Flere krydstogtskibe på landstrøm i Aarhus Havn

Flere krydstogtskibe på landstrøm i Aarhus Havn

Op mod 75 procent af de skibe, der anløber krydstogtkajen i 2024 forventes at slukke dieselmotorerne og koble sig til landstrømsanlægget. Pt. forventer Aarhus Havn 60 krydstogtskibe med over 200.000 gæster i år

Det første krydstogtskib har allerede været forbi Aarhus og skudt sæsonen i gang.

De forventede 200.000 passagerer i år er en stigning på knap 40 procent i forhold til sidste år, fortæller fortæller Morten Kusk, der er Commercial Manager hos Aarhus Havn og uddyber:

-Vi ser en udvikling, hvor større krydstogtskibe vælger at lægge vejen forbi Aarhus. Så selvom vi på nuværende tidspunkt forventer lidt færre anløb, kan vi se frem til markant flere krydstogtgæster, der besøger byen og hele regionen. Det er positivt, fordi det jo betyder noget for byens og regionens erhvervsliv og turisme.

I 2024 vil en række krydstogtskibe fra det tyske rederi AIDA anløbe Aarhus Havn. Blandt andet vil AIDAnova med omkring 6.500 gæster ombord anløbe 13 gange

-Den grønne omstilling i fokus
Sidste år blev der skrevet danmarkshistorie på krydstogtkajen i Aarhus. Det skete, da Aarhus Havn kunne indvie Danmarks første, og indtil videre eneste, landstrømsanlæg til krydstogtskibe. Det betyder, at krydstogtskibene kan slukke dieselmotorerne, når de ligger ved krydstogtkajen i Aarhus, og i stedet koble sig på den grønne strøm fra landstrømsanlægget.

Aarhus Havn oplever stor interesse for anlægget fra krydstogtrederierne, der selv er i fuld gang med at omstille deres skibe til en grønnere fremtid, fortæller Morten Kusk.

-Vi forventer, at op mod 75 pct. af de krydstogtskibe, der anløber krydstogtkajen, kobler sig til vores landstrømsanlæg i år. Det er virkelig en positiv udvikling, der understreger, at krydstogtrederierne ønsker og arbejder for den grønne omstilling, siger Morten Kusk og tilføjer:

-Krydstogtkajen i Aarhus ligger tæt på byen, og det giver stor værdi for gæsterne, der har let adgang til byen og regionen. Men det er samtidig vigtigt, at vi så også tager hensyn til byen og det lokale miljø. Derfor er det afgørende for os, at vi får fjernet den lokale forurening og støj. Det gør vi med landstrømsanlægget, som bliver et stadig vigtigere konkurrenceparameter for krydstogtrederierne.

Aarhus Havn præsenterede i 2023 en ny afgiftsmodel, der gør det dyrere for krydstogtskibe, der ikke kobler sig på landstrømsanlægget, at anløbe Aarhus. Afgiftsmodellen trådte i kraft 1. januar 2024 og betyder, at der pålægges en ekstra afgift på 75 øre pr. bruttoton til de krydstogtskibe, der anløber krydstogtkajen og ikke kobler sig på landstrømsanlægget.

-lipe

 

30/1 2024
  • Skagen Havn er klar til fremtidens fiskefartøjer

    Skagen Havn er klar til fremtidens fiskefartøjer

    havne ›Projektet med udvidelse af kajen og øget vanddybde i havnebassinet ved auktionskajen står nu færdigt. Forud for projektet har der været en tæt dialog med erhvervet og fiskerne, for at sikre de bedst mulige forhold
  •  På vej med 430 meter ny kaj

    På vej med 430 meter ny kaj

    havne ›Aarhus Havn har netop indgået en aftale med MT Højgaard Danmark, som skal færdiggøre kajen på den såkaldte Omniterminal
  • Tidligere færgehavne skal vækkes til live igen

    Tidligere færgehavne skal vækkes til live igen

    havne ›Sund & Bælt, der ejer og driver Storebæltsforbindelsen, har købt den tidligere færgehavn, Halsskov Færgehavn af Slagelse Kommune, og ønsker også at overtage forbindelseshavnen i Knudshoved på Fyn. Opkøbene skal sikre beredskabet og mobiliteten mellem landsdelene
  • Verdo rykker ind i nyt domicil på Aalborg havn   

    Verdo rykker ind i nyt domicil på Aalborg havn  

    havne ›Verdo har netop indviet sine splinternye kontor- og produktionsfaciliteter på Østhavnen i Aalborg, og dermed samles energikoncernens nordjyske aktiviteter og i alt cirka 80 medarbejdere på én strategisk placering hos Port of Aalborg
  • Skagen Havn øger omsætningen i 2024

    Skagen Havn øger omsætningen i 2024

    havne ›I 2024 var aktivitetsniveauet højt hos Skagen Havn. Den samlede omsætning steg markant og Skagen Havn havde en rekordomsætning på 86,4 millioner kroner, mod en hidtidig rekord i 2023 på 81,8 millioner kroner. I 2024 realiserede Skagen Havn et resultat på 26,9 millioner kroner
  • -Genvalg understreger fortsat stabilitet i en uforudsigelig virkelighed

    -Genvalg understreger fortsat stabilitet i en uforudsigelig virkelighed

    havne ›Lars Jespersen er på generalforsamlingen i Danske Shipping- og Havnevirksomheder, (DSHV), genvalgt som formand. Foreningen fortsætter sin dedikation til at forbedre rammerammebetingelserne for danske shipping- og havnevirksomheder, udtaler bestyrelsen, hvor Michael Rühe fra Jutlandia Terminals A/S er nyvalgt medlem
  • Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    havne ›For sjette år i træk kan havnen præsentere rekordomsætning i årsregnskabet. Nettoomsætningen sidste år steg ca. ni millioner kroner i forhold til året før, og udover stor aktivitet og nye investeringer, kan Grenaa Havn glæde sig over en meget høj kundetilfredshed
  • Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    havne ›Fremtidssikringen af Rønne Havn har været i fokus det forgangne år. Med en nettoomsætning på ca. 170 mio. kr. og et overskud på knap 63 mio. kr., svarende til et afkast på godt fem procent, har havnen oplevet fornyet vækst og styrket sin position, som nu skal fastholdes