AGV-eventyret fortætterJan B. Sørensen ceo Bila og Majbritt Svane sales manager global AGV her med en selvkørende truck.

AGV-eventyret fortætter

Med en vækst på omkring 50 procent alene i år og udsigt til snart at have solgt de første 1000 selvkørende trucks globalt, gløder optimismen hos Global AGV

- Vi er ikke i tvivl om, at fremtiden er lys. De sidste 12 måneder har været de bedste nogensinde. Samtidig vokser vores pipeline eksplosivt, både med danske og internationale kunder.

- Vi bliver kimet ned af maskinintegratorer, der gerne vil forhandle vores selvkørende truck i hele verden, fortæller Majbritt Svane, sales manager hos Global AGV.

Hun fortsætter:

- Jeg er sikker på, vi står ved foden af et kæmpe vækstbjerg. Lige nu er kundernes største udfordring, at de ikke kan skaffe arbejdskraft. De skal være mere effektive.

- Og de skal af med ensidigt gentaget arbejde, så de kan lave et flot ESG-regnskab. Vores selvkørende truck løfter dem på alle tre områder.

Slipper for monotont arbejde
Global AGV er en del af Bila-koncernen, hvis ceo, Jan B. Sørensen, for ti år siden fik den gode idé at erstatte truckførere, der kører de samme ruter igen og igen, med avanceret software.

Så nu kører trucken uden fører og flytter tårne af paller fra A til B og helt ud til lastbilsrampen til sidst.

Dermed slipper de ansatte for monotont arbejde og kan overføres til mere spændende opgaver, mens en AGV – Automated Guided Vehicle – klarer de faste og gentagne ruter.

Majbritt Svane kommer ind på at AGV'en bringer stor værdi ind i kundernes drift. Ikke mindst fordi AGV’en mange steder er tilbagebetalt på under et år.

- Hvis den fx frigiver to mand, som du kan sætte til at lave noget andet, giver det straks øget produktivitet, forklarer Majbritt Svane.

Tilføj selv nye ruter
Global AGV langer ikke bare selvkørende trucks over disken, men analyserer og optimerer hele virksomhedens produktionsflow.

Derefter indkaldes de nye ejere til obligatorisk kursus i at programmere trucken selv, så de selv kan ændre eller tilføre ruterne  for maskinerne.

- AGV’en er ikke sværere at programmere end en robotplæneklipper. De fleste lærer det hurtigt. Fleksibiliteten er noget af det, vores kunder er allermest glade for, siger Majbritt Svane.

Nemt at få flyttet sine paller
Global AGV er udviklet nogenlunde samtidig med de autonome mobile robotter (AMR). Men ifølge Majbritt Svane er de to typer autonome køretøjer ikke konkurrenter. De byder nemlig på hver sine fordele og komplementerer hinanden:

- En AGV kan overtage en trucks opgaver én-til-én. Den klarer alle de simple, gentagne palleflyt, hvor der er stor volumen. En mobil robot har nogle andre fordele.

- Jeg synes, de to systemer supplerer hinanden fint. Ikke mindst i en tid, hvor der er kamp om at få god arbejdskraft og produktionerne løbende skal effektiviseres. Så skal det bare være nemt at få flyttet sine paller.

- Vi er sikre på, at det har så stor en fremtid, at vi simpelthen går efter at blive verdensleder indenfor selvkørende trucks i fremtiden.

-hawin

4/9 2025
  • Zoo sætter kløerne i elektriske gaffeltruck

    Zoo sætter kløerne i elektriske gaffeltruck

    truck ›Der er både søkøer og foder på gaflerne i Duisburg Zoo, som har et godt samarbejde med Clark. Fornylig afprøvede man en elektrisk gaffeltruck fra Crossover-serien
  • Lader op til flere el-lastbiler

    Lader op til flere el-lastbiler

    truck ›Dansk Retursystem udvider brugen af el-lastbiler til indsamling af pantede flasker og dåser. Det kræver udbygning af ladeinfrastrukturen. OK er på vej med flere ladestandere
  • Smidighed, ergonomi og hurtig opladning

    Smidighed, ergonomi og hurtig opladning

    truck ›Den nye B16-20-NT-serie er den første 3-hjulede gaffeltruck fra Bobcat, der udelukkende er baseret på den nyeste lithium-ion-teknologi
  • Stor rift om stande til Agromek 2026

    Stor rift om stande til Agromek 2026

    truck ›Med akkurat ét år til Agromek 2026 går salget af stande over al forventning, og Nordeuropas største landbrugsmesse tegner dermed igen til at blive en succes.
  • Terberg redefinerer Heavy Duty transport

    Terberg redefinerer Heavy Duty transport

    truck ›Terberg RT253EV er verdens første elektriske firehjulstrukne RoRo-terminaltraktor. Udviklet til de mest krævende opgaver i havne, til færger og tung industri repræsenterer maskinen næste skridt i den grønne omstilling
  • Skræddersyet til vintertjeneste

    Skræddersyet til vintertjeneste

    truck ›Snevagten A/S som leverer snerydning og saltning til erhvervslivet, har investeret i fire nye, specialbyggede ISUZU pickup-trucks til den forestående sæson
  • Komatsu tager førertrøjen på

    Komatsu tager førertrøjen på

    truck ›Den nyeste version af Komatsus intelligente maskinstyring gør arbejdet lettere, hurtigere og mere økonomisk
  • Ny læsser markerer sig i Danmarks største kalkbrud

    Ny læsser markerer sig i Danmarks største kalkbrud

    truck ›Faxe Kalk er gået fra fem til tre skovlfulde når der læsses lastbiler med ny Komatsu-gummihjulslæsser