Korsør Havn får grønt landstrømanlæg til syv millioner

Korsør Havn får grønt landstrømanlæg til syv millioner

Støj og skadelige svovlpartiker bliver snart en saga blot i Korsør havn. Et nyt landstrømanlæg fra Soft & Teknik og Schneider Electric skal forsyne skibe og kraner med grøn vindmøllestrøm. Dermed går Korsør Havn fra at være strømforbrugende til at blive strømproducerende

Danske erhvervshavne kan være et støjende og beskidt bekendtskab. Det skyldes især skibe og kraners diselmotorer, som både forurener og larmer, hvilket er til stor gene for miljøet, havnen og det omkringliggende samfund.

I Korsør Havn tager man nu tyren ved hornene og investerer massivt i landstrøm, så de tillæggende skibe fremadrettet kan koble sig på grøn vedvarende energi i stedet for at skulle lade dieselmotorer køre i mange timer, mens skibene ligger til kaj.

Elektrificeringen af Korsør Havn kom i udbud for et års tid siden, og aftalen er netop blevet underskrevet i samarbejde med leverandøren af landstrømanlæg Soft & Teknik samt den globale specialist i energioptimering og automation, Schneider Electric.

En grøn investering i havnens fremtid

Finansieringen på syv millioner dækkes delvist af midler fra EU's NON-Stop Projekt, der bidrager med 1,5 millioner kroner, samt af Korsør Havn, som ejes af Slagelse Kommune. Finansieringen vurderes at være tjent hjem efter 10 år.

Via landstrømanlægget kan Korsør Havn nu bedre udnytte den vedvarende energi og dermed bidrage til kommunens mål om at mindske CO2-udledningen med mindst 70 procent frem mod 2030.

- Vi betragter landstrømanlægget som en investering i havnens fremtid, først og fremmest fordi, det kan tiltrække flere skibe og skabe vækst i Korsør havn og by. Den sparede CO2-udledning smitter samtidig direkte af på kommunen, som dermed kommer tættere på at nå sine klimamål og kan vise, at det er en kommune, der tager den grønne omstilling seriøst. Ultimativt kan det potentielt også tiltrække nye borgere til byen, siger Jimmi Jørgensen, Havnedirektør i Korsør Havn.

Sparer CO2 svarende til udledningen fra 4000 biler dagligt

Schneider Electric, der i januar blev kåret til verdens mest bæredygtige virksomhed, skal levere transformere, koblingsanlæg og lavspændingsudbydere, som gør det muligt for Korsør havn at skabe strøm til to skibe og to kraner på samme tid.

René Andersen, Renewable Key Account Manager hos Schneider Electric.

Da havnen ikke er ret stor, har man indtil videre vurderet, at dette er tilstrækkeligt til at dække det nuværende behov.

- Fordi skibenes motorer er forskellige, og fordi vi ikke har noget fast tal på, hvor mange skibe der kommer, og hvor længe de ligger i havn, er det svært at udregne de konkrete CO2-besparelser, men vi estimerer, at CO2- besparelsen fra den daglige drift årligt vil svare til at 4.000 færre biler dagligt kører rundt i Korsør by, som har 14.500 indbyggere. Det er med andre ord noget, der vil give et betydeligt aftryk i lokalsamfundet, siger René Andersen, Renewable Key Account Manager hos Schneider Electric.

Hvor Korsør Havn med den planlagte løsning får dækket sit nuværende behov, ser René Andersen desuden et generelt stort potentiale for elektrificering af danske havne:

- Potentialet for grøn landstrøm er enormt. For rederier og havne giver det mulighed for at reducere CO2-udledningen fra skibene, mens det for borgerne i nærområdet betyder renere luft og færre støjgener. Løsningen er relevant for alle havne, og vi forventer faktisk at se en stigende udnyttelse af landstrøm over de næste år. Lige nu er vores primære fokus på skibe og kraner, men på sigt ønsker vi også at tilbyde strøm til lastbiler og toge, ligesom vi også har ladestande-løsninger til helt almindelige personbiler, siger René Andersen, Renewable Key Account Manager hos Schneider Electric

-hawin

15/6 2021
  • Grenaa Havn og Hallands Havne danner Kattegat Port Alliance

    Grenaa Havn og Hallands Havne danner Kattegat Port Alliance

    havne ›De to venskabshavne med relationer til Stena Lines færgeforbindelse imellem Grenaa, tidligere Varberg og nu Halmstad i Sverige, tager skridtet videre med et strategisk samarbejde for nøglesegmenterne Cargo Mobility, Energy og Offshore Wind
  • Søtransporten af flydende CO2 er i sikre hænder

    Søtransporten af flydende CO2 er i sikre hænder

    havne ›Et samarbejde om at etablere Europas første operationelle CO2-lagringsanlæg ved hjælp af et specialmodificeret CO2-transportskib til det Ineos-ledede CCS-projekt, Greensand Future har fået Blue Water med om bord som samarbejdspartner
  • Udvidelse af Odense Havn har fået grønt lys

    Udvidelse af Odense Havn har fået grønt lys

    havne ›Et flertal i byrådet i Kerteminde, har vedtaget et omdiskuteret lokalplanforslag om havneområdet ved det tidligere Lindøværft i Munkebo, som ejes af Odense Havn. Med vedtagelsen kan havnen udvides med 28 hektar til bl.a. vindmølleproduktion
  • Kunstige rev styrker biodiversiteten

    Kunstige rev styrker biodiversiteten

    havne ›ReefCircular har testet kunstige rev fremstillet af ler, og de første resultater viser en mere lovende fremtid for havets økosystemer og biodiversiteten. Siden sommer har 2,3 millioner fisk besøgt testrevet i Hundested Havn
  •  Nyt liv i gamle batterier

    Nyt liv i gamle batterier

    havne ›Gamle bilbatterier fra elbiler er nu klar til at blive genbrugt kraftvarmeværket i Rønne Havn. Det EU-finansierede projekt ”Second Life for Power Plants - 2LIPP”, står bag. Målet er at transformere gamle fossil-afhængige kraftvarmeværker til lagerplads for vedvarende energi
  • Rønne Havn modtager ESG Transparency Award

    Rønne Havn modtager ESG Transparency Award

    havne ›Rønne Havn har modtaget prisen ESG Transparency Award, som uddeles af EUPD Research – en organisation, der arbejder med analyser, optimering og anerkendelse af bæredygtighedsinitiativer på tværs af brancher
  • Esbjerg Havn sender jacket-fundamenter til USA

    Esbjerg Havn sender jacket-fundamenter til USA

    havne ›Det første fundament til USA’s største offshore vindprojekt, Coastal Virginia Offshore Wind (CVOW), blev for nyligt færdiggjort og afskibet fra Esbjerg Havn, som er den eneste havn i verden med infrastruktur og kapacitet til at facilitere produktionen af fundamenter i denne skala
  • Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjek

    Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjek

    transport ›Lufthavne er kritisk infrastruktur og skal ifølge NIS2 direktivet og CER, loven om kritiske enheders modstandsdygtighed, der begge træder i kraft i 2025, lave baggrundstjek af medarbejdere og virksomheder. Derfor har Billund Lufthavn indført en automatisk screeningsløsning