Molslinjen køber ForSea ForSea-færgen, Tycho Brahe, som for et par uger siden blev konverteret til verdens største batteripakke.

Molslinjen køber ForSea

Som den eneste operatør af Roll-on-/Roll-off-færger mellem Helsingør Helsingborg , tilbyder ForSea færgeforbindelser via en enkelt færgerute strategisk placeret på det nærmeste punkt mellem de to lande. Under det nye ejerskab vil rederiet i samarbejde med Molslinjen fortsætte sin langsigtede vækst- og bæredygtighedsrejse og udvide netværket af 'flydende broer' mellem Danmark og Sverige

Med opbakning fra EQT Infrastructure har Molslinjen A/S indgået en endelig aftale om at købe ForSea fra Igneo Infrastructure Partners. ForSea er den eneste operatør af Roll-on/Roll-off-færger mellem Helsingør, Danmark og Helsingborg, Sverige, og leverer færgeforbindelse via en enkelt færgerute strategisk placeret på det nærmeste punkt mellem de to lande (ca. 4 km).

Som en ægte 'flydende bro' er ForSea-færgerne en integreret del af det nordiske transportinfrastrukturnetværk og sejler seks millioner passagerer, en million personbiler og 450.000 lastbiler over sundet hvert år. Selskabet driver fem færger på tværs af ruten, hvoraf de to vigtigste er elektriske og en tredje er planlagt til eldrift - hvilket sætter en klar vej til fuld dekarbonisering af flåden inden for dette årti.

-ForSea er førende i sin branche og viser, at det er muligt at drive en bæredygtig færgerute, som samtidig skaber fremragende resultater. Bæredygtig transport er fremtidens model, og ForSea vil fortsætte arbejdet med at gå forrest i den grønne omstilling, siger Kristian Durhuus, administrerende direktør i ForSea.

Salgsprisen ikke oplyst
Hamish Lea-Wilson, partner hos Igneo Infrastructure Partners, siger:

-Vi er utrolig stolte af, hvad ForSea er blevet og har opnået under vores otteårige ejerskab. En global sektorleder inden for CO2-neutralitet, en stærk og robust virksomhed, der er i stand til at modstå pandemier, og en moderne og pålidelig infrastrukturoperatør. ForSea har en stor fremtid foran sig.

Handlen er betinget af de svenske og danske konkurrencemyndigheders godkendelse og forventes afsluttet primo 2023. Parterne er blevet enige om ikke at oplyse salgsprisen.

Molslinjen blev købt af EQT Infrastructure i 2021, og virksomheden har cirka 1.200 ansatte. Hvert år transporterer Molslinjen omkring otte millioner passagerer via sine ni færgeruter på tværs af Danmark. EQT har stor erfaring med at udvikle virksomheder inden for transport og logistik med fokus på bæredygtighed og langsigtet ejerskab og stabilitet.

-ForSea er et attraktivt og veldrevet færgeselskab. ForSea og Molslinjen er begge vigtige transportforbindelser i Norden med et meget sammenligneligt udbud af services og ekspertise inden for deres respektive organisationer. Vi ser frem til et tæt samarbejde mellem Molslinjen og ForSea, hvor vi kan udveksle erfaringer og fortsætte vores arbejde med at blive en bæredygtig førende aktør i regionen, siger Carsten Jensen, adm. direktør hos Molslinjen.

Om Molslinjen
Molslinjen er Danmarks største passagerfærgeselskab med over 1.200 ansatte og 15 skibe, der betjener over otte millioner mennesker om året på ni linjer, inklusive forbindelser til Sverige og Tyskland. Molslinjen driver i samarbejde med Herning Turist busser under mærket Kombardo Expressen på direkte busruter til/fra København - Aarhus, Aalborg, Randers, Holstebro, Herning, Silkeborg og Rønne.

-lipe

11/11 2022
  • Havnefællesskab i samarbejde med Dansk Erhverv

    Havnefællesskab i samarbejde med Dansk Erhverv

    havne ›Pr. 15. marts 2024 har ADP A/S meldt sig ind i organisationen Dansk Erhverv. Medlemsskabet har til formål at styrke det politiske arbejde for bl.a. at sikre, at ADP kan fremtidssikre havnedriften og være med til at understøtte Danmarks klimamålsætninger
  • Ønske om oplademuligheder til havs ved Skagen

    Ønske om oplademuligheder til havs ved Skagen

    havne ›Skagen Havn og Stillstrom by Mærsk undersøger nu muligheden for at etablere en offshore el- og ladeløsning på ankerpladsen ud for havnen. Løsningen vil bl.a. kunne bidrage til at mindske CO2- og partikeludslip i havnens lokalområde
  • Nordjyske havne kan blive grønne forbilleder

    Nordjyske havne kan blive grønne forbilleder

    havne ›Ny rapport viser hvordan fiskeri og færgefart kan overgå til grønne brændsler, og hvordan man kan håndtere CO2, der skal udskibes og lagres under havbunden. Havnene i Hanstholm og Frederikshavn viser vejen
  • DSHV ansætter ny sekretariatschef

    DSHV ansætter ny sekretariatschef

    havne ›Mona H. Møller bliver den ny sekretariatschef for de 140 medlemsvirksomheder i Danske Shipping- og Havnevirksomheder (DSHV). Den 42-årige cand.jur kommer fra en stilling som juridisk chef i brancheorganisationen Danske Maritime
  • Ny strategi giver arbejdsro for Kolding Havn

    Ny strategi giver arbejdsro for Kolding Havn

    havne ›I en netop vedtaget strategi er der faglig og politisk enighed om, hvilke arealer, der skal anvendes til havnedrift og hvilke områder, som bedre egner sig til byrum. Samtidig har havnen fået nyt logo
  • København kåret som Europas førende krydstogthavn i 2024

    København kåret som Europas førende krydstogthavn i 2024

    havne ›Ved en ceremoni i Berlin den 6. marts 2024 blev havnen kåret som Europas førende krydstogthavn 2024 af World Travel Awards. Det er femte gang København Havn modtager prisen
  • Endnu en omsætningsrekord på Thyborøn Havn

    Endnu en omsætningsrekord på Thyborøn Havn

    havne ›Regnskabet for 2023 sætter ny omsætningsrekord og lander på 53,25 mio.kr. Det er det bedste resultat i havnens historie som selvstyrehavn. Dermed udbygger havnen i Thyborøn sin position som en af Danmarks største og mest aktive fiskerihavne og betydningsfuld godshavn
  • To Syddanske havne bygges om til elfærge

    To Syddanske havne bygges om til elfærge

    havne ›Mandag den 4. marts begynder første fase af ombygningen af havnene i Bøjden og Fynshav. Ombygningen skal gøre havnene klar til den kommende elfærge til Alslinjen