Havneudstyr hos ALC flytter gods i overstørrelse Med en ny Overheight Frame kan Aarhus Logistics Center nemmere håndtere gods i overstørrelse – og transportere godset hurtigt, sikkert og effektivt mellem skibe og oplagringspladser.

Havneudstyr hos ALC flytter gods i overstørrelse

N.C. Nielsen har leveret nyt havneudstyr til Aarhus Logistics Center (ALC), som dermed kan servicere sine kunder endnu bedre, når det gælder gods i overstørrelse. Specialudstyret går under betegnelsen Overheight Frame (OHF), som er et semiautomatisk og langbenet aggregat, der monteret på en Konecranes reachstacker fastlåses i et flatrack for at håndtere det fastsurrede gods

Hos Aarhus Logistics Center oplever de en stigende godsmængde i størrelser, som ikke passer til standardcontainere. Den slags gods kræver en særlig behandling, når det skal læsses eller losses fra skibene i landets største containerhavn.

Det hele foregår i et nøje samspil mellem reachstacker, Overheight Frame, flatrack og de enorme havnekraner, der løfter godset fra eller til skibet.

Aarhus Logistics Center servicerer flere rederikunder, der eksempelvis skal have sejlet specialgods til Island eller de øvrige nordiske lande. Som havneoperatør skal ALC kunne klare meget forskellige opgaver. Derfor har de opbygget et omfattende setup med stevedore, bulkhåndtering, projektgods, RO/RO med løstrailere og 50.000 kvadratmeter lager og opbevaring, hvor der blandt andet pakkes containere.

- Vores opgaver er meget alsidige. Det stiller store krav til det rette specialudstyr. Sammen med N.C. Nielsen har vi fundet frem til en hurtig, smidig og sikker løsning omkring gods i overstørrelse. Det er blevet nemmere og mere sikkert at håndtere denne type gods, da føreren af reachstackeren bliver i kabinen under hele operationen, fortæller manager Bent Svit fra Aarhus Logistics Center.

Håndterer højde og drøjde

Den nye OHF har en løftekapacitet på 50 ton og en frihøjde på 2,7 meter. Sammenkoblet med reachstackerens twistlocks hæves OHF’en op i højden og benene placeres i twistlocks på det tilhørende flatrack. Benene placeres mekanisk, og når låsene i flatrackens twistlocks drejes, så adviseres føreren med et manuelt signal, at OHF’en er korrekt sammenkoblet og herefter kan køre afsted med godset.

Tidligere var denne operation mere besværlig. Dengang skulle Aarhus Logistics Center montere en spreader på reachstackeren, som skulle løfte lasten med kæder og ombord på skibet skulle lasten tilmed fastgøres manuelt af havnearbejdere. Det er ikke nødvendigt længere, da både reachstacker, Overheight Frame, flatrack og havnekran klarer det hele i én sammenhængende operation.

- N.C. Nielsen har hjulpet os med at optimere vores interne transport af gods i overstørrelse – både hvad angår håndtering, økonomi og sikkerhed. Vi har fået den fulde pakke med professionel rådgivning, god dokumentation, levering til tiden og ikke mindst en veldefineret serviceaftale. Det lover godt for fremtiden, hvor vi helt sikkert kommer til at bestille mere specialudstyr, fortæller manager Bent Svit fra Aarhus Logistics Center.

Fokus på Heavy Duty

Hos N.C. Nielsen har man en intern Heavy Duty-afdeling, der blandt andet sætter fokus på specialløsninger i den tunge ende af skalaen. N.C. Nielsen har i mange år forhandlet Terberg terminaltraktorer og Konecranes maskiner samt specialopbyggede Heavy Duty-produkter til blandt andet havneoperatører, vindmølleproducenter, distributionscentre og logistikvirksomheder.

- Vi ser en tendens til yderligere specialisering på Heavy Duty-området. Vi udvider gradvist vores samarbejde med underleverandører og udvider p.t. værkstedsfaciliteterne i Balling, så vi kan levere individuelt tilpassede transportløsninger, der skaber reel merværdi i virksomhederne. Vi glæder os meget over den nye løsning hos Aarhus Logistics Center, som vi har et tæt samarbejde med på flere fronter, udtaler salgschef Jørgen Peter Lund fra N.C. Nielsen. 

-hawin

 

 

23/6 2020
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere
  • November-run på den flydende metro

    November-run på den flydende metro

    havne ›Målt på gående passagerer har Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg ikke haft en bedre november siden 2008. 272.311 rejsende gik ombord i november i år
  • By & Havn skifter diesel ud med el

    By & Havn skifter diesel ud med el

    havne ›To nye el-lastbiler sparer 20 ton CO2 om året hos By & Havn og gør driften i Københavns havne- og byudviklingsområder grønnere, mere effektiv og mere sikker for medarbejderne
  • Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    havne ›Copenhagen Malmö Port, CMP, går ind i en ny tid med helårskrydstogt. Antallet af anløb uden for den traditionelle sommersæson når rekordhøjde
  • Sikkerhedstest af havnen

    Sikkerhedstest af havnen

    havne ›Den 1.-3. december afholder Hirtshals Havn ISPS - havnesikringsøvelser på havnens arealer. Herefter gennemfører politi, beredskab, beredskabsstyrelse og regionen en øvelse i havnen
  • Færgen gør skituren nemmere

    Færgen gør skituren nemmere

    havne ›Danskerne strømmer til de svenske fjelde og nu lancerer Stena Line, SkiStar og Sembo nye komplette skiferieløsninger, der gør turen endnu nemmere
  • Ligger underdrejet i Biscayen

    Ligger underdrejet i Biscayen

    havne ›Samsølinjens kommende elfærge, Tyrfing er på sin vej fra værftet i Tyrkiet løbet ind i drilske vejr-systemer bl.a. i Biscayen og har søgt ly flere steder. Det forsinker idriftsættelsen på Samsø
  • Forventet krydstogtsrekord i Aarhus

    Forventet krydstogtsrekord i Aarhus

    havne ›73 krydstogtskibe forventes at besøge Aarhus i 2026. Det er ny rekord og for første gang får Aarhus også besøg af krydstogtgæster i alle årets 12 måneder