Ny færgerute giver danskerne kortere vej til Sassnitz i Tyskland
Den nye færgerute mellem Ystad og Sassnitz blev indviet i Ystad Havn den 17. september.

Ny færgerute giver danskerne kortere vej til Sassnitz i Tyskland

Fra den 17. september kan danskerne nemmere og hurtigere komme til Rügen via den nye færgerute mellem Ystad og Sassnitz. I første omgang sejler færgen torsdag til søndag til og med oktober måned med to afgange i begge retninger

Den nye færgerute mellem Ystad og Sassnitz giver danskerne en endnu nemmere adgang til Tysklands største ø, Rügen. Færgeruten er nemlig den hurtigste vej mellem Sverige og Tyskland med en sejltid på kun 2,5 time.

Fra 17. september og frem til slutningen af oktober kan danskerne dermed nemmere komme til den storslåede natur og de kridhvide badstrande, som øen Rügen byder på. Færgen sejler torsdag til søndag med to afgange i begge retninger.

- At vi får færgetrafik til Tyskland, er naturligvis meget positivt for både Ystad og hele vores region. Det er en bekræftelse på, at vores arbejde med at etablere havnen internationalt de seneste år har haft en effekt. Den nye færgerute kommer ikke blot svenskere og tyskere til gavn, men også danskere, som nu har en endnu hurtigere rute til den østlige del af Tyskland, siger Björn Boström, administrerende direktør for Ystad Hamn.

Det er det tyske rederi FRS Königslinjen, der åbner færgeruten. Sejltiden på kun 2,5 time kan lade sig gøre, fordi ruten vil blive betjent af en katamaranfærge, som har en maksimal hastighed på 44 knob, hvilket svarer til ca. 80 km i timen. Skibet er 91 meter langt og 26 meter bredt og rummer 676 passagerer og 210 biler.

Omfattende ombygning af havnen

Ystad Havn er i øjeblikket i gang med et omfattende ombygningsprojekt, der vil give havnen to nye færgeterminaler. Projektet, som delvist er finansieret af et rekordstort bidrag fra EU, er en forudsætning for på længere sigt at tiltrække nye ruter til Ystad.

- Bidraget fra EU viser, at vores satsning på en større havn med nye færgeterminaler giver resultater, hvilket forhåbentligt er første skridt på vejen mod at tiltrække flere nye ruter til Ystad. Når den nye havn er færdig i begyndelsen af næste år, får den tyske hurtigfærge sin egen kajplads. I øjeblikket låner den en plads af hurtigfærgen til Bornholm. Hvis havnen ikke blev udbygget, ville det ikke have været muligt med den nye rute, forklarer Björn Boström.

Ystad Havn er en af Sveriges hurtigst voksende havne. Det er den største havn i Sverige med daglig færgetrafik til Polen og Bornholm og den tredjestørste passagerfærgehavn. Både i 2015, 2016, 2017, 2018 og 2019 slog havnen nye passagerrekorder.

Efter de seneste måneders rejsebegrænsninger synes passagertrafikken til og fra Ystad Havn langsomt at komme sig. Udviklingen ser bedre ud nu sammenlignet med marts og april og trafikken til Bornholm har haft en positiv udvikling henover sommeren i juli og august.

-hawin

 

Om katamaranfærgen:

Det tyske rederi Förde Reederei Seetouristik (FRS) Königslinjen besejler ruten mellem Ystad og Sassnitz med en hurtigfærge, som har en maksimal hastighed på 44 knob, hvilket svarer til ca. 80 km i timen. Katamaranfærgen er 91 meter langt og 26 meter bredt og rummer 676 passagerer og 210 biler. Kort efter lanceringen i 1998 demonstrerede færgen sin høje hastighed ved at slå en imponerende rekord. På bare 2 dage, 17 timer og 59 minutter krydsede færgen Atlanterhavet fra USA til Storbritannien. For den præstation blev katamaranfærgen tildelt det prestigefyldte Blue Ribbon, prisen til det kommercielle skib, der hurtigst krydser Atlanterhavet. Det er en rekord, der stadig står i dag.

 

21/9 2020
  • Stærk efterårsferie for Molslinjen

    Stærk efterårsferie for Molslinjen

    havne ›Mange passagerer valgte vandvejen i efterårsferien. Og flere af dem benyttede Molslinjen. Rederiets ti færgeruter var blot 363 passagerer fra at slå rekorden fra 2019, som er det seneste normale år før corona
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe
  • Containerterminal indviet i Fredericia

    Containerterminal indviet i Fredericia

    havne ›Lørdag den 4. oktober markerede ADP og Fredericia Shipping indvielsen af Fredericia Havns nye containerterminal. Den skal styrke havnens rolle som et effektivt og fremtidssikret logistikknudepunkt
  • Visuel opdatering af havneidentiteten

    Visuel opdatering af havneidentiteten

    havne ›En ny visuel identitet og hjemmeside markerer Kalundborg Havns strategiske retning som en grøn, international og digital erhvervshavn
  • Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    havne ›Havnen har indgået aftale med virksomheden, Normod Carbon, som nu er eneret til trinvis udvikling af et mellemlager på 10 millioner tons CO2 om året
  • Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    havne ›Et solidt, økonomisk resultat i første halvår og stigning på over 13 procent på containeromsætningen får landets største erhvervshavn til at opjustere forventninger med 23 millioner kr.
  • Stena Line i historisk aftale 

    Stena Line i historisk aftale 

    havne ›Stena Line har indgået en langsigtet aftale med Frederikshavn Kommune om driften af færgehavnen i Frederikshavn de næste 50 år