ForSea skifter navn til  ØresundslinjenEfter lidt overvejelser mener vi, at vi bør indlemme vores nye rederi i Molslinjens rutestruktur, forklarer Molslinjens administrerende direktør, Kristian Durhuus.

ForSea skifter navn til Øresundslinjen

Rederiet bag færgerne på ruten mellem Helsingør og Helsingborg ændrer navn. Det nuværende ForSea bliver til Øresundslinjen, som en effekt af Molslinjens køb af det Helsingborgbaserede rederi i efteråret 2022

Når den batteridrevne færge, Tycho Brahe, den 2. oktober forlader værftet i svenske Landskrona, er det med helt nye farver og indretning. Færgen er klædt i farver og logo, som fortæller, at skibet nu er en del af Molslinjens flåde på ruten Øresundslinjen.

Molslinjen driver foruden ruterne over Kattegat i dag Bornholmslinjen, Samsølinjen, Alslinjen, Langelandslinjen og Fanølinjen.
ForSea-navnet opstod i 2018, hvor daværende HH Ferries ønskede at blive regionens mest bæredygtige transportvirksomhed. For at understrege den ambition blev navnet HH Ferries til ForSea.

-ForSea har været et stærkt brand med fokus på bæredygtighed, og det har været fristende at lade det fortsætte. Men efter lidt overvejelser mener vi, at vi bør indlemme vores nye rederi i Molslinjens rutestruktur og ændre ForSea til Øresundslinjen, forklarer Molslinjens administrerende direktør, Kristian Durhuus.

Signal om geografisk tilknytning
Han tilføjer, at navneskiftet også signalerer en mere geografisk tilknytning til hele Øresundsregionen.
Navneændringer bringer en masse nyt med sig. Men oplevelsen af en pause på Øresund ændrer sig ikke. Her skaber færgerne med restauranter, butikker og barer sammenhængskraft som en flydende bro mellem Danmark og Sverige.

-Vi går stille og roligt i gang med forvandlingen, så der kommer til at gå tid, før vi kan kalde navneskiftet og hele rebrandingen af ruten for afsluttet. Vi skal gøre det i et tempo, som rutens op mod syv millioner årlige gæster kan følge med til, siger Kristian Durhuus.

Batteridrevne Tycho Brahe bærer nu som det første skib i flåden de nye farver og det nye logo – og skibet er også forberedt til en helt ny restaurant, ligesom butik, café og bar har fået nyt liv på værftet.

Molslinjen forventer, at hele rebrandingen samt ny maling og logo på alle færger vil være gennemført i løbet af 2025. Tycho Brahe er tilbage i drift den 4. oktober 2023.

-lipe

20/9 2023
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien
  • Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    havne ›Moonshine er det nye samlingssted for kultur og fællesskab i Hirtshals. Det er det tidligere smedjeværksted på Sydvestkajen 5 på Hirtshals Havn som lægger lokaler til. Tirsdag den 17. juni var der officiel åbning
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid