Nedbrydelige fiskenet bliver testet i Hirtshals

Nedbrydelige fiskenet bliver testet i Hirtshals

Hirtshals Havn deltager sammen med forskere og fiskere i et seksårigt forskningsprojekt som skal vise, om biologisk nedbrydelige fiskenet kan være en del af løsningen på plastforurening i havene

Fiskeri og akvakultur tegner sig ifølge Europa-Parlamentet for 27 procent af havaffald, og EU opfordrer derfor til at sætte turbo på udviklingen af en cirkulær økonomi i sektoren, blandt andet ved at øge genanvendelse og mere bæredygtige materialer i fiskeriet. Det er en del af baggrunden for, at Hirtshals Havn på flere måder bidrager til, at bionedbrydelige fiskenet bliver testet i og omkring havnen.

I projektet BIOGARN finansieret af Den Europæiske Hav- og Fiskerifond og Fiskeristyrelsen har forskere fra DTU Aqua været på fisketur med flere lokale fiskere for at teste bionedbrydelige garn lavet af PBSAT polymer, som er en termoplastisk biologisk nedbrydelig plasttype, til henholdsvis torske- og rødspættefiskeri.

- Det bionedbrydelige fiskenet produceres i Asien og er derfor primært tilpasset det asiatiske klima, som adskiller sig en hel del fra europæiske og særligt skandinaviske forhold. Det er derfor vigtigt at teste, hvilke bionedbrydelige materialer der egner sig til disse farvande. Fiskerne i Hirtshals har heldigvis været meget interesserede i at gøre os klogere på, hvad de har behov for, forklarer Esther Savina, forsker hos DTU Aqua i Hirtshals.

-En enorm udfordring
For Hirtshals Havn giver det god mening at involvere sig i arbejdet med at reducere plastikaffald i form af fiskenet i havene:

- Havaffald fra fiskeri er en enorm udfordring, som naturligvis ikke løses over natten. Men kan vi på en eller anden måde bidrage til, at man bliver klogere på, hvad der skal til for at reducere plastikforureningen af vores have – fx ved at teste forskellige typer fiskenet på bunden af havnen eller hos fiskerne – gør vi selvfølgelig hellere end gerne det, siger Per Holm Nørgaard, CEO ved Hirtshals Havn.

Niels Kristian Nielsen, som er formand for Hirtshals Fiskeriforening fortæller:

- For os som fiskere er det helt afgørende, at nettene skal kunne holde til det lidt hårdføre arbejde, som fiskeri er. De net, vi har testet indtil nu, er ikke lige så holdbare som traditionelle net af nylon, men vi er glade for at kunne bidrage med vores viden og erfaring i forhold til, hvad bionedbrydeligt fiskenet skal kunne. Vi kan kun løse problemet med nettene, hvis det praktisk og økonomisk giver mening i hverdagen.

Yderligere tests i Tyskland, Kroatien og Norge
Fiskenet, der bliver ødelagt eller tabt på havet, risikerer at blive ved med at fiske og forårsager dermed såkaldt spøgelsesfiskeri. Det er årsagen til, at projektet Dsolve, der er norsk finansieret og ledet af UiT Norges arktiske universitet, blandt andet tester nedbrydningstiden ved fiskenet, der er placeret på bunden af havnen i Hirtshals.

- Der er stor forskel på både temperaturer og bakterier i europæiske farvande, så det er vigtigt at blive klogere på, hvordan bionedbrydelige net opfører sig forskellige steder og hvor hurtigt nettene bliver nedbrudt. Vi tester også i Tyskland, Kroatien og Norge og altså også i Danmark og nærmere bestemt Hirtshals, forklarer Rikke Petri Frandsen, lektor hos DTU Aqua i Hirtshals og  tilføjer:

Indtil videre nedbrydes nettene ikke så hurtigt som forventet, men vi får værdifulde indsigter i, hvad der kendetegner et godt fiskenet, som på sigt kan bidrage til udviklingen af mindre miljøskadelige og højt funktionelle net.

-lipe

24/4 2024
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe
  • Containerterminal indviet i Fredericia

    Containerterminal indviet i Fredericia

    havne ›Lørdag den 4. oktober markerede ADP og Fredericia Shipping indvielsen af Fredericia Havns nye containerterminal. Den skal styrke havnens rolle som et effektivt og fremtidssikret logistikknudepunkt
  • Visuel opdatering af havneidentiteten

    Visuel opdatering af havneidentiteten

    havne ›En ny visuel identitet og hjemmeside markerer Kalundborg Havns strategiske retning som en grøn, international og digital erhvervshavn
  • Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    havne ›Havnen har indgået aftale med virksomheden, Normod Carbon, som nu er eneret til trinvis udvikling af et mellemlager på 10 millioner tons CO2 om året
  • Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    havne ›Et solidt, økonomisk resultat i første halvår og stigning på over 13 procent på containeromsætningen får landets største erhvervshavn til at opjustere forventninger med 23 millioner kr.
  • Stena Line i historisk aftale 

    Stena Line i historisk aftale 

    havne ›Stena Line har indgået en langsigtet aftale med Frederikshavn Kommune om driften af færgehavnen i Frederikshavn de næste 50 år
  • Kaj på vej til havnen

    Kaj på vej til havnen

    havne ›430 meter ny kaj er på vej til havnen i Aarhus. Byggeriet af projektet, som er godkendt af Trafikstyrelsen, begynder nu her i uge 39