Midtjysk klimaoffensiv stiller skarpt på KattegatBorgmester Jan Petersen (S), Norddjurs Kommune og CEO Henrik Carstensen, Grenaa Havn. Foto: Norddjurs Kommune, Fokus Foto: Niels Åge Skovbo

Midtjysk klimaoffensiv stiller skarpt på Kattegat

Kattegat er godt bud på en ny havvindmøllepark, mener man i Norddjurs Kommune og i Grenaa Havn

Folketinget har netop taget hul på forhandlingerne om bl.a. udbygningen af havvindkapaciteten i Danmark. Lige nu samler opmærksomheden sig om regeringens forslag om at etablere to store energiøer med tilknyttet havvind i henholdsvis Nordsøen og Østersøen ved Bornholm.

Men der er gode grunde til også at rette blikket mod Kattegat, siger borgmester Jan Petersen (S), Norddjurs Kommune og CEO Henrik Carstensen, Grenaa Havn, der er gået sammen i en midtjysk offensiv til fordel for en ny havvindmøllepark i Kattegat.

Jan Petersen ser flere gevinster både for klima og arbejdspladser:

- En havvindmøllepark i Kattegat er et godt og omkostningseffektivt bud på en hurtigere løsning, der kan forsyne Østdanmark med grøn el. Vi skal nemlig ikke først planlægge og etablere en energiø.

- Vores budskab til Christiansborg er derfor: Ja, lad os få et energiø-projekt, men også komme hurtigt i gang – og helst i Østdanmark. For det er dér behovet for mere grøn el er størst. Danmark har travlt, hvis vi skal nå 70 %-målet i 2030. Det taler for tempo i udbygningen. Hvert år tæller. En havvindmøllepark i Kattegat vil tilmed sikre gode danske arbejdspladser i midten af Danmark.

Grenaa Havns CEO Henrik Carstensen peger på, at Kattegat og specifikt Hesselø var den mest omkostningseffektive placering blandt de områder i Østdanmark, som Energistyrelsen lod screene i 2018. Samtidig kan man få gavn af den ekspertise, der er bygget op med etableringen af Anholt Havvindmøllepark.

- Grenaa Havn har som en af Danmarks største erhvervs- og industrihavne vundet anerkendelse både nationalt og internationalt som professionel vindmøllehavn. Havnen kontaktes af lande verden over, der vil have del i den store know-how som base- og servicecenter for vindmølleprojekter, som Grenaa Havn har bygget op med etableringen af Anholt Havmøllepark. På den måde har havnen allerede plads, udstyr og et erfarent mandskab, der vil være en stor fordel for en anlægshavn af en ny vindmøllepark, siger Henrik Carstensen.

Begge anfører, at der ud over det foreslåede energiø-projekt bør være plads til en yderligere havvindmøllepark. Klimarådet og Klimapartnerskabet for Energi og Forsyning har entydigt anbefalet at skrue markant mere op for havvindudbygningen, hvis Danmark skal nå sit mål 70 % CO2-reduktion i 2030. Klimapartnerskabet anbefaler 5 GW ekstra havvind frem mod 2030. Regeringens udspil rummer 4 GW.

Havvind har massivt potentiale som driver for vækst og beskæftigelse. Danske Havne har netop beregnet, at havvind kan skabe 20.000 nye arbejdspladser frem mod 2030 med etablering af 10 GW havvind. Danmark skaber endda flere arbejdspladser per GW end øvrige lande i Europa. Fordi vi er i stand til at løse så stor en del af opgaven selv. Hvor andre kun beskæftiger 1.642 personer pr GW, er Danmark helt oppe på 5.610.

Energistyrelsen og Danmarks Statistik har vurderet den totale beskæftigelseseffekt af Anholt Havvindmøllepark til 8.000 jobs i anlægsfasen.

-hawin

 

 

29/5 2020
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere
  • November-run på den flydende metro

    November-run på den flydende metro

    havne ›Målt på gående passagerer har Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg ikke haft en bedre november siden 2008. 272.311 rejsende gik ombord i november i år
  • By & Havn skifter diesel ud med el

    By & Havn skifter diesel ud med el

    havne ›To nye el-lastbiler sparer 20 ton CO2 om året hos By & Havn og gør driften i Københavns havne- og byudviklingsområder grønnere, mere effektiv og mere sikker for medarbejderne
  • Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    havne ›Copenhagen Malmö Port, CMP, går ind i en ny tid med helårskrydstogt. Antallet af anløb uden for den traditionelle sommersæson når rekordhøjde