Flere krydstogtskibe på landstrøm i Aarhus Havn

Flere krydstogtskibe på landstrøm i Aarhus Havn

Op mod 75 procent af de skibe, der anløber krydstogtkajen i 2024 forventes at slukke dieselmotorerne og koble sig til landstrømsanlægget. Pt. forventer Aarhus Havn 60 krydstogtskibe med over 200.000 gæster i år

Det første krydstogtskib har allerede været forbi Aarhus og skudt sæsonen i gang.

De forventede 200.000 passagerer i år er en stigning på knap 40 procent i forhold til sidste år, fortæller fortæller Morten Kusk, der er Commercial Manager hos Aarhus Havn og uddyber:

-Vi ser en udvikling, hvor større krydstogtskibe vælger at lægge vejen forbi Aarhus. Så selvom vi på nuværende tidspunkt forventer lidt færre anløb, kan vi se frem til markant flere krydstogtgæster, der besøger byen og hele regionen. Det er positivt, fordi det jo betyder noget for byens og regionens erhvervsliv og turisme.

I 2024 vil en række krydstogtskibe fra det tyske rederi AIDA anløbe Aarhus Havn. Blandt andet vil AIDAnova med omkring 6.500 gæster ombord anløbe 13 gange

-Den grønne omstilling i fokus
Sidste år blev der skrevet danmarkshistorie på krydstogtkajen i Aarhus. Det skete, da Aarhus Havn kunne indvie Danmarks første, og indtil videre eneste, landstrømsanlæg til krydstogtskibe. Det betyder, at krydstogtskibene kan slukke dieselmotorerne, når de ligger ved krydstogtkajen i Aarhus, og i stedet koble sig på den grønne strøm fra landstrømsanlægget.

Aarhus Havn oplever stor interesse for anlægget fra krydstogtrederierne, der selv er i fuld gang med at omstille deres skibe til en grønnere fremtid, fortæller Morten Kusk.

-Vi forventer, at op mod 75 pct. af de krydstogtskibe, der anløber krydstogtkajen, kobler sig til vores landstrømsanlæg i år. Det er virkelig en positiv udvikling, der understreger, at krydstogtrederierne ønsker og arbejder for den grønne omstilling, siger Morten Kusk og tilføjer:

-Krydstogtkajen i Aarhus ligger tæt på byen, og det giver stor værdi for gæsterne, der har let adgang til byen og regionen. Men det er samtidig vigtigt, at vi så også tager hensyn til byen og det lokale miljø. Derfor er det afgørende for os, at vi får fjernet den lokale forurening og støj. Det gør vi med landstrømsanlægget, som bliver et stadig vigtigere konkurrenceparameter for krydstogtrederierne.

Aarhus Havn præsenterede i 2023 en ny afgiftsmodel, der gør det dyrere for krydstogtskibe, der ikke kobler sig på landstrømsanlægget, at anløbe Aarhus. Afgiftsmodellen trådte i kraft 1. januar 2024 og betyder, at der pålægges en ekstra afgift på 75 øre pr. bruttoton til de krydstogtskibe, der anløber krydstogtkajen og ikke kobler sig på landstrømsanlægget.

-lipe

 

30/1 2024
  • Containerrekord i danske havne

    Containerrekord i danske havne

    havne ›Tredje kvartal i år har slået alle rekorder, når det kommer til flest lastede containere transporteret til eller fra større danske havne
  • Aarhus Havn ansætter midlertidig ceo

    Aarhus Havn ansætter midlertidig ceo

    havne ›Aarhus Havn har 16. december 2025 ansat Kåre Clemmesen som midlertidig administrerende direkktør. Kåre Clemmesen har omkring 25 års ledererfaring fra ministerier, styrelser, kommuner og offentligt ejede selskaber
  • Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    havne ›Aarhus Havns bestyrelse og ceo Thomas Haber Borch har efter fælles overenskomst aftalt, at Thomas Haber Borch fratræder sin stilling hos Aarhus Havn fra og med 15. december 2025
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere