Havneudstyr hos ALC flytter gods i overstørrelse
Med en ny Overheight Frame kan Aarhus Logistics Center nemmere håndtere gods i overstørrelse – og transportere godset hurtigt, sikkert og effektivt mellem skibe og oplagringspladser.

Havneudstyr hos ALC flytter gods i overstørrelse

N.C. Nielsen har leveret nyt havneudstyr til Aarhus Logistics Center (ALC), som dermed kan servicere sine kunder endnu bedre, når det gælder gods i overstørrelse. Specialudstyret går under betegnelsen Overheight Frame (OHF), som er et semiautomatisk og langbenet aggregat, der monteret på en Konecranes reachstacker fastlåses i et flatrack for at håndtere det fastsurrede gods

Hos Aarhus Logistics Center oplever de en stigende godsmængde i størrelser, som ikke passer til standardcontainere. Den slags gods kræver en særlig behandling, når det skal læsses eller losses fra skibene i landets største containerhavn.

Det hele foregår i et nøje samspil mellem reachstacker, Overheight Frame, flatrack og de enorme havnekraner, der løfter godset fra eller til skibet.

Aarhus Logistics Center servicerer flere rederikunder, der eksempelvis skal have sejlet specialgods til Island eller de øvrige nordiske lande. Som havneoperatør skal ALC kunne klare meget forskellige opgaver. Derfor har de opbygget et omfattende setup med stevedore, bulkhåndtering, projektgods, RO/RO med løstrailere og 50.000 kvadratmeter lager og opbevaring, hvor der blandt andet pakkes containere.

- Vores opgaver er meget alsidige. Det stiller store krav til det rette specialudstyr. Sammen med N.C. Nielsen har vi fundet frem til en hurtig, smidig og sikker løsning omkring gods i overstørrelse. Det er blevet nemmere og mere sikkert at håndtere denne type gods, da føreren af reachstackeren bliver i kabinen under hele operationen, fortæller manager Bent Svit fra Aarhus Logistics Center.

Håndterer højde og drøjde

Den nye OHF har en løftekapacitet på 50 ton og en frihøjde på 2,7 meter. Sammenkoblet med reachstackerens twistlocks hæves OHF’en op i højden og benene placeres i twistlocks på det tilhørende flatrack. Benene placeres mekanisk, og når låsene i flatrackens twistlocks drejes, så adviseres føreren med et manuelt signal, at OHF’en er korrekt sammenkoblet og herefter kan køre afsted med godset.

Tidligere var denne operation mere besværlig. Dengang skulle Aarhus Logistics Center montere en spreader på reachstackeren, som skulle løfte lasten med kæder og ombord på skibet skulle lasten tilmed fastgøres manuelt af havnearbejdere. Det er ikke nødvendigt længere, da både reachstacker, Overheight Frame, flatrack og havnekran klarer det hele i én sammenhængende operation.

- N.C. Nielsen har hjulpet os med at optimere vores interne transport af gods i overstørrelse – både hvad angår håndtering, økonomi og sikkerhed. Vi har fået den fulde pakke med professionel rådgivning, god dokumentation, levering til tiden og ikke mindst en veldefineret serviceaftale. Det lover godt for fremtiden, hvor vi helt sikkert kommer til at bestille mere specialudstyr, fortæller manager Bent Svit fra Aarhus Logistics Center.

Fokus på Heavy Duty

Hos N.C. Nielsen har man en intern Heavy Duty-afdeling, der blandt andet sætter fokus på specialløsninger i den tunge ende af skalaen. N.C. Nielsen har i mange år forhandlet Terberg terminaltraktorer og Konecranes maskiner samt specialopbyggede Heavy Duty-produkter til blandt andet havneoperatører, vindmølleproducenter, distributionscentre og logistikvirksomheder.

- Vi ser en tendens til yderligere specialisering på Heavy Duty-området. Vi udvider gradvist vores samarbejde med underleverandører og udvider p.t. værkstedsfaciliteterne i Balling, så vi kan levere individuelt tilpassede transportløsninger, der skaber reel merværdi i virksomhederne. Vi glæder os meget over den nye løsning hos Aarhus Logistics Center, som vi har et tæt samarbejde med på flere fronter, udtaler salgschef Jørgen Peter Lund fra N.C. Nielsen. 

-hawin

 

 

23/6 2020
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien