Havneudvidelsen i Aarhus er sat på pause

Havneudvidelsen i Aarhus er sat på pause

Partierne bag den politiske aftale om udvidelse af Aarhus Havn i Aarhus Byråd, Socialdemokratiet, SF, Konservative og Venstre, har besluttet at sætte planerne om havneudvidelsen på pause i en årrække

Baggrunden for beslutningen er blandt andet hensynet til at kunne realisere det moderne rensnings- og ressourceanlæg Aarhus ReWater, der skal erstatte Marselisborg, Viby og Åby rensningsanlæg.

Det skriver Aarhus Kommune i en pressemeddelelse. 

Heri hedder det videre at ReWater har været planlagt sideløbende med havneudvidelsen og er afgørende for at sikre fremtidens rene spildevand i Aarhus og dermed skåne vandmiljøet i søer, åer, vandløb og i Aarhusbugten.

Desuden konstaterer aftalepartierne, at det fremadrettet er vanskeligt at se en vej for en havneudvidelse, medmindre staten går ind i processen i form af en anlægslov.

Havneudvidelsen har en tidshorisont på 30 år, mens en kommune med Planklagenævnets afgørelse alene kan lokalplanlægge for 12 år også for denne type anlæg. 

Efter Planklagenævnets afgørelse 28. maj 2024, der forkastede lokalplanen for havneudvidelsen og blotlagde en række procedurefejl, er tidsplanen for havnesagen fortsat uafklaret.

Der er brug for tid til at genopbygge tilliden. Derfor ønsker partierne at holde fuldt fokus på at gøre ReWater til virkelighed.

Partierne udtaler:
- ReWater er afgørende for et renere vandmiljø, det fjerner lugtgener og det bringer mængden, af kvælstof, fosfor og CO2-udledninger markant ned.

- Anlægget er et helt centralt element i den grønne omstilling i Aarhus og i at nå vores klimamål, og vi ønsker derfor projektet realiseret uafhængigt af havneudvidelsen.

- Med placeringen ved Tangkrogen har det været oplagt at planlægge de to processer sammen, men med den usikkerhed om tidsplanen for havneudvidelsen, som er kommet til seneste uger, finder vi det hensigtsmæssigt at sikre fremdriften i ReWater-projektet ved at koncentrere kræfterne på det.

Partierne understreger, at det vil være op til et nyt byråd at beslutte at genoptage processen med at øge kapaciteten på Aarhus Havn.

Forligspartierne vil i den situation invitere øvrige partier ind i forligskredsen.

Partierne udtaler:
- Hvis et nyt byråd ønsker det, kan vi genstarte processen, men vi skal også sikre den rette organisering i Teknik og Miljø til at løfte komplekse myndighedsopgaver.

- Det får vi tid til nu. Vi har besluttet en ekstern undersøgelse af det forløb, som førte frem til Planklagenævnets afgørelse, og den afventer vi resultatet af.  

Partierne erkender, at beslutningen om at sætte havneudvidelsen på pause har betydning for Aarhus Havns konkurrenceevne og styrkeforholdet til andre havne i Danmark og udlandet. 

Det ændrer ikke ved havnens betydning for udviklingen i Aarhus og Østjylland.

Havnen skaber mange arbejdspladser, det samme gør aktiviteter relateret til havnen, og samlet set yder det et væsentligt bidrag til velfærden.

Hertil kommer de klima- og miljøfordele, som Aarhus Havn tilbyder sine kunder. Fragt af varer ad vandvejen er effektiv og grøn transport, som er mindre CO2-belastende end andre transportformer.

Forligspartierne er enige om at fortsætte arbejdet med etableringen af en ny dry port-løsning for Aarhus Havn.

Forligspartierne noterer sig endeligt, at omdannelsen af Aarhus Havn fra kommunal selvstyrehavn til kommunalt ejet aktieselskab er udsat.

Byrådet var stillet i udsigt, at omdannelsen skulle behandles inden sommerferien.

Partierne er indforståede med, at en ny bestyrelse skal kende grundlaget og rammerne for sin opgave, og at en udsættelse af omdannelsen til aktieselskab til efteråret er hensigtsmæssig.

-hawin

19/6 2024
  • Rekordsommer for Scandlines

    Rekordsommer for Scandlines

    havne ›Rederiet har i løbet af juni, juli og august transporteret 2,7 millioner passagerer på færgerne mellem Danmark og Tyskland - og det er 100.000 flere end sidste sommer. Både personbiler, lastbiler og busser har bidraget til den travle sæson
  • Fossilfri containerhåndtering indfaset i København

    Fossilfri containerhåndtering indfaset i København

    havne ›Brændstofforbruget i Copenhagen Malmö Ports containerterminal er nu fuldt fossilfrit efter indfasning af HVO100-brændstof. Det reducerer forbruget af fossil diesel med over 286.000 liter og udledningen af CO2e med 640 ton årligt
  • Containermængderne stiger i Gøteborg Havn

    Containermængderne stiger i Gøteborg Havn

    havne ›I 2023 blev der håndteret flere containere på Gøteborg Havn end nogensinde før. Når første halvdel af 2024 opsummeres, viser tallene, at havnen i øjeblikket er på vej mod endnu et rekordår for containermængder
  • APM-Terminals har udvidet i Kalundborg Havn

    APM-Terminals har udvidet i Kalundborg Havn

    havne ›Lejearealet for den Mærkejede containerterminal på Ny Vesthavn er pr. 1.august vokset fra 50.000 til 75.000 m2. Udvidelsen er et led i havnens og APMs samarbejde og vision om at skabe en konkurrencedygtig og ambitiøs havn
  • Laura Mærsks ankomst varsler vækst i Fredericia

    Laura Mærsks ankomst varsler vækst i Fredericia

    havne ›Når verdens første metanoldrevne containerskib den 26. august lægger til kaj i Fredericia for første gang, markerer det en videreudvikling af det strategiske samarbejde mellem de tre parter ADP, Bestseller og Mærsk
  • Mærsk går rettens vej mod Aarhus Havn

    Mærsk går rettens vej mod Aarhus Havn

    havne ›Rederiets APM Terminals, som driver containerhavnen, vil have Retten i Aarhus til at udstede forbud mod, at havnen kan indgå aftaler med andre udbydere af containerhåndteringen
  • Rønne Havn er valgt som udskibningshavn for polske vindmøller

    Rønne Havn er valgt som udskibningshavn for polske vindmøller

    havne ›Baltic Power er den mest avancerede og første offshore vindmøllepark, der skal bygges i Polen. De 76 nye 15 MW vindmøller fra Vestas vil blive udskibet fra Rønne Havn i slutningen af 2024
  • For en ny generation af rejsende går turen over vandet via TikTok

    For en ny generation af rejsende går turen over vandet via TikTok

    havne ›Rederiet Stena Line skaber bølger på TikTok med ny kampagne rettet mod Generation Z, der gennem kreativt og engagerende indhold forsøger skabe forbindelse mellem den yngre svenske og danske generation af potentielle rejsende