ForSea skifter navn til  ØresundslinjenEfter lidt overvejelser mener vi, at vi bør indlemme vores nye rederi i Molslinjens rutestruktur, forklarer Molslinjens administrerende direktør, Kristian Durhuus.

ForSea skifter navn til Øresundslinjen

Rederiet bag færgerne på ruten mellem Helsingør og Helsingborg ændrer navn. Det nuværende ForSea bliver til Øresundslinjen, som en effekt af Molslinjens køb af det Helsingborgbaserede rederi i efteråret 2022

Når den batteridrevne færge, Tycho Brahe, den 2. oktober forlader værftet i svenske Landskrona, er det med helt nye farver og indretning. Færgen er klædt i farver og logo, som fortæller, at skibet nu er en del af Molslinjens flåde på ruten Øresundslinjen.

Molslinjen driver foruden ruterne over Kattegat i dag Bornholmslinjen, Samsølinjen, Alslinjen, Langelandslinjen og Fanølinjen.
ForSea-navnet opstod i 2018, hvor daværende HH Ferries ønskede at blive regionens mest bæredygtige transportvirksomhed. For at understrege den ambition blev navnet HH Ferries til ForSea.

-ForSea har været et stærkt brand med fokus på bæredygtighed, og det har været fristende at lade det fortsætte. Men efter lidt overvejelser mener vi, at vi bør indlemme vores nye rederi i Molslinjens rutestruktur og ændre ForSea til Øresundslinjen, forklarer Molslinjens administrerende direktør, Kristian Durhuus.

Signal om geografisk tilknytning
Han tilføjer, at navneskiftet også signalerer en mere geografisk tilknytning til hele Øresundsregionen.
Navneændringer bringer en masse nyt med sig. Men oplevelsen af en pause på Øresund ændrer sig ikke. Her skaber færgerne med restauranter, butikker og barer sammenhængskraft som en flydende bro mellem Danmark og Sverige.

-Vi går stille og roligt i gang med forvandlingen, så der kommer til at gå tid, før vi kan kalde navneskiftet og hele rebrandingen af ruten for afsluttet. Vi skal gøre det i et tempo, som rutens op mod syv millioner årlige gæster kan følge med til, siger Kristian Durhuus.

Batteridrevne Tycho Brahe bærer nu som det første skib i flåden de nye farver og det nye logo – og skibet er også forberedt til en helt ny restaurant, ligesom butik, café og bar har fået nyt liv på værftet.

Molslinjen forventer, at hele rebrandingen samt ny maling og logo på alle færger vil være gennemført i løbet af 2025. Tycho Brahe er tilbage i drift den 4. oktober 2023.

-lipe

20/9 2023
  • Godstogsforbindelsen til Hirtshals Havn er realiseret

    Godstogsforbindelsen til Hirtshals Havn er realiseret

    havne ›DB Cargo Scandinavia, Hirtshals Havn og Nordjyske Jernbaner skaber med ny godstogsforbindelse et grundlag for at etablere nye forbindelser til intermodale terminaler i Europa og Norge
  • Undervandsplæneklipper vinder innovationspris

    Undervandsplæneklipper vinder innovationspris

    havne ›Undervandsrobotten, ACOMAR som fjerner muslinger og andre marine begroninger fra konstruktioner offshore, høster nu også prisen som Årets Innovationsprojekt i Energy Cluster Denmark
  • Endnu et rekordregnskab fra Aabenraa Havn

    Endnu et rekordregnskab fra Aabenraa Havn

    havne ›Med over to millioner tons gods over kaj i 2023 og deraf afledt vækst på både top- og bundlinje sætter Aabenraa Havn ny rekord
  • Scandlines sammensætter ny direktion

    Scandlines sammensætter ny direktion

    havne ›Eric Gregoire og Mikael Koch Jensen starter i Scandlines som henholdsvis CEO og CFO. Michael Guldmann Petersen fortsætter som COO, og sammen vil de tre udgøre Scandlines’ direktion
  • Ny direktør i Thyborøn Havn

    Ny direktør i Thyborøn Havn

    havne ›Erfaren havnemand overtager stafetten på Thyborøn Havn, når Kjartan Ross den 15. maj træder ind ad døren på Tankskibsvej 4 i Thyborøn
  • Gemmer strøm til de vindstille dage

    Gemmer strøm til de vindstille dage

    havne ›Termisk energilager, der skal gemme grøn strøm fra vedvarende energikilder i smeltet hydroxidsalt, er netop blevet indviet på havnen i Esbjerg
  • Skandaleramte Frederikshavn Havn overtages af kommunen

    Skandaleramte Frederikshavn Havn overtages af kommunen

    havne ›Med en gæld på 1,6 mia. kroner og ubetalte regninger har havnen fået ophævet sin status som kommunal selvstyrehavn. En advokatundersøgelse skal nu vise, hvor ansvaret kan placeres, og borgmester Birgit S. Hansen udtaler, at hun 'føler sig taget i røven'
  • Nedbrydelige fiskenet bliver testet i Hirtshals

    Nedbrydelige fiskenet bliver testet i Hirtshals

    havne ›Hirtshals Havn deltager sammen med forskere og fiskere i et seksårigt forskningsprojekt som skal vise, om biologisk nedbrydelige fiskenet kan være en del af løsningen på plastforurening i havene