Ny færgerute giver danskerne kortere vej til Sassnitz i Tyskland
Den nye færgerute mellem Ystad og Sassnitz blev indviet i Ystad Havn den 17. september.

Ny færgerute giver danskerne kortere vej til Sassnitz i Tyskland

Fra den 17. september kan danskerne nemmere og hurtigere komme til Rügen via den nye færgerute mellem Ystad og Sassnitz. I første omgang sejler færgen torsdag til søndag til og med oktober måned med to afgange i begge retninger

Den nye færgerute mellem Ystad og Sassnitz giver danskerne en endnu nemmere adgang til Tysklands største ø, Rügen. Færgeruten er nemlig den hurtigste vej mellem Sverige og Tyskland med en sejltid på kun 2,5 time.

Fra 17. september og frem til slutningen af oktober kan danskerne dermed nemmere komme til den storslåede natur og de kridhvide badstrande, som øen Rügen byder på. Færgen sejler torsdag til søndag med to afgange i begge retninger.

- At vi får færgetrafik til Tyskland, er naturligvis meget positivt for både Ystad og hele vores region. Det er en bekræftelse på, at vores arbejde med at etablere havnen internationalt de seneste år har haft en effekt. Den nye færgerute kommer ikke blot svenskere og tyskere til gavn, men også danskere, som nu har en endnu hurtigere rute til den østlige del af Tyskland, siger Björn Boström, administrerende direktør for Ystad Hamn.

Det er det tyske rederi FRS Königslinjen, der åbner færgeruten. Sejltiden på kun 2,5 time kan lade sig gøre, fordi ruten vil blive betjent af en katamaranfærge, som har en maksimal hastighed på 44 knob, hvilket svarer til ca. 80 km i timen. Skibet er 91 meter langt og 26 meter bredt og rummer 676 passagerer og 210 biler.

Omfattende ombygning af havnen

Ystad Havn er i øjeblikket i gang med et omfattende ombygningsprojekt, der vil give havnen to nye færgeterminaler. Projektet, som delvist er finansieret af et rekordstort bidrag fra EU, er en forudsætning for på længere sigt at tiltrække nye ruter til Ystad.

- Bidraget fra EU viser, at vores satsning på en større havn med nye færgeterminaler giver resultater, hvilket forhåbentligt er første skridt på vejen mod at tiltrække flere nye ruter til Ystad. Når den nye havn er færdig i begyndelsen af næste år, får den tyske hurtigfærge sin egen kajplads. I øjeblikket låner den en plads af hurtigfærgen til Bornholm. Hvis havnen ikke blev udbygget, ville det ikke have været muligt med den nye rute, forklarer Björn Boström.

Ystad Havn er en af Sveriges hurtigst voksende havne. Det er den største havn i Sverige med daglig færgetrafik til Polen og Bornholm og den tredjestørste passagerfærgehavn. Både i 2015, 2016, 2017, 2018 og 2019 slog havnen nye passagerrekorder.

Efter de seneste måneders rejsebegrænsninger synes passagertrafikken til og fra Ystad Havn langsomt at komme sig. Udviklingen ser bedre ud nu sammenlignet med marts og april og trafikken til Bornholm har haft en positiv udvikling henover sommeren i juli og august.

-hawin

 

Om katamaranfærgen:

Det tyske rederi Förde Reederei Seetouristik (FRS) Königslinjen besejler ruten mellem Ystad og Sassnitz med en hurtigfærge, som har en maksimal hastighed på 44 knob, hvilket svarer til ca. 80 km i timen. Katamaranfærgen er 91 meter langt og 26 meter bredt og rummer 676 passagerer og 210 biler. Kort efter lanceringen i 1998 demonstrerede færgen sin høje hastighed ved at slå en imponerende rekord. På bare 2 dage, 17 timer og 59 minutter krydsede færgen Atlanterhavet fra USA til Storbritannien. For den præstation blev katamaranfærgen tildelt det prestigefyldte Blue Ribbon, prisen til det kommercielle skib, der hurtigst krydser Atlanterhavet. Det er en rekord, der stadig står i dag.

 

21/9 2020
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien
  • Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    havne ›Moonshine er det nye samlingssted for kultur og fællesskab i Hirtshals. Det er det tidligere smedjeværksted på Sydvestkajen 5 på Hirtshals Havn som lægger lokaler til. Tirsdag den 17. juni var der officiel åbning
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid