Fremgang for de danske havne

Fremgang for de danske havne

Større godsmængder, flere passagerer og øget krydstogtturisme. Det er det samlede, positive resultat for danske havne i 2018, viser dugfrisk rapport fra Danmarks Statistik

Rapporten, som udkom i fredags, indeholder helt nye og opdaterede tal på udviklingen af forskellige grene af havnebranchen i Danmark. På alle tre parametre, som rapporten berører, går de danske havne frem i 2018 i forhold til året før. Der kommer flere passagerer i de danske havne, der har været fremgang i godsmængden, og krydstogtturismen er steget i både anløb og passagerer.

De nye tal fra Danmarks Statistik er noget, der vækker begejstring hos brancheorganisationen Danske Havne, der repræsenterer 63 erhvervshavne i Danmark:

- Rapportens konklusioner viser, at aktiviteten i og omkring de danske havne er i positiv udvikling og på vej frem. Vores havne er gode til at indrette sig efter markedet og kundernes efterspørgsler, og vi arbejder selvfølgelig sammen om at fortsætte retningen de kommende år, understreger direktør Tine Kirk Pedersen.

Havnene er på rette vej
Mere præcist viser rapporten, at antallet af passagerer på passager- og færgeruter til og fra danske havne i 2018 steg med to procent, og i alt rejste 43,4 millioner passagerer gennem danske havne. Men ikke kun færgeruterne har haft god vækst i 2018 – også for krydstogtskibene har det været et godt år.



I 2018 anløb 520 krydstogtskibe danske havne, hvilket er en stigning på 11 procent i forhold til året før. Der var 671.000 gennemgående passagerer – altså gæster, som ankommer og afsejler med samme skib – der gik i land i en dansk havn i 2018. I 2017 var tallet 589.000 passagerer.

I 2018 havde de danske havne også en mindre fremgang i den håndterede godsmængde på en procent. Den samlede mængde gods, der gik gennem havnene i 2018, var 96 millioner ton.

Politiske ønsker for fremtiden
Det er ifølge Danske Havne alt i alt resultater, der viser, at aktiviteten i og omkring de danske havne er i udvikling og på vej frem nu og her – men brancheorganisationen har samtidig politiske ønsker for fremtiden:

- Det Blå Danmarks fremtrædende position giver mange muligheder, men det forpligter selvfølgelig også. Det forpligter både branchen selv til at udvikle sig innovativt, og det forpligter også landets politiske aktører til hele tiden at give de bedst mulige rammevilkår, så branchen forbliver lige så vigtig en del af Danmark i fremtiden, siger Tine Kirk Pedersen og fortsætter:

- Vores politiske ønsker til det kommende folketing er kort sagt, at en ny, national transportstrategi skal sætte søvejen i centrum, den kommende havnelov skal sikre lige konkurrencevilkår for alle, og endelig skal der gennemføres et blåt nabotjek. Det er Danske Havnes tre vigtigste ønsker til det nye folketing.

Generelt mener Danske Havne, at søvejen skal bringes mere i spil som et alternativ til transport på landets motorveje, fordi væksten i transporten er så stor, at Danmark ikke bare kan bygge sig ud af trængselsproblemerne.

-lipe

13/5 2019
  • Port of Aalborg opjusterer

    Port of Aalborg opjusterer

    havne ›Udvikling i udlejningsforretningen i den voksende erhvervspark og fortsat stor godsaktivitet er de primære årsager til, at Port of Aalborg har leveret et solidt første halvår af 2025 og derfor opjusterer forventningerne
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras