Molslinjen køber ForSea ForSea-færgen, Tycho Brahe, som for et par uger siden blev konverteret til verdens største batteripakke.

Molslinjen køber ForSea

Som den eneste operatør af Roll-on-/Roll-off-færger mellem Helsingør Helsingborg , tilbyder ForSea færgeforbindelser via en enkelt færgerute strategisk placeret på det nærmeste punkt mellem de to lande. Under det nye ejerskab vil rederiet i samarbejde med Molslinjen fortsætte sin langsigtede vækst- og bæredygtighedsrejse og udvide netværket af 'flydende broer' mellem Danmark og Sverige

Med opbakning fra EQT Infrastructure har Molslinjen A/S indgået en endelig aftale om at købe ForSea fra Igneo Infrastructure Partners. ForSea er den eneste operatør af Roll-on/Roll-off-færger mellem Helsingør, Danmark og Helsingborg, Sverige, og leverer færgeforbindelse via en enkelt færgerute strategisk placeret på det nærmeste punkt mellem de to lande (ca. 4 km).

Som en ægte 'flydende bro' er ForSea-færgerne en integreret del af det nordiske transportinfrastrukturnetværk og sejler seks millioner passagerer, en million personbiler og 450.000 lastbiler over sundet hvert år. Selskabet driver fem færger på tværs af ruten, hvoraf de to vigtigste er elektriske og en tredje er planlagt til eldrift - hvilket sætter en klar vej til fuld dekarbonisering af flåden inden for dette årti.

-ForSea er førende i sin branche og viser, at det er muligt at drive en bæredygtig færgerute, som samtidig skaber fremragende resultater. Bæredygtig transport er fremtidens model, og ForSea vil fortsætte arbejdet med at gå forrest i den grønne omstilling, siger Kristian Durhuus, administrerende direktør i ForSea.

Salgsprisen ikke oplyst
Hamish Lea-Wilson, partner hos Igneo Infrastructure Partners, siger:

-Vi er utrolig stolte af, hvad ForSea er blevet og har opnået under vores otteårige ejerskab. En global sektorleder inden for CO2-neutralitet, en stærk og robust virksomhed, der er i stand til at modstå pandemier, og en moderne og pålidelig infrastrukturoperatør. ForSea har en stor fremtid foran sig.

Handlen er betinget af de svenske og danske konkurrencemyndigheders godkendelse og forventes afsluttet primo 2023. Parterne er blevet enige om ikke at oplyse salgsprisen.

Molslinjen blev købt af EQT Infrastructure i 2021, og virksomheden har cirka 1.200 ansatte. Hvert år transporterer Molslinjen omkring otte millioner passagerer via sine ni færgeruter på tværs af Danmark. EQT har stor erfaring med at udvikle virksomheder inden for transport og logistik med fokus på bæredygtighed og langsigtet ejerskab og stabilitet.

-ForSea er et attraktivt og veldrevet færgeselskab. ForSea og Molslinjen er begge vigtige transportforbindelser i Norden med et meget sammenligneligt udbud af services og ekspertise inden for deres respektive organisationer. Vi ser frem til et tæt samarbejde mellem Molslinjen og ForSea, hvor vi kan udveksle erfaringer og fortsætte vores arbejde med at blive en bæredygtig førende aktør i regionen, siger Carsten Jensen, adm. direktør hos Molslinjen.

Om Molslinjen
Molslinjen er Danmarks største passagerfærgeselskab med over 1.200 ansatte og 15 skibe, der betjener over otte millioner mennesker om året på ni linjer, inklusive forbindelser til Sverige og Tyskland. Molslinjen driver i samarbejde med Herning Turist busser under mærket Kombardo Expressen på direkte busruter til/fra København - Aarhus, Aalborg, Randers, Holstebro, Herning, Silkeborg og Rønne.

-lipe

11/11 2022
  • Stærk efterårsferie for Molslinjen

    Stærk efterårsferie for Molslinjen

    havne ›Mange passagerer valgte vandvejen i efterårsferien. Og flere af dem benyttede Molslinjen. Rederiets ti færgeruter var blot 363 passagerer fra at slå rekorden fra 2019, som er det seneste normale år før corona
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe
  • Containerterminal indviet i Fredericia

    Containerterminal indviet i Fredericia

    havne ›Lørdag den 4. oktober markerede ADP og Fredericia Shipping indvielsen af Fredericia Havns nye containerterminal. Den skal styrke havnens rolle som et effektivt og fremtidssikret logistikknudepunkt
  • Visuel opdatering af havneidentiteten

    Visuel opdatering af havneidentiteten

    havne ›En ny visuel identitet og hjemmeside markerer Kalundborg Havns strategiske retning som en grøn, international og digital erhvervshavn
  • Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    havne ›Havnen har indgået aftale med virksomheden, Normod Carbon, som nu er eneret til trinvis udvikling af et mellemlager på 10 millioner tons CO2 om året
  • Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    havne ›Et solidt, økonomisk resultat i første halvår og stigning på over 13 procent på containeromsætningen får landets største erhvervshavn til at opjustere forventninger med 23 millioner kr.
  • Stena Line i historisk aftale 

    Stena Line i historisk aftale 

    havne ›Stena Line har indgået en langsigtet aftale med Frederikshavn Kommune om driften af færgehavnen i Frederikshavn de næste 50 år