Nordjyske havne kan blive grønne forbilleder Foto: Bjarne Nordby

Nordjyske havne kan blive grønne forbilleder

Ny rapport viser hvordan fiskeri og færgefart kan overgå til grønne brændsler, og hvordan man kan håndtere CO2, der skal udskibes og lagres under havbunden. Havnene i Hanstholm og Frederikshavn viser vejen

Når færger, fiskefartøjer og fragtskibe skal omstilles til klimavenlige brændsler som fx metanol, kræver det både ny teknologi, nye skibe og ny infrastruktur.

Innovationsprojektet Marco Polo har i et nyt forstudie regnet på, hvad den grønne omstilling kommer til at betyde for erhvervshavne som Hanstholm og Frederikshavn.

- Vi har undersøgt hele værdikæden; fra produktionen af el fra havvindmøllerne og anvendelsen af strømmen i produktionen af metanol.

- Metanolen kan i sidste ende bruges som grønt brændstof i fremtidens fiskekuttere og i færger. Alt det har vi fået tal på, og det har gjort os meget klogere end vi var før, siger Jens Therkelsen, erhvervskonsulent i Thisted Kommune og Hanstholm Havn.

Innovationsprojektet har set på potentialet for håndtering af CO2, der med god sandsynlighed kan lagres i Nordsøens undergrund ud for Hanstholm.

Et opgør med antagelserne
Marco Polo-projektet tog sin begyndelse i november 2022 og involverer Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping, Nordic Green Solutions, Hanstholm Havn, Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut, Aalborg Universitet, Evida og Energy Cluster Denmark.

En vigtig del af projektet har handlet om sikkerhed på havnene, når der fx skal indskibes, produceres eller lagres metanol i fremtiden. For at gøre det muligt, skal naboerne også være med på idéen.

- Den offentlige opfattelse af den grønne omstilling er afgørende for at få tingene til at ske. Derfor har vi brugt meget tid på borgerinddragelse og interview med naboer til havnene, havnenes kunder og andre, der har indflydelse på udviklingen af havnearealerne.

- Vi kan se, at folks opfattelse af de faktiske forhold ofte bygger på mangelfulde antagelser eller løse rygter. Det vil vi gerne gøre op med, så det er fakta, der driver den grønne omstilling frem, fortæller Anders Viborg Kristensen, projektleder i Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut.

Behov for demonstration
Partnerskabet i Marco Polo har modtaget støtte fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og REACT-EU-programmet.

Undervejs har Danmarks energiklynge, Energy Cluster Denmark, faciliteret projektforløbet, der nu er nået i mål – i hvert fald i første fase.

Resultaterne fra Marco Polo er gode og peger på behovet for konkrete demonstrationsprojekter i forlængelse af den forundersøgelse, som det aktuelle projekt har handlet om.

- Har man problemstillinger, man ønsker at løse gennem konkrete innovationsprojekter, er partnerkredsen meget åbne for nye samarbejder, siger Gitte Wad, Project Manager i Energy Cluster Denmark og projektleder for Marco Polo.

Hun suppleres af The Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping, der også opfordrer alle med interesse for resultaterne fra Marco Polo til at engagere sig i potentielle innovationsprojekter fremover.

Sammen med partnerne i Marco Polo har vi udviklet et roadmap til fremtidens grønne havne, der kan benyttes igen af andre havne i Danmark, i Europa eller andre steder i verden.

- Det har været en fornøjelse for os som center at være med – og vi er stolte af det aftryk, som projektet har nu, og som det får på den lange bane.

- Alle kan benytte den afsluttende rapport fra projektet som en guide i deres egen kontekst – til fordel for den grønne omstilling af vores havne, siger Aleksandra Billeskov, Assistant Program Manager, The Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping.

-hawin

Se konklusionerne fra Marco Polo rapporten fra partnerkredsen HER

Om innovationsprojektet Marco Polo
Marco Polo modtog støtte fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse med 3,4 mio. kroner fra REACT-EU-programmet og begyndte i november 2022. Projektet sluttede i august 2023 og partnerkredsen bestod af: Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping, Nordic Green Solutions, Hanstholm Havn, Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut, Aalborg Universitet, Evida og Energy Cluster Denmark.

14/3 2024
  • Skandaleramte Frederikshavn Havn overtages af kommunen

    Skandaleramte Frederikshavn Havn overtages af kommunen

    havne ›Med en gæld på 1,6 mia. kroner og ubetalte regninger har havnen fået ophævet sin status som kommunal selvstyrehavn. En advokatundersøgelse skal nu vise, hvor ansvaret kan placeres, og borgmester Birgit S. Hansen udtaler, at hun 'føler sig taget i røven'
  • Nedbrydelige fiskenet bliver testet i Hirtshals

    Nedbrydelige fiskenet bliver testet i Hirtshals

    havne ›Hirtshals Havn deltager sammen med forskere og fiskere i et seksårigt forskningsprojekt som skal vise, om biologisk nedbrydelige fiskenet kan være en del af løsningen på plastforurening i havene
  • Stormflod har kostet Kolding Havn en million på bundlinjen

    Stormflod har kostet Kolding Havn en million på bundlinjen

    havne ›Havnens årsregnskab for 2023 bærer præg af den generelle afmatning, færre skibe og oktober måneds stormflod. Trods det er der ros fra bestyrelsen til ledelsen for at navigere i et svært marked
  • Port af Aalborg: Tilfredsstillende resultat på trods af udfordrende år

    Port af Aalborg: Tilfredsstillende resultat på trods af udfordrende år

    havne ›Sidste år var det første hele år uden grønlandsskibe i havnen i Aalborg. Det kan ses på årets regnskab, som dog, takket være en stærk slutspurt, betegnes som 'over forventning
  • ADP A/S fremlægger nyt rekordregnskab

    ADP A/S fremlægger nyt rekordregnskab

    havne ›På trods af øgede geopolitiske spændinger, stigende renter og truslen om recession formåede ADP at fastholde godsomsætningen på niveau med 2022. Samtidig indtog havneselskabet også nye markedsandele og øgede nettoomsætningen med intet mindre end 22 procent i forhold til 2022
  • Skagen Havn fejrer fremgang i 2023

    Skagen Havn fejrer fremgang i 2023

    havne ›Havnen har sidste år overgået alle forventninger og leveret en vækst, der slår forrige års historiske resultat. Med en god aktivitet indenfor alle forretningsområder viser resultatet en omsætning på 81,8 millioner kroner og et resultat på 28,7 millioner kroner
  • Militært område etableret på Kalundborg Havn

    Militært område etableret på Kalundborg Havn

    havne ›Frem til og med den 3. maj vil et område af havnen være bevogtet af Forsvaret på grund af en såkaldt værtsnationsstøtte. Ifølge Forsvaret er der tale om en tropperotation, men der er ikke oplysninger om de nærmere detaljer
  • Rekordomsætning på Rønne Havn

    Rekordomsætning på Rønne Havn

    havne ›Bornholms største havn havde sidste år et øget aktivitetsniveau med vækst i flere af sine forretningsområder. Resultatet blev en nettoomsætning på 126 mio. kr. og et overskud på 35 mio. kr., og det er betydeligt mere end det forventede