Gøteborg Havn underskriver søsterhavnsaftale med kinesisk havn

Gøteborg Havn underskriver søsterhavnsaftale med kinesisk havn

Shenzhen Havn er verdens fjerde største, og aftalen blev underskrevet under et besøg i Göteborgs Havn af en delegation på 20 personer fra Shenzhen i sidste uge. Formålet er at styrke samarbejdet mellem havnene om emner som bæredygtig transport, volumenvækst og ny teknologi

Havnen i Shenzhen spiller en afgørende rolle i det sydlige Kina og den omkringliggende region, hvor den fungerer som et væsentligt knudepunkt for international handel og har en betydelig indflydelse på den globale økonomi med 30 millioner håndterede containere om året.

Selvom Shenzhen Havn er større end Göteborg Havn med hensyn til håndteret lastvolumen, betragtes Göteborg Havn med stor interesse, ifølge Elvir Dzanic, administrerende direktør for Göteborg Havn:

 Elvir Dzanic, administrerende direktør for Göteborg Havn

-Begge havne deler det fællesskab, at vi er garanter for industriens adgang til omverdenen. Vores bæredygtighedsarbejde er endnu en grund til, at internationale større havne, som f.eks. Shenzhen, er interesserede i vores drift. Jeg ser en stærk vilje fra kinesisk side til at reducere CO2-udledningen gennem hele værdikæden, og jeg er overbevist om, at meget af det, vi har arbejdet på længe inden for bæredygtighedsområdet i Göteborg, også kan implementeres i en kinesisk kontekst.

Med øget samarbejde åbnes også muligheden for at etablere grønne skibskorridorer mellem havnene, hvilket vil medføre betydelige reduktioner af kuldioxidudledningen for samhandelen mellem regionerne. Etablering af grønne skibskorridorer kræver samarbejde om alternative brændstoffer samt strategier for implementering af nye grønne teknologier. Det er områder, hvor Gøteborg Havn er i spidsen og blev meget diskuteret under underskrivelsesceremonien.

-Desuden er vi også den største havn i Skandinavien, der dækker et vigtigt marked for Kina. Vores eksportindustri af høj kvalitet har stået stærkt i Kina i lang tid, mens Skandinavien importerer mange produkter fra Asien. Så der er et stort potentiale for at udvikle handelsudveksling fra både vækst- og bæredygtighedsperspektiver,tilføjer Elvir Dzanic.

30/5 2023
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe
  • Containerterminal indviet i Fredericia

    Containerterminal indviet i Fredericia

    havne ›Lørdag den 4. oktober markerede ADP og Fredericia Shipping indvielsen af Fredericia Havns nye containerterminal. Den skal styrke havnens rolle som et effektivt og fremtidssikret logistikknudepunkt
  • Visuel opdatering af havneidentiteten

    Visuel opdatering af havneidentiteten

    havne ›En ny visuel identitet og hjemmeside markerer Kalundborg Havns strategiske retning som en grøn, international og digital erhvervshavn
  • Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    havne ›Havnen har indgået aftale med virksomheden, Normod Carbon, som nu er eneret til trinvis udvikling af et mellemlager på 10 millioner tons CO2 om året
  • Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    havne ›Et solidt, økonomisk resultat i første halvår og stigning på over 13 procent på containeromsætningen får landets største erhvervshavn til at opjustere forventninger med 23 millioner kr.
  • Stena Line i historisk aftale 

    Stena Line i historisk aftale 

    havne ›Stena Line har indgået en langsigtet aftale med Frederikshavn Kommune om driften af færgehavnen i Frederikshavn de næste 50 år
  • Kaj på vej til havnen

    Kaj på vej til havnen

    havne ›430 meter ny kaj er på vej til havnen i Aarhus. Byggeriet af projektet, som er godkendt af Trafikstyrelsen, begynder nu her i uge 39