrager til at holde logistikken kørende.
  • Myreflittig truck lanceret på HI-messen

    Myreflittig truck lanceret på HI-messen

    truck ›AntOn by Jungheinrich er navnet på hamburgbaserede Jungheinrichs nye omkostningseffektive produktlinje af udstyr til varehåndtering. Og det er udstyr skræddersyet til kravene i ‘entry-level-segmentet'
  • Palomat lancerer elektrisk pallemagasin

    Palomat lancerer elektrisk pallemagasin

    truck ›Nykøbing Mors-virksomheden sætter ny standard med Palomat Inline, og betegner den som et strategisk skridt ind i Industri 5.0
  • Mød Jungheinrich i Herning

    Mød Jungheinrich i Herning

    truck ›Med fokus på automatisering, digitalisering og effektive trucks viser Jungheinrich på HI Tech & Industry, hvordan intralogistikken kan se ud i fremtiden.