Øget trafik mellem Hirtshals og Nordatlanten

Øget trafik mellem Hirtshals og Nordatlanten

Rederiet Smyril Line udvider fra januar 2020 flåden til fem skibe. De skal sikre serviceringen af den stigende mængde af både gods og passagerer mellem Færøerne, Island og Hirtshals Havn

Med købet af et ekstra ro/ro-skib fra det finske rederi Bore udvider Smyril Line sin nuværende flåde, når de sidst i december overtager skibet Bore Bank. Det 138 meter lange og 23 meter brede skib er bygget i Norge i 1998 og får navnet Akranes.

I fremtiden vil Smyril Lines samlede flåde dermed bestå af i alt fem skibe - nemlig Hvitanes, Eystnes, Norröna, Mykines og Akranes.

Ifølge Smyril Line skal Akranes bruges til at etablere en ny fragtrute mellem Tórshavn på Færøerne, Thorlakshöfn i Island og Hirtshals. Den kommende rute åbner specielt op for nye muligheder på det islandske og skandinaviske marked, idet de islandske og skandinaviske virksomheder får nye og gode transittider samt en shortsea-løsning mellem Reykjavík-området og Skandinavien. Ruten bliver dermed en af de hurtigste godstransportløsninger mellem Skandinavien og området ved Reykjavik.

 

- Smyril Lines udvidelse af trafikken kommer ikke som nogen overraskelse for Hirtshals Havn, da vi over de seneste år har set, at Smyril Line har udvist en betydelig handlekraft, der tilsvarende har betydet en løbende og strategisk velfunderet vækst hos rederiet, udtaler Hirtshals Havns administrerende direktør, Jens Kirketerp Jensen.

Hirtshals Havn vil naturligvis fortsætte sit stadige arbejde med udviklingen af rutenettet på havnen og vil dermed fastslå havnens position som et logistisk omdrejningspunkt i Skandinavien.

-lipe

 

4/12 2019
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien