Midtjysk klimaoffensiv stiller skarpt på Kattegat
Borgmester Jan Petersen (S), Norddjurs Kommune og CEO Henrik Carstensen, Grenaa Havn. Foto: Norddjurs Kommune, Fokus Foto: Niels Åge Skovbo

Midtjysk klimaoffensiv stiller skarpt på Kattegat

Kattegat er godt bud på en ny havvindmøllepark, mener man i Norddjurs Kommune og i Grenaa Havn

Folketinget har netop taget hul på forhandlingerne om bl.a. udbygningen af havvindkapaciteten i Danmark. Lige nu samler opmærksomheden sig om regeringens forslag om at etablere to store energiøer med tilknyttet havvind i henholdsvis Nordsøen og Østersøen ved Bornholm.

Men der er gode grunde til også at rette blikket mod Kattegat, siger borgmester Jan Petersen (S), Norddjurs Kommune og CEO Henrik Carstensen, Grenaa Havn, der er gået sammen i en midtjysk offensiv til fordel for en ny havvindmøllepark i Kattegat.

Jan Petersen ser flere gevinster både for klima og arbejdspladser:

- En havvindmøllepark i Kattegat er et godt og omkostningseffektivt bud på en hurtigere løsning, der kan forsyne Østdanmark med grøn el. Vi skal nemlig ikke først planlægge og etablere en energiø.

- Vores budskab til Christiansborg er derfor: Ja, lad os få et energiø-projekt, men også komme hurtigt i gang – og helst i Østdanmark. For det er dér behovet for mere grøn el er størst. Danmark har travlt, hvis vi skal nå 70 %-målet i 2030. Det taler for tempo i udbygningen. Hvert år tæller. En havvindmøllepark i Kattegat vil tilmed sikre gode danske arbejdspladser i midten af Danmark.

Grenaa Havns CEO Henrik Carstensen peger på, at Kattegat og specifikt Hesselø var den mest omkostningseffektive placering blandt de områder i Østdanmark, som Energistyrelsen lod screene i 2018. Samtidig kan man få gavn af den ekspertise, der er bygget op med etableringen af Anholt Havvindmøllepark.

- Grenaa Havn har som en af Danmarks største erhvervs- og industrihavne vundet anerkendelse både nationalt og internationalt som professionel vindmøllehavn. Havnen kontaktes af lande verden over, der vil have del i den store know-how som base- og servicecenter for vindmølleprojekter, som Grenaa Havn har bygget op med etableringen af Anholt Havmøllepark. På den måde har havnen allerede plads, udstyr og et erfarent mandskab, der vil være en stor fordel for en anlægshavn af en ny vindmøllepark, siger Henrik Carstensen.

Begge anfører, at der ud over det foreslåede energiø-projekt bør være plads til en yderligere havvindmøllepark. Klimarådet og Klimapartnerskabet for Energi og Forsyning har entydigt anbefalet at skrue markant mere op for havvindudbygningen, hvis Danmark skal nå sit mål 70 % CO2-reduktion i 2030. Klimapartnerskabet anbefaler 5 GW ekstra havvind frem mod 2030. Regeringens udspil rummer 4 GW.

Havvind har massivt potentiale som driver for vækst og beskæftigelse. Danske Havne har netop beregnet, at havvind kan skabe 20.000 nye arbejdspladser frem mod 2030 med etablering af 10 GW havvind. Danmark skaber endda flere arbejdspladser per GW end øvrige lande i Europa. Fordi vi er i stand til at løse så stor en del af opgaven selv. Hvor andre kun beskæftiger 1.642 personer pr GW, er Danmark helt oppe på 5.610.

Energistyrelsen og Danmarks Statistik har vurderet den totale beskæftigelseseffekt af Anholt Havvindmøllepark til 8.000 jobs i anlægsfasen.

-hawin

 

 

29/5 2020
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien
  • Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    havne ›Moonshine er det nye samlingssted for kultur og fællesskab i Hirtshals. Det er det tidligere smedjeværksted på Sydvestkajen 5 på Hirtshals Havn som lægger lokaler til. Tirsdag den 17. juni var der officiel åbning
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid