Havneudstyr hos ALC flytter gods i overstørrelse
Med en ny Overheight Frame kan Aarhus Logistics Center nemmere håndtere gods i overstørrelse – og transportere godset hurtigt, sikkert og effektivt mellem skibe og oplagringspladser.

Havneudstyr hos ALC flytter gods i overstørrelse

N.C. Nielsen har leveret nyt havneudstyr til Aarhus Logistics Center (ALC), som dermed kan servicere sine kunder endnu bedre, når det gælder gods i overstørrelse. Specialudstyret går under betegnelsen Overheight Frame (OHF), som er et semiautomatisk og langbenet aggregat, der monteret på en Konecranes reachstacker fastlåses i et flatrack for at håndtere det fastsurrede gods

Hos Aarhus Logistics Center oplever de en stigende godsmængde i størrelser, som ikke passer til standardcontainere. Den slags gods kræver en særlig behandling, når det skal læsses eller losses fra skibene i landets største containerhavn.

Det hele foregår i et nøje samspil mellem reachstacker, Overheight Frame, flatrack og de enorme havnekraner, der løfter godset fra eller til skibet.

Aarhus Logistics Center servicerer flere rederikunder, der eksempelvis skal have sejlet specialgods til Island eller de øvrige nordiske lande. Som havneoperatør skal ALC kunne klare meget forskellige opgaver. Derfor har de opbygget et omfattende setup med stevedore, bulkhåndtering, projektgods, RO/RO med løstrailere og 50.000 kvadratmeter lager og opbevaring, hvor der blandt andet pakkes containere.

- Vores opgaver er meget alsidige. Det stiller store krav til det rette specialudstyr. Sammen med N.C. Nielsen har vi fundet frem til en hurtig, smidig og sikker løsning omkring gods i overstørrelse. Det er blevet nemmere og mere sikkert at håndtere denne type gods, da føreren af reachstackeren bliver i kabinen under hele operationen, fortæller manager Bent Svit fra Aarhus Logistics Center.

Håndterer højde og drøjde

Den nye OHF har en løftekapacitet på 50 ton og en frihøjde på 2,7 meter. Sammenkoblet med reachstackerens twistlocks hæves OHF’en op i højden og benene placeres i twistlocks på det tilhørende flatrack. Benene placeres mekanisk, og når låsene i flatrackens twistlocks drejes, så adviseres føreren med et manuelt signal, at OHF’en er korrekt sammenkoblet og herefter kan køre afsted med godset.

Tidligere var denne operation mere besværlig. Dengang skulle Aarhus Logistics Center montere en spreader på reachstackeren, som skulle løfte lasten med kæder og ombord på skibet skulle lasten tilmed fastgøres manuelt af havnearbejdere. Det er ikke nødvendigt længere, da både reachstacker, Overheight Frame, flatrack og havnekran klarer det hele i én sammenhængende operation.

- N.C. Nielsen har hjulpet os med at optimere vores interne transport af gods i overstørrelse – både hvad angår håndtering, økonomi og sikkerhed. Vi har fået den fulde pakke med professionel rådgivning, god dokumentation, levering til tiden og ikke mindst en veldefineret serviceaftale. Det lover godt for fremtiden, hvor vi helt sikkert kommer til at bestille mere specialudstyr, fortæller manager Bent Svit fra Aarhus Logistics Center.

Fokus på Heavy Duty

Hos N.C. Nielsen har man en intern Heavy Duty-afdeling, der blandt andet sætter fokus på specialløsninger i den tunge ende af skalaen. N.C. Nielsen har i mange år forhandlet Terberg terminaltraktorer og Konecranes maskiner samt specialopbyggede Heavy Duty-produkter til blandt andet havneoperatører, vindmølleproducenter, distributionscentre og logistikvirksomheder.

- Vi ser en tendens til yderligere specialisering på Heavy Duty-området. Vi udvider gradvist vores samarbejde med underleverandører og udvider p.t. værkstedsfaciliteterne i Balling, så vi kan levere individuelt tilpassede transportløsninger, der skaber reel merværdi i virksomhederne. Vi glæder os meget over den nye løsning hos Aarhus Logistics Center, som vi har et tæt samarbejde med på flere fronter, udtaler salgschef Jørgen Peter Lund fra N.C. Nielsen. 

-hawin

 

 

23/6 2020
  • Odder kan give nye problemer for  havneudvidelse

    Odder kan give nye problemer for havneudvidelse

    havne ›Odense Havns planlagte milliardudvidelse møder modstand af bl.a. naturfredningsforening og borgere. Og nu kan opdagelsen af en odder give flere problemer for projektet
  • Fredericia Container Terminal A/S etableret

    Fredericia Container Terminal A/S etableret

    havne ›Fredericia Shipping er majoritetsaktionær og APM Terminals og ADP minoritetsaktionærer i det nye selskab, som vil udvikle og sikre den fremtidige vækst i containermængderne på Fredericia Havn
  • Stena Line køber Wasaline

    Stena Line køber Wasaline

    havne ›Med opkøbet af Wasaline og ruten mellem Umeå og Vaasa styrker Stena Line sin position i Østersøområdet og udvider sit netværk med en femte rute i regionen
  • Ny containerrekord i Aarhus Havn

    Ny containerrekord i Aarhus Havn

    havne ›I årets første ni måneder har Aarhus Havn haft en containervækst på 27 procent. Og i årets tredje kvartal har havnen opnået den højeste containeromsætning nogensinde
  • Bølgetestet havnebyggeri

    Bølgetestet havnebyggeri

    havne ›I et bølgebassin på Aalborg Universitet, tester forskere hvordan den kommende udvidelse af Hirtshals Havn bliver påvirket af elementernes rasen. Resultaterne giver kritisk information om konstruktionen
  • Test af autonom rengøring af containere

    Test af autonom rengøring af containere

    havne ›Helsingborg Havn og virksomheden MCS Robotics AB undersøger de kommende måneder, om en robotløsning med AI-styret billedegenkendelse kan bidrage til et bedre arbejdsmiljø og et mindre miljøaftryk
  • Ny cfo hos Aarhus Havn

    Ny cfo hos Aarhus Havn

    havne ›Rikke Bjørn Sørensen er ny økonomidirektør i Aarhus Havn. Med sig har hun masser af erfaring fra dansk erhvervsliv
  • Stærk efterårsferie for Molslinjen

    Stærk efterårsferie for Molslinjen

    havne ›Mange passagerer valgte vandvejen i efterårsferien. Og flere af dem benyttede Molslinjen. Rederiets ti færgeruter var blot 363 passagerer fra at slå rekorden fra 2019, som er det seneste normale år før corona