Flere krydstogtskibe på landstrøm i Aarhus Havn

Flere krydstogtskibe på landstrøm i Aarhus Havn

Op mod 75 procent af de skibe, der anløber krydstogtkajen i 2024 forventes at slukke dieselmotorerne og koble sig til landstrømsanlægget. Pt. forventer Aarhus Havn 60 krydstogtskibe med over 200.000 gæster i år

Det første krydstogtskib har allerede været forbi Aarhus og skudt sæsonen i gang.

De forventede 200.000 passagerer i år er en stigning på knap 40 procent i forhold til sidste år, fortæller fortæller Morten Kusk, der er Commercial Manager hos Aarhus Havn og uddyber:

-Vi ser en udvikling, hvor større krydstogtskibe vælger at lægge vejen forbi Aarhus. Så selvom vi på nuværende tidspunkt forventer lidt færre anløb, kan vi se frem til markant flere krydstogtgæster, der besøger byen og hele regionen. Det er positivt, fordi det jo betyder noget for byens og regionens erhvervsliv og turisme.

I 2024 vil en række krydstogtskibe fra det tyske rederi AIDA anløbe Aarhus Havn. Blandt andet vil AIDAnova med omkring 6.500 gæster ombord anløbe 13 gange

-Den grønne omstilling i fokus
Sidste år blev der skrevet danmarkshistorie på krydstogtkajen i Aarhus. Det skete, da Aarhus Havn kunne indvie Danmarks første, og indtil videre eneste, landstrømsanlæg til krydstogtskibe. Det betyder, at krydstogtskibene kan slukke dieselmotorerne, når de ligger ved krydstogtkajen i Aarhus, og i stedet koble sig på den grønne strøm fra landstrømsanlægget.

Aarhus Havn oplever stor interesse for anlægget fra krydstogtrederierne, der selv er i fuld gang med at omstille deres skibe til en grønnere fremtid, fortæller Morten Kusk.

-Vi forventer, at op mod 75 pct. af de krydstogtskibe, der anløber krydstogtkajen, kobler sig til vores landstrømsanlæg i år. Det er virkelig en positiv udvikling, der understreger, at krydstogtrederierne ønsker og arbejder for den grønne omstilling, siger Morten Kusk og tilføjer:

-Krydstogtkajen i Aarhus ligger tæt på byen, og det giver stor værdi for gæsterne, der har let adgang til byen og regionen. Men det er samtidig vigtigt, at vi så også tager hensyn til byen og det lokale miljø. Derfor er det afgørende for os, at vi får fjernet den lokale forurening og støj. Det gør vi med landstrømsanlægget, som bliver et stadig vigtigere konkurrenceparameter for krydstogtrederierne.

Aarhus Havn præsenterede i 2023 en ny afgiftsmodel, der gør det dyrere for krydstogtskibe, der ikke kobler sig på landstrømsanlægget, at anløbe Aarhus. Afgiftsmodellen trådte i kraft 1. januar 2024 og betyder, at der pålægges en ekstra afgift på 75 øre pr. bruttoton til de krydstogtskibe, der anløber krydstogtkajen og ikke kobler sig på landstrømsanlægget.

-lipe

 

30/1 2024
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe
  • Containerterminal indviet i Fredericia

    Containerterminal indviet i Fredericia

    havne ›Lørdag den 4. oktober markerede ADP og Fredericia Shipping indvielsen af Fredericia Havns nye containerterminal. Den skal styrke havnens rolle som et effektivt og fremtidssikret logistikknudepunkt
  • Visuel opdatering af havneidentiteten

    Visuel opdatering af havneidentiteten

    havne ›En ny visuel identitet og hjemmeside markerer Kalundborg Havns strategiske retning som en grøn, international og digital erhvervshavn
  • Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    havne ›Havnen har indgået aftale med virksomheden, Normod Carbon, som nu er eneret til trinvis udvikling af et mellemlager på 10 millioner tons CO2 om året
  • Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    havne ›Et solidt, økonomisk resultat i første halvår og stigning på over 13 procent på containeromsætningen får landets største erhvervshavn til at opjustere forventninger med 23 millioner kr.
  • Stena Line i historisk aftale 

    Stena Line i historisk aftale 

    havne ›Stena Line har indgået en langsigtet aftale med Frederikshavn Kommune om driften af færgehavnen i Frederikshavn de næste 50 år
  • Kaj på vej til havnen

    Kaj på vej til havnen

    havne ›430 meter ny kaj er på vej til havnen i Aarhus. Byggeriet af projektet, som er godkendt af Trafikstyrelsen, begynder nu her i uge 39