Hirtshals Havn styrker sin position som knudepunkt for lakseindustrienHav Lines skib, Norwegian Gannet, som er verdens største slagteskib.

Hirtshals Havn styrker sin position som knudepunkt for lakseindustrien

Hirtshals Havn er blevet den største modtager af laks i Europa, og en række virksomheder inden for lakseindustrien er blevet en del af den klynge af virksomheder, der nu går under betegnelsen Hirtshals Laksehub. Et tæt samarbejde mellem virksomhederne har nu muliggjort en produktion, hvor alle dele af laksen bliver udnyttet

Kødrester og skrog fra laks bliver brugt til dyrefoder og kosttilskud til mennesker. Vand fra produktionen benyttes i forbindelse med biogasproduktion, og overskudsvarme fra filetfabrikker sendes videre til andre virksomheder.

Det er blot nogle eksempler på det konstruktive samarbejde mellem virksomhederne i Hirtshals Laksehub, som er etableret på Hirtshals Havn.

Hver uge lander flere hundrede tons laks hos laksefabrikkerne på Hirtshals Havn, som er blevet det vigtigste knudepunkt for den europæiske lakseindustri.

Havnen har taget initiativ til laksehubben, hvor en række førende, internationale virksomheder primært samarbejder om at udnytte alle dele af laksen i en cirkulær symbiose, hvor eksempelvis kødrester og skrog bliver anvendt i forbindelse med fremstilling af ernæring til både mennesker og kæledyr.

- Vi har en lang og solid tradition for køb, salg og filetering af laks i Hirtshals, og i de seneste år er aktivitetsniveauet blevet markant større, fordi internationale virksomheder har slået sig ned på havnen.

- Det har nu ført til etableringen af Hirtshals Laksehub, hvor vi sætter samarbejdet mellem virksomhederne i system og styrker vores position på det europæiske marked, siger Linn Indrestrand, Head of Fishery & Maritime Services på Hirtshals Havn.

Havnen har formået at tiltrække virksomheder, som kan se en stor fordel i samarbejdet.

Det er blandt andet store, veletablerede virksomheder som Skagerak Salmon, Biomega, Dan Salmon, Lerøy Seafood og Hav Line Processing.

Sidstnævnte har etableret en af verdens største lakseterminaler i Hirtshals.

Hirtshals Havn og virksomhederne har et fælles mål om at skabe en mere bæredygtig produktion, og her er den cirkulære tankegang altafgørende.

- Nogle af fabrikkerne laver for eksempel laksefileter og laksesider, som de altid har gjort, men de dele af laksen, der tidligere blev smidt ud, anvendes nu til eksempelvis lakseolier, mel eller højkvalitets dyrefoder.

- Et andet eksempel er, at vand fra produktionen benyttes i biogasproduktion, og overskudsvarme fra produktionen udnyttes også.

- Vi undersøger løbende mulighederne for at etablere cirkulær produktion, for potentialet er stort, siger Linn Indrestrand.

Perfekt beliggenhed
Nordmænd betragter ofte Hirtshals Havn som Norges sydligste havn, og samarbejdet med norske virksomheder har stor betydning for havnen, fordi Norge er en af verdens største producenter af laks.

- Vores beliggenhed mellem Norge og det europæiske kontinent har altid været optimal, men vi er blevet endnu mere attraktive for virksomhederne, fordi vi nu kan facilitere et samarbejde mellem forskellige aktører, der arbejder med laks, siger Linn Indrestrand.

De dele af fisken, der ikke kan bruges, indgår i produktionen hos andre virksomheder, f.eks. modtager Biomega hoveder, ryg og haler.

Norske Biomega, der i 2021 byggede et nyt bioraffinaderi på Hirtshals Havn, er en af de virksomheder, der har stor glæde af laksehubben.

Biomega producerer blandt andet bæredygtig ernæring til mennesker i form af proteiner, olie og peptider samt højkvalitets dyrefoder, og råmaterialet stammer fra laks.

- Vi skal have adgang til store mængder lakseafskær fra filetfabrikkerne for at kunne opretholde vores produktion. Det er for eksempel hoveder, ryg og haler, og vi skal have afskær, som er helt frisk.

- For os handler det om at få så høj kvalitet som overhovedet muligt, siger CEO Stig Victor Petersen fra Biomega og fortsætter.

- Vi valgte at placere vores første fabrik udenfor Norge i Hirtshals, fordi beliggenheden er ideel, da der er flere filetfabrikker på havnen.

