Fremgang for de danske havne

Fremgang for de danske havne

Større godsmængder, flere passagerer og øget krydstogtturisme. Det er det samlede, positive resultat for danske havne i 2018, viser dugfrisk rapport fra Danmarks Statistik

Rapporten, som udkom i fredags, indeholder helt nye og opdaterede tal på udviklingen af forskellige grene af havnebranchen i Danmark. På alle tre parametre, som rapporten berører, går de danske havne frem i 2018 i forhold til året før. Der kommer flere passagerer i de danske havne, der har været fremgang i godsmængden, og krydstogtturismen er steget i både anløb og passagerer.

De nye tal fra Danmarks Statistik er noget, der vækker begejstring hos brancheorganisationen Danske Havne, der repræsenterer 63 erhvervshavne i Danmark:

- Rapportens konklusioner viser, at aktiviteten i og omkring de danske havne er i positiv udvikling og på vej frem. Vores havne er gode til at indrette sig efter markedet og kundernes efterspørgsler, og vi arbejder selvfølgelig sammen om at fortsætte retningen de kommende år, understreger direktør Tine Kirk Pedersen.

Havnene er på rette vej
Mere præcist viser rapporten, at antallet af passagerer på passager- og færgeruter til og fra danske havne i 2018 steg med to procent, og i alt rejste 43,4 millioner passagerer gennem danske havne. Men ikke kun færgeruterne har haft god vækst i 2018 – også for krydstogtskibene har det været et godt år.



I 2018 anløb 520 krydstogtskibe danske havne, hvilket er en stigning på 11 procent i forhold til året før. Der var 671.000 gennemgående passagerer – altså gæster, som ankommer og afsejler med samme skib – der gik i land i en dansk havn i 2018. I 2017 var tallet 589.000 passagerer.

I 2018 havde de danske havne også en mindre fremgang i den håndterede godsmængde på en procent. Den samlede mængde gods, der gik gennem havnene i 2018, var 96 millioner ton.

Politiske ønsker for fremtiden
Det er ifølge Danske Havne alt i alt resultater, der viser, at aktiviteten i og omkring de danske havne er i udvikling og på vej frem nu og her – men brancheorganisationen har samtidig politiske ønsker for fremtiden:

- Det Blå Danmarks fremtrædende position giver mange muligheder, men det forpligter selvfølgelig også. Det forpligter både branchen selv til at udvikle sig innovativt, og det forpligter også landets politiske aktører til hele tiden at give de bedst mulige rammevilkår, så branchen forbliver lige så vigtig en del af Danmark i fremtiden, siger Tine Kirk Pedersen og fortsætter:

- Vores politiske ønsker til det kommende folketing er kort sagt, at en ny, national transportstrategi skal sætte søvejen i centrum, den kommende havnelov skal sikre lige konkurrencevilkår for alle, og endelig skal der gennemføres et blåt nabotjek. Det er Danske Havnes tre vigtigste ønsker til det nye folketing.

Generelt mener Danske Havne, at søvejen skal bringes mere i spil som et alternativ til transport på landets motorveje, fordi væksten i transporten er så stor, at Danmark ikke bare kan bygge sig ud af trængselsproblemerne.

-lipe

13/5 2019
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien
  • Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    havne ›Moonshine er det nye samlingssted for kultur og fællesskab i Hirtshals. Det er det tidligere smedjeværksted på Sydvestkajen 5 på Hirtshals Havn som lægger lokaler til. Tirsdag den 17. juni var der officiel åbning
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid