Nordjyske havne kan blive grønne forbilleder Foto: Bjarne Nordby

Nordjyske havne kan blive grønne forbilleder

Ny rapport viser hvordan fiskeri og færgefart kan overgå til grønne brændsler, og hvordan man kan håndtere CO2, der skal udskibes og lagres under havbunden. Havnene i Hanstholm og Frederikshavn viser vejen

Når færger, fiskefartøjer og fragtskibe skal omstilles til klimavenlige brændsler som fx metanol, kræver det både ny teknologi, nye skibe og ny infrastruktur.

Innovationsprojektet Marco Polo har i et nyt forstudie regnet på, hvad den grønne omstilling kommer til at betyde for erhvervshavne som Hanstholm og Frederikshavn.

- Vi har undersøgt hele værdikæden; fra produktionen af el fra havvindmøllerne og anvendelsen af strømmen i produktionen af metanol.

- Metanolen kan i sidste ende bruges som grønt brændstof i fremtidens fiskekuttere og i færger. Alt det har vi fået tal på, og det har gjort os meget klogere end vi var før, siger Jens Therkelsen, erhvervskonsulent i Thisted Kommune og Hanstholm Havn.

Innovationsprojektet har set på potentialet for håndtering af CO2, der med god sandsynlighed kan lagres i Nordsøens undergrund ud for Hanstholm.

Et opgør med antagelserne
Marco Polo-projektet tog sin begyndelse i november 2022 og involverer Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping, Nordic Green Solutions, Hanstholm Havn, Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut, Aalborg Universitet, Evida og Energy Cluster Denmark.

En vigtig del af projektet har handlet om sikkerhed på havnene, når der fx skal indskibes, produceres eller lagres metanol i fremtiden. For at gøre det muligt, skal naboerne også være med på idéen.

- Den offentlige opfattelse af den grønne omstilling er afgørende for at få tingene til at ske. Derfor har vi brugt meget tid på borgerinddragelse og interview med naboer til havnene, havnenes kunder og andre, der har indflydelse på udviklingen af havnearealerne.

- Vi kan se, at folks opfattelse af de faktiske forhold ofte bygger på mangelfulde antagelser eller løse rygter. Det vil vi gerne gøre op med, så det er fakta, der driver den grønne omstilling frem, fortæller Anders Viborg Kristensen, projektleder i Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut.

Behov for demonstration
Partnerskabet i Marco Polo har modtaget støtte fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og REACT-EU-programmet.

Undervejs har Danmarks energiklynge, Energy Cluster Denmark, faciliteret projektforløbet, der nu er nået i mål – i hvert fald i første fase.

Resultaterne fra Marco Polo er gode og peger på behovet for konkrete demonstrationsprojekter i forlængelse af den forundersøgelse, som det aktuelle projekt har handlet om.

- Har man problemstillinger, man ønsker at løse gennem konkrete innovationsprojekter, er partnerkredsen meget åbne for nye samarbejder, siger Gitte Wad, Project Manager i Energy Cluster Denmark og projektleder for Marco Polo.

Hun suppleres af The Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping, der også opfordrer alle med interesse for resultaterne fra Marco Polo til at engagere sig i potentielle innovationsprojekter fremover.

Sammen med partnerne i Marco Polo har vi udviklet et roadmap til fremtidens grønne havne, der kan benyttes igen af andre havne i Danmark, i Europa eller andre steder i verden.

- Det har været en fornøjelse for os som center at være med – og vi er stolte af det aftryk, som projektet har nu, og som det får på den lange bane.

- Alle kan benytte den afsluttende rapport fra projektet som en guide i deres egen kontekst – til fordel for den grønne omstilling af vores havne, siger Aleksandra Billeskov, Assistant Program Manager, The Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping.

-hawin

Se konklusionerne fra Marco Polo rapporten fra partnerkredsen HER

Om innovationsprojektet Marco Polo
Marco Polo modtog støtte fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse med 3,4 mio. kroner fra REACT-EU-programmet og begyndte i november 2022. Projektet sluttede i august 2023 og partnerkredsen bestod af: Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping, Nordic Green Solutions, Hanstholm Havn, Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut, Aalborg Universitet, Evida og Energy Cluster Denmark.

14/3 2024
  • Port of Aalborg opjusterer

    Port of Aalborg opjusterer

    havne ›Udvikling i udlejningsforretningen i den voksende erhvervspark og fortsat stor godsaktivitet er de primære årsager til, at Port of Aalborg har leveret et solidt første halvår af 2025 og derfor opjusterer forventningerne
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras