Fond: Manglende havnekapacitet blokerer for Danmarks klimamål

Fond: Manglende havnekapacitet blokerer for Danmarks klimamål

Kombinationen af underdimensionerede havne, en usikker og ujævn planlægning af den danske havvindudbygning og relativt få havnearealer står i vejen for udviklingen, konkluderer rapport fra CIP Fonden

Den grønne omstilling forudsætter en massiv udbygning af vedvarende energi. Alene i 2030 skal Danmark have mere end femdoblet den havvindkapacitet, vi historisk har opbygget på mere end 20 år. Og frem mod 2050 forventes Danmark at udbygge i alt 52 GW dansk havvind mod 2,3 GW dansk havvind installeret i dag.

Samtidig bliver møllerne både større og tungere. Allerede fra 2025 ventes 15 MW-havvindmøllen at blive industristandarden. Med en vægtforøgelse på 50 pct. stiller det nye krav til kajernes bæreevne og dybden på sejlrenderne. Det sætter et hidtil uset pres på havnene, hvorfra møllerne skal produceres og installeres.

I sin nye rapport fastslår CIP Fonden, at kun meget få havne i dag kan imødekomme den efterspørgsel, og selv ikke med en opgradering af samtlige danske installationshavne vil Danmark kunne indfri udbygningsmålsætningerne, da der vil opstå flaskehalse i spidsbelastningsårene omkring 2030.

-Den grønne omstilling risikerer at strande på kajkanten, fordi vi simpelthen ikke er i stand til at udskibe de vindmøller, der skal til for at indfri udbygningsmålene. Det skyldes, at projekterne bliver flere, og møllerne bliver større og tungere. Derfor er der behov for betydelige investeringer i danske havne, udtaler ledende partner i CIP Fonden, Charlotte B. Jepsen.

Konkret efterlyser CIP Fonden klare udbygningsplaner for havvind, så investeringsbeslutningerne bliver truffet på et sikkert grundlag.

-Det er en udfordring, at de politiske målsætninger er store, mens kun få af havvindprojekterne er kendte. Det skaber usikkerhed gennem hele værdikæden, når der er uklarhed om, hvor de konkrete projekter skal opføres, hvornår de skal opføres, og hvilken udvikler der bliver ansvarlig, siger Charlotte B. Jepsen og fortsætter:

-Den usikkerhed betyder, at der ikke kan træffes beslutninger om disse store irreversible infrastrukturinvesteringer i dansk havnekapacitet, da der mangler et investeringssignal fra politisk hold, 

Danske havne kan få en nøglerolle i Europas grønne omstilling
Trods udfordringerne står danske installationshavne godt i den internationale konkurrence i Nordeuropa, som er præget af en endnu større mangel på havnekapacitet. Både kapaciteten i danske installationshavne samt den mangeårige erfaring med at installere havvindmøller gør havnene til en markant aktør i både Nord- og Østersøen.

-Den gode og den dårlige nyhed er, at problemet er det samme i resten af Europa, så her og nu er der kun begrænset hjælp at hente udefra. Til gengæld kan vi, hvis vi håndterer udfordringen rigtig, skabe et nyt eksporteventyr for danske havne, der kan blive centrale i Europas grønne omstilling. Men det kræver, at vi handler. For ellers overhaler udenlandske konkurrenter os, siger Charlotte B. Jepsen.

Samlet har CIP Fonden identificeret 91 GW havvind, som kan forventes at skulle installeres fra danske havne frem mod 2050. Der er tale om 52 GW dansk havvind samt de nærtliggende udenlandske havvindmølleparker, hvor danske havne ligger tættest.

Ved at investere i en opgradering af danske installationshavne, nedbringe tidsforbruget på myndighedsbehandling og fremrykke havvindudbud kan Danmark ifølge CIP Fonden indfri udbygningsmålsætningerne, mens der både skabes tusindvis af arbejdspladser og vækst for op imod 80 mia. kr. over hele perioden.

Om CIP Fonden:
CIP Fonden arbejder med samfundsprojekter, som anviser langsigtede og handlingsorienterede løsninger på strukturelle samfundsudfordringer inden for områderne landbrug og fødevarer, data og digitalisering, energi og infrastruktur. Fonden er er en uafhængig handletank, der fungerer som samlings- og koblingspunkt for beslutningstagere, erhvervsliv og vidensaktører.

-lipe

 

17/5 2024
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale