Gøteborg Havn underskriver søsterhavnsaftale med kinesisk havn

Gøteborg Havn underskriver søsterhavnsaftale med kinesisk havn

Shenzhen Havn er verdens fjerde største, og aftalen blev underskrevet under et besøg i Göteborgs Havn af en delegation på 20 personer fra Shenzhen i sidste uge. Formålet er at styrke samarbejdet mellem havnene om emner som bæredygtig transport, volumenvækst og ny teknologi

Havnen i Shenzhen spiller en afgørende rolle i det sydlige Kina og den omkringliggende region, hvor den fungerer som et væsentligt knudepunkt for international handel og har en betydelig indflydelse på den globale økonomi med 30 millioner håndterede containere om året.

Selvom Shenzhen Havn er større end Göteborg Havn med hensyn til håndteret lastvolumen, betragtes Göteborg Havn med stor interesse, ifølge Elvir Dzanic, administrerende direktør for Göteborg Havn:

 Elvir Dzanic, administrerende direktør for Göteborg Havn

-Begge havne deler det fællesskab, at vi er garanter for industriens adgang til omverdenen. Vores bæredygtighedsarbejde er endnu en grund til, at internationale større havne, som f.eks. Shenzhen, er interesserede i vores drift. Jeg ser en stærk vilje fra kinesisk side til at reducere CO2-udledningen gennem hele værdikæden, og jeg er overbevist om, at meget af det, vi har arbejdet på længe inden for bæredygtighedsområdet i Göteborg, også kan implementeres i en kinesisk kontekst.

Med øget samarbejde åbnes også muligheden for at etablere grønne skibskorridorer mellem havnene, hvilket vil medføre betydelige reduktioner af kuldioxidudledningen for samhandelen mellem regionerne. Etablering af grønne skibskorridorer kræver samarbejde om alternative brændstoffer samt strategier for implementering af nye grønne teknologier. Det er områder, hvor Gøteborg Havn er i spidsen og blev meget diskuteret under underskrivelsesceremonien.

-Desuden er vi også den største havn i Skandinavien, der dækker et vigtigt marked for Kina. Vores eksportindustri af høj kvalitet har stået stærkt i Kina i lang tid, mens Skandinavien importerer mange produkter fra Asien. Så der er et stort potentiale for at udvikle handelsudveksling fra både vækst- og bæredygtighedsperspektiver,tilføjer Elvir Dzanic.

30/5 2023
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien