Havn tager næste skridt i baglandetDet er i det nordlige bagland Grenaa Havn inden for de kommende år satser på at søsætte næste etape af havneudviklingen.

Havn tager næste skridt i baglandet

Grenaa Havn har en lang tradition for løbende at udvide og udvikle sine arealer, faciliteter og ydelser og har specialiseret sig i at servicere virksomhederne med optimale forhold. Havnens nyeste satsning foregår i baglandet mod nord

Af Hans Windeløv

Grenaa Havn har i mange år haft fingeren på pulsen, når det handler om at skabe forudsætninger og løsninger, der gør havnen til en attraktiv samarbejdspartner.

Det har man sådan set stadigvæk.

Og det har de traditionelle indsatsområder som færge- og linjefart for både gods- og passagertrafik, bulk, projektlaster og recycling & waste management nydt godt af i mange år.

Ligeledes har kunder i energisektoren, i offshore- og vindenergiindustrien og inden for stacking og maintenance set muligheder i havnens evner til at omstille sig til nye tiders krav.

Men på bagkanten af corona- og forsyningskrise, krig i Ukraine, høj inflation og stigende priser er det en lidt mere forsigtig strategi, der bliver lagt for dagen, når det handler om at udvide havnen fra vandsiden. 

Gennemarbejdet business case
Selvom en udvidelse af de havnenære arealer og etablering af nye kajanlæg måske kunne tiltrække endnu flere kunder inden for blandt andet offshore, havvind, restaurering og klargøring af boreplatforme, er tiltag i den retning ikke nært forestående.

- Vi overvejer nøje, hvilke projekter det er realistisk at foretage større investeringer i.

- Mulige fremtidsscenarier og indsatsområder bakker vi altid op med gennemarbejdede business cases om det forventede afkast og indtjeningsmulighederne i forhold til omkostninger, tid og ressourceforbrug.

- Vore analyser viser, at en udvidelse af havnen mod øst ud i Kattegat er utrolig dyr og omkostningstung i forhold til de økonomiske gevinster, det genererer.

- Ikke mindst i betragtning af at havnens status som aktieselskab ejet af Norddjurs Kommune betyder, at penge til investeringer skal lånes på det private marked.

CEO i Grenaa Havn, Henrik Carstensen.   

- Vi mener, at de nuværende havnenære arealer rækker fint til de aktører i havvindindustrien, og til kunder i bulk og råstoffer, ’maintenance’ og andre industrier, som for tiden efterspørger vore services der.

- Derfor kigger vi andre steder hen i landskabet, når det drejer sig om investeringer i udvidelser, forklarer CEO i Grenaa Havn, Henrik Carstensen.   

Styrker kundernes værdikæde
Netop nu overvejer havnen et muligt opkøb af et jordareal på op til 200.000 m2 i baglandet i den nordlige ende af havnen.

En del af havnens strategiske målsætning handler nemlig om at gøre havnen attraktiv for de virksomheder, der ikke nødvendigvis er afhængig af en placering på de havnenære arealer.

- For nogle er det attraktivt med en beliggenhed i hinterland-området, hvor der er mere plads til virksomhedernes aktiviteter.

- Samtidig kan de stadig gøre brug af havnens optimerede services, når de har behov for det. Det skaber både drifts- og logistikmæssige fordele i deres værdikæde, siger Henrik Carstensen.

Tæller man havnevirksomhedernes medarbejdere sammen er tallet omkring 2200 ansatte. Et tal som forventes at stige yderligere med den ventede vækst in mente.

Han håber, at tiltaget bliver attraktivt for en bred sammensætning af kunder, og at både virksomheder inden for bulk, genvinding, produktion af CO2-neutrale brændstoffer, leverandører til vindindustrien, grøn omstilling og mange andre kunder finder vej til baglandet.

- Det styrker omsætningen i havnen og skaber flere arbejdspladser i Norddjurs Kommune, siger havnedirektøren, som dog ikke kan komme nærmere ind på en dato for hvornår, projektet bliver realiseret.

Grøn omstilling og stigende omsætning
I de seneste år har man i havnen endvidere arbejdet målrettet på den grønne omstilling for at gøre havnens ydelser mere bæredygtige.

Eksempelvis ved etablering af landstrøm og dermed mulighed for at forsyne havnens materiel med grøn strøm.

Og så har havnen sammen med de to kommuner på Djursland arbejdet på at forbedre infrastrukturen, ligesom ny digital teknologi er implementeret.

Havnen har også inden for de seneste 15 år udviklet og udvidet både de havnenære arealer, kajpladser, havnebassinerne og området i baglandet.

Der bliver løbende investeret i både faciliteter med haller og løfteudstyr, ligesom havnen bestræber sig på, at de løsninger, man benytter til havnens og kundernes drift, er drevet af grøn energi.

Alt i alt har det skabt optimale rammer for både havnens og kundernes drift og gods- og varehåndtering. Det betyder, at havnen de seneste seks år har haft en stigende omsætning fra 50 til 72 mio. kr., og hvor 2023 også viser en yderligere omsætningsfremgang.

- Grenaa Havn har positioneret sig som en vigtig aktør og attraktiv samarbejdspartner på den blå motorvej.

- Og selvom et par havvindmølleprojekter tidligere på året blev sat i bero på grund af Energistyrelsens udmelding om, at den såkaldte ’åben-dør’ ordning kunne være i strid med EU-lovgivning, er der flere spændende havvindprojekter i pipelinen, fortæller Henrik Carstensen. 

