Ny skumcentral på Oliehavnen i Aalborg er klar

Ny skumcentral på Oliehavnen i Aalborg er klar

De første lejere er blevet koblet op på Oliehavnens nye skumcentral, mens de resterende tanke overgår fra den snart forhenværende central til den nye inden årsskiftet. Vi har fået en helt ny og moderne skumcentral, der lever op til de nyeste standarder og som minimum sikrer os de næste 25 år, fortæller formand for IndsatsCenter Oliehavnen, Mette Schmidt

Sikkerheden på Oliehavnen i Aalborg har fået endnu et nyk opad i form af en spritny skumcentral, som Port of Aalborg og Oliehavnens øvrige lejere står bag.

Arbejdet med den nye central blev påbegyndt for at imødegå de stadigt stigende sikkerhedskrav, som både havnen og olieselskaberne bliver mødt af, og med den nye central forventer sammenslutningen af Oliehavnens aktører, IndsatsCenter Oliehavnen Aalborg, at man har en løsning, der sikrer området og dets naboer langt ud i fremtiden.

- Det har været en lang, men frugtbar proces med godt og solidt forarbejde, hvor vi blandt andet har trukket på erfaringerne fra lignende projekter i Danmark, og vi er meget tilfredse med, at vi nu løfter det i forvejen høje sikkerhedsniveau på Oliehavnen yderligere. Vi har fået en helt ny og moderne skumcentral, der lever op til de nyeste standarder og som minimum sikrer os de næste 25 år, fortæller formand for IndsatsCenter Oliehavnen, Mette Schmidt, der også er Teknik- og miljøchef hos Port of Aalborg. Hun uddyber:

- Projektets største styrke er, at alle aktørerne i området har bidraget til løsningen. Det gælder både lejere, rådgivere og leverandører, men også andre aktører, der har lavet lignende projekter og har bistået med ny viden og sammenhænge.

Ekstra tryghed til værst tænkelige scenarie
Den nye og større central blev testet i sommer, og aktuelt er to af Oliehavnens lejere blevet tilsluttet, mens de øvrige lejere overgår fra den gamle central til den nye inden udgangen af 2020.

- Den nye central er dimensioneret til at løfte både skum- og vandkapacitet markant i forhold til den eksisterende. Sikkerheden forbundet med den nye central er helt i top, blandt andet fordi kapaciteten er bestemt ud fra, at centralen skal kunne levere den mængde skum eller vand, der skal til for at håndtere det værste scenarie, man kan forestille sig, siger Mette Schmidt og fortsætter:

- Det er dog vigtigt for mig at understrege, at selvom den nye skumcentral nu er klar til brug, er risikoen for, at der nogensinde bliver behov for den ekstremt lille. Moderne tankanlæg er nemlig omgærdet af ekstremt store sikringsforanstaltninger, og dermed er risikoen for brand minimal. Man kan sige, at den nye skumcentral er en ekstra tryghed, som vi håber, vi aldrig får brug for.

-lipe

23/10 2020
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien