Fremgang for de danske havne

Fremgang for de danske havne

Større godsmængder, flere passagerer og øget krydstogtturisme. Det er det samlede, positive resultat for danske havne i 2018, viser dugfrisk rapport fra Danmarks Statistik

Rapporten, som udkom i fredags, indeholder helt nye og opdaterede tal på udviklingen af forskellige grene af havnebranchen i Danmark. På alle tre parametre, som rapporten berører, går de danske havne frem i 2018 i forhold til året før. Der kommer flere passagerer i de danske havne, der har været fremgang i godsmængden, og krydstogtturismen er steget i både anløb og passagerer.

De nye tal fra Danmarks Statistik er noget, der vækker begejstring hos brancheorganisationen Danske Havne, der repræsenterer 63 erhvervshavne i Danmark:

- Rapportens konklusioner viser, at aktiviteten i og omkring de danske havne er i positiv udvikling og på vej frem. Vores havne er gode til at indrette sig efter markedet og kundernes efterspørgsler, og vi arbejder selvfølgelig sammen om at fortsætte retningen de kommende år, understreger direktør Tine Kirk Pedersen.

Havnene er på rette vej
Mere præcist viser rapporten, at antallet af passagerer på passager- og færgeruter til og fra danske havne i 2018 steg med to procent, og i alt rejste 43,4 millioner passagerer gennem danske havne. Men ikke kun færgeruterne har haft god vækst i 2018 – også for krydstogtskibene har det været et godt år.



I 2018 anløb 520 krydstogtskibe danske havne, hvilket er en stigning på 11 procent i forhold til året før. Der var 671.000 gennemgående passagerer – altså gæster, som ankommer og afsejler med samme skib – der gik i land i en dansk havn i 2018. I 2017 var tallet 589.000 passagerer.

I 2018 havde de danske havne også en mindre fremgang i den håndterede godsmængde på en procent. Den samlede mængde gods, der gik gennem havnene i 2018, var 96 millioner ton.

Politiske ønsker for fremtiden
Det er ifølge Danske Havne alt i alt resultater, der viser, at aktiviteten i og omkring de danske havne er i udvikling og på vej frem nu og her – men brancheorganisationen har samtidig politiske ønsker for fremtiden:

- Det Blå Danmarks fremtrædende position giver mange muligheder, men det forpligter selvfølgelig også. Det forpligter både branchen selv til at udvikle sig innovativt, og det forpligter også landets politiske aktører til hele tiden at give de bedst mulige rammevilkår, så branchen forbliver lige så vigtig en del af Danmark i fremtiden, siger Tine Kirk Pedersen og fortsætter:

- Vores politiske ønsker til det kommende folketing er kort sagt, at en ny, national transportstrategi skal sætte søvejen i centrum, den kommende havnelov skal sikre lige konkurrencevilkår for alle, og endelig skal der gennemføres et blåt nabotjek. Det er Danske Havnes tre vigtigste ønsker til det nye folketing.

Generelt mener Danske Havne, at søvejen skal bringes mere i spil som et alternativ til transport på landets motorveje, fordi væksten i transporten er så stor, at Danmark ikke bare kan bygge sig ud af trængselsproblemerne.

-lipe

13/5 2019
  • Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    havne ›For sjette år i træk kan havnen præsentere rekordomsætning i årsregnskabet. Nettoomsætningen sidste år steg ca. ni millioner kroner i forhold til året før, og udover stor aktivitet og nye investeringer, kan Grenaa Havn glæde sig over en meget høj kundetilfredshed
  • Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    havne ›Fremtidssikringen af Rønne Havn har været i fokus det forgangne år. Med en nettoomsætning på ca. 170 mio. kr. og et overskud på knap 63 mio. kr., svarende til et afkast på godt fem procent, har havnen oplevet fornyet vækst og styrket sin position, som nu skal fastholdes
  • Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    havne ›Lørdagen før påske anløb AIDAmar til krydstogtskajen i Aarhus Havn. Det blev starten på en sæson, hvor flere sejlende turister end nogensinde før - faktisk helt op imod 200.000 - forventes at komme til byen
  • Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    havne ›Fremover samles hele transportsektoren i én trusselsvurdering. Den nye vurdering af cybertruslen mod land-, luft- og jernbanetransporten i Danmark viser, at truslerne, som primært er fra Rusland, enten er meget høje eller høje, og det skal sektoren være klar til at håndtere, siger ministeren
  • Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    havne ›Uddybningen af sejlrenden til Esbjerg Havn til 12,8 meter er nu afsluttet. Den strategiske udvidelse betyder, at havnen nu kan tage imod markant større skibe, hvilket både styrker Danmarks position i den grønne omstilling og som logistikknudepunkt for NATO
  • Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    havne ›En fælles industristandard for seafastening-design af vindmøllekomponenter på installationsfartøjerne accelererer opsætningen af havvindmøller og er samtidig ressourcebesparende, bl.a. fordi grejet til fastgørelse af komponenter går igen fra projekt til projekt
  • Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    havne ›Norske Windport vil gøre brug af den danske havns store ekspertise til rollen som udskibningshavn for landets første, store havvindprojekt. Port Esbjerg skal bl.a. bidrage med opbygning af en effektiv infrastruktur og logistik
  • Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    havne ›Copenhagen Malmö Ports første STS-kran, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København, ankom for nyligt fra Konecranes i Finland