Genanvendelse gælder også havnearealerne
Grenaa Havn kom for alvor på landkortet som pre-assembly hub i forbindelse med, at Dong Energy vandt udbuddet om etableringen af Anholt Havmøllepark, og i den forbindelse valgte Grenaa Havn som pre-assembly hub og udskibningssted for havmøllerne.

Dong Energy valgte i 2013 Grenaa Havn som pre-assembly hub og udskibningssted for havmøllerne til Anholt Havmøllepark

Efter installationen af havvindmølleparken i 2013 forlængede parterne samarbejdet, så også serviceringen af havmøllerne foregår fra Grenaa Havn.

Det er blandt andet kompetencerne, de fysiske rammer og den store mængde know-how fra det projekt, som er i spil, når nye kunder og selskaber etablerer samarbejde med havnen.

Og det var da også havnens ekspertise med hensyn til at udvikle og skræddersy arealerne, som sammen med beliggenheden i Østjylland vejede tungt, da aktørerne i de skrinlagte projekter valgte havnen som samarbejdspartner.

- Vi har bibeholdt arealet, som Dong Energy benyttede. Og netop nu er vi i dialog med et udenlandsk selskab om etablering af deres pre-assembly hub på området, forklarer Henrik Carstensen.

Står stærkt i konkurrencen
Havnedirektøren kan ikke komme nærmere ind på, hvem samarbejdspartneren er, eller hvor havvindmølleparken nærmere bestemt bliver opført.

Inden for den seneste håndfuld år er antallet af medarbejdere i Grenaa Havn steget fra 20 til 25. CEO i Grenaa Havn, Henrik Carstensen, ser det som et tegn på havnens positive udvikling og håber, at det er tal, som stiger inden for den nærmeste årrække.

Men han peger på, at Grenaa Havns ekspertise og hurtige omstillingsparathed generelt er vigtige egenskaber, når man udvikler projekter og samarbejder med kunderne.

- I det nye projekt er hele vores setup og approach til opgaven afgørende for den udenlandske aktør.

- Andre havne, både danske og udenlandske, ligger nok nærmere stedet, hvor havvindmølleparken skal opføres, men de har ikke kapaciteten til at klare en opgave af den størrelse.

- Med over 250.000 m2 til rådighed kan vi servicere kunden, så pre-assembly og logistikprocesser forløber både effektivt og sikkert.

- Derudover har vi veludbyggede faciliteter, som også er nødvendige til medarbejderne i ca. det år, etableringsarbejdet står på, siger Henrik Carstensen.

11/12 2023
  • Udvidelse af Odense Havn har fået grønt lys

    Udvidelse af Odense Havn har fået grønt lys

    havne ›Et flertal i byrådet i Kerteminde, har vedtaget et omdiskuteret lokalplanforslag om havneområdet ved det tidligere Lindøværft i Munkebo, som ejes af Odense Havn. Med vedtagelsen kan havnen udvides med 28 hektar til bl.a. vindmølleproduktion
  • Kunstige rev styrker biodiversiteten

    Kunstige rev styrker biodiversiteten

    havne ›ReefCircular har testet kunstige rev fremstillet af ler, og de første resultater viser en mere lovende fremtid for havets økosystemer og biodiversiteten. Siden sommer har 2,3 millioner fisk besøgt testrevet i Hundested Havn
  •  Nyt liv i gamle batterier

    Nyt liv i gamle batterier

    havne ›Gamle bilbatterier fra elbiler er nu klar til at blive genbrugt kraftvarmeværket i Rønne Havn. Det EU-finansierede projekt ”Second Life for Power Plants - 2LIPP”, står bag. Målet er at transformere gamle fossil-afhængige kraftvarmeværker til lagerplads for vedvarende energi
  • Rønne Havn modtager ESG Transparency Award

    Rønne Havn modtager ESG Transparency Award

    havne ›Rønne Havn har modtaget prisen ESG Transparency Award, som uddeles af EUPD Research – en organisation, der arbejder med analyser, optimering og anerkendelse af bæredygtighedsinitiativer på tværs af brancher
  • Esbjerg Havn sender jacket-fundamenter til USA

    Esbjerg Havn sender jacket-fundamenter til USA

    havne ›Det første fundament til USA’s største offshore vindprojekt, Coastal Virginia Offshore Wind (CVOW), blev for nyligt færdiggjort og afskibet fra Esbjerg Havn, som er den eneste havn i verden med infrastruktur og kapacitet til at facilitere produktionen af fundamenter i denne skala
  • Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjek

    Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjek

    transport ›Lufthavne er kritisk infrastruktur og skal ifølge NIS2 direktivet og CER, loven om kritiske enheders modstandsdygtighed, der begge træder i kraft i 2025, lave baggrundstjek af medarbejdere og virksomheder. Derfor har Billund Lufthavn indført en automatisk screeningsløsning
  • Odense Havn bygger sine største haller til dato

    Odense Havn bygger sine største haller til dato

    havne ›Odense Havn har netop taget første spadestik til nye produktions- og logistikhaller på 10.000 m2. De eksisterende bygninger og faciliteter på havnen er tæt på fuldt udlejet, og vindindustrien og den maritime branche efterspørger nye udvidelsesmuligheder
  • Erfaren økonomidirektør til Rønne Havn

    Erfaren økonomidirektør til Rønne Havn

    havne ›Fra 2025 tiltræder Ole Lund Madsen stillingen som CFO med ansvar for økonomi og administration på erhvervshavnen i Rønne. Den nye direktør bringer en tung maritim ledelseserfaring med sig, bl.a. fra tre årtier erfaring i Maersk Line