- Samtidig er området i vækst, og Hirtshals Havn gør en stor indsats for at etablere et samarbejde mellem virksomhederne om bæredygtige initiativer.

Det er samtidig helt afgørende for os, at CO2-aftrykket fra produktionen er lavt, og her spiller koncentrationen af virksomheder på havnen en stor rolle.

Direktør Bård Sekkingstad fra fiskefabrikken Skagerak Salmon ser også store fordele ved etableringen af en laksehub.  

- Det er en kæmpe fordel, at der er mange kompetencer samlet på ét sted, og det er vigtigt, at vi helt lavpraktisk får nem adgang til de øvrige virksomheder via laksehubben.

- Det gør det lettere at finde ud af, hvordan vi kan fremme en bæredygtig udvikling.

- Det er naturligvis en fordel, at de dele af fisken, vi ikke selv kan bruge, indgår i produktionen hos andre virksomheder i Hirtshals og ikke skal transporteres til andre dele af landet eller smides ud.

- Det er vigtigt, at vi kan bruge alle råvarerne i Hirtshals og bruge færrest mulige ressourcer på transport og emballage, siger Bård Sekkingstad.

Hirtshals Havn arbejder løbende med at udbygge laksehubben og tiltrække flere virksomheder, og havnen får med jævne mellemrum henvendelser fra virksomheder i USA, Canada og Kina, der gerne vil se, hvordan havnen arbejder med bæredygtighed.

-hawin

 

4/12 2023
  • Skandaleramte Frederikshavn Havn overtages af kommunen

    Skandaleramte Frederikshavn Havn overtages af kommunen

    havne ›Med en gæld på 1,6 mia. kroner og ubetalte regninger har havnen fået ophævet sin status som kommunal selvstyrehavn. En advokatundersøgelse skal nu vise, hvor ansvaret kan placeres, og borgmester Birgit S. Hansen udtaler, at hun 'føler sig taget i røven'
  • Nedbrydelige fiskenet bliver testet i Hirtshals

    Nedbrydelige fiskenet bliver testet i Hirtshals

    havne ›Hirtshals Havn deltager sammen med forskere og fiskere i et seksårigt forskningsprojekt som skal vise, om biologisk nedbrydelige fiskenet kan være en del af løsningen på plastforurening i havene
  • Stormflod har kostet Kolding Havn en million på bundlinjen

    Stormflod har kostet Kolding Havn en million på bundlinjen

    havne ›Havnens årsregnskab for 2023 bærer præg af den generelle afmatning, færre skibe og oktober måneds stormflod. Trods det er der ros fra bestyrelsen til ledelsen for at navigere i et svært marked
  • Port af Aalborg: Tilfredsstillende resultat på trods af udfordrende år

    Port af Aalborg: Tilfredsstillende resultat på trods af udfordrende år

    havne ›Sidste år var det første hele år uden grønlandsskibe i havnen i Aalborg. Det kan ses på årets regnskab, som dog, takket være en stærk slutspurt, betegnes som 'over forventning
  • ADP A/S fremlægger nyt rekordregnskab

    ADP A/S fremlægger nyt rekordregnskab

    havne ›På trods af øgede geopolitiske spændinger, stigende renter og truslen om recession formåede ADP at fastholde godsomsætningen på niveau med 2022. Samtidig indtog havneselskabet også nye markedsandele og øgede nettoomsætningen med intet mindre end 22 procent i forhold til 2022
  • Skagen Havn fejrer fremgang i 2023

    Skagen Havn fejrer fremgang i 2023

    havne ›Havnen har sidste år overgået alle forventninger og leveret en vækst, der slår forrige års historiske resultat. Med en god aktivitet indenfor alle forretningsområder viser resultatet en omsætning på 81,8 millioner kroner og et resultat på 28,7 millioner kroner
  • Militært område etableret på Kalundborg Havn

    Militært område etableret på Kalundborg Havn

    havne ›Frem til og med den 3. maj vil et område af havnen være bevogtet af Forsvaret på grund af en såkaldt værtsnationsstøtte. Ifølge Forsvaret er der tale om en tropperotation, men der er ikke oplysninger om de nærmere detaljer
  • Rekordomsætning på Rønne Havn

    Rekordomsætning på Rønne Havn

    havne ›Bornholms største havn havde sidste år et øget aktivitetsniveau med vækst i flere af sine forretningsområder. Resultatet blev en nettoomsætning på 126 mio. kr. og et overskud på 35 mio. kr., og det er betydeligt mere end det forventede