Krydstogtindustrien sætter kurs mod mere bæredygtighed
Krydstogtindustrien skal være mere bæredygtig. Det var der enighed om på krydstogtkonferencen i København den 7. maj.

Krydstogtindustrien sætter kurs mod mere bæredygtighed

29 krydstogtdestinationer har underskrevet et manifest om øget bæredygtighed. Det er resultatet af den ambitiøse internationale krydstogtkonference, der netop har fundet sted i København

Flere end 160 repræsentanter fra den internationale krydstogtindustri er lige nu samlet i København, hvor en af Nordeuropas mest ambitiøse internationale krydstogtkonferencer netop er løbet af stablen.

Konferencen stillede skarpt på Østersøregionen som bæredygtig destination og er et samarbejde mellem Cruise Baltic, Copenhagen Malmö Port, Københavns Kommune og Miljøministeriet.

Samtlige 29 deltagende destinationer, som er fordelt i 7 lande, skrev under på det nye manifest, Cruise Baltic Sustainability Manifesto, der har skarpt fokus på nedbringelse af luftforurening og trængsel i Østersøregionens havne og byer. 

- Det er en forudsætning for arbejdet med den grønne omstilling i krydstogtbranchen, at der er enighed om, at både byer, havne og rederier yder den nødvendige indsats. Derfor er det et afgørende skridt mod en mere bæredygtig fremtid, vi nu har taget, og det er fantastisk at opleve så stor opbakning og motivation på tværs af hele branchen, siger direktør i Cruise Baltic, Claus Bødker.

Konferencen præsenterede en række anbefalinger og teknologiske løsninger, der kan bidrage til indfrielse af de grønne mål for Østersøens krydstogtdestinationer.

Landstrøm var et af de helt centrale temaer på konferencen, der blandt andet belyste erfaringerne fra Kristiansand Havn. Også på trængselssiden var der mange inputs. Et af dem kom fra Wonderful Copenhagen, der påviste, at tilfredsheden blandt krydstogtgæster i Købehavn er større, jo flere bydele de besøger. Det understøtter tanken om at sprede gæsterne ud over større arealer og dermed undgå trængsel.

- Ingen er mere interesseret i at komme miljøproblematikkerne til livs, end krydstogtindustrien selv. Konferencen markerede begyndelsen på en grønnere fremtid og et stærkt, globalt samarbejde. Nu vender vi alle sammen hjem for at eksekvere på de mål, vi har sat, siger Claus Bødker.

Konferencen fandt sted den 7. maj på Langelinie i København og blev startskuddet til Miljø- og Fødevareministeriets internationale projekt om mindre luftforurening ved kajen fra krydstogtsskibe i Østersøregionen. Projektet løber fra 2019 til og med 2022.

-hawin

 

Fakta:

Cruise Baltic blev stiftet I 2004 som et netværk af 12 krydstogtdestinationer i Østersøregionen. Siden er netværket vokset og tæller i dag 29 Østersø-destinationer.

7/5 2019
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien