Flere krydstogtskibe på landstrøm i Aarhus Havn

Flere krydstogtskibe på landstrøm i Aarhus Havn

Op mod 75 procent af de skibe, der anløber krydstogtkajen i 2024 forventes at slukke dieselmotorerne og koble sig til landstrømsanlægget. Pt. forventer Aarhus Havn 60 krydstogtskibe med over 200.000 gæster i år

Det første krydstogtskib har allerede været forbi Aarhus og skudt sæsonen i gang.

De forventede 200.000 passagerer i år er en stigning på knap 40 procent i forhold til sidste år, fortæller fortæller Morten Kusk, der er Commercial Manager hos Aarhus Havn og uddyber:

-Vi ser en udvikling, hvor større krydstogtskibe vælger at lægge vejen forbi Aarhus. Så selvom vi på nuværende tidspunkt forventer lidt færre anløb, kan vi se frem til markant flere krydstogtgæster, der besøger byen og hele regionen. Det er positivt, fordi det jo betyder noget for byens og regionens erhvervsliv og turisme.

I 2024 vil en række krydstogtskibe fra det tyske rederi AIDA anløbe Aarhus Havn. Blandt andet vil AIDAnova med omkring 6.500 gæster ombord anløbe 13 gange

-Den grønne omstilling i fokus
Sidste år blev der skrevet danmarkshistorie på krydstogtkajen i Aarhus. Det skete, da Aarhus Havn kunne indvie Danmarks første, og indtil videre eneste, landstrømsanlæg til krydstogtskibe. Det betyder, at krydstogtskibene kan slukke dieselmotorerne, når de ligger ved krydstogtkajen i Aarhus, og i stedet koble sig på den grønne strøm fra landstrømsanlægget.

Aarhus Havn oplever stor interesse for anlægget fra krydstogtrederierne, der selv er i fuld gang med at omstille deres skibe til en grønnere fremtid, fortæller Morten Kusk.

-Vi forventer, at op mod 75 pct. af de krydstogtskibe, der anløber krydstogtkajen, kobler sig til vores landstrømsanlæg i år. Det er virkelig en positiv udvikling, der understreger, at krydstogtrederierne ønsker og arbejder for den grønne omstilling, siger Morten Kusk og tilføjer:

-Krydstogtkajen i Aarhus ligger tæt på byen, og det giver stor værdi for gæsterne, der har let adgang til byen og regionen. Men det er samtidig vigtigt, at vi så også tager hensyn til byen og det lokale miljø. Derfor er det afgørende for os, at vi får fjernet den lokale forurening og støj. Det gør vi med landstrømsanlægget, som bliver et stadig vigtigere konkurrenceparameter for krydstogtrederierne.

Aarhus Havn præsenterede i 2023 en ny afgiftsmodel, der gør det dyrere for krydstogtskibe, der ikke kobler sig på landstrømsanlægget, at anløbe Aarhus. Afgiftsmodellen trådte i kraft 1. januar 2024 og betyder, at der pålægges en ekstra afgift på 75 øre pr. bruttoton til de krydstogtskibe, der anløber krydstogtkajen og ikke kobler sig på landstrømsanlægget.

-lipe

 

30/1 2024
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien