Ny strategi giver arbejdsro for Kolding Havn
I en netop vedtaget strategi er der faglig og politisk enighed om, hvilke arealer, der skal anvendes til havnedrift og hvilke områder, som bedre egner sig til byrum. Samtidig har havnen fået nyt logo
Af Lisbeth Petersen
Strategien, som havnebestyrelsen har udviklet gennem hele sidste år, er nu endeligt vedtaget af Byrådet, og er ifølge Kolding havn et produkt af det nære samarbejde mellem kommunen og havnen og ses som en milepæl efter en længere proces med fokus på den fremtidige udvikling af havnearealerne.
Forkvinde for havnebestyrelsen, Birgitte Munk Grunnet, som også er første viceborgmester (S) i Kolding kommune, fortæller om den nye strategivedtagelse:
-Vi vil udvikle en bæredygtig erhvervshavn i Kolding, som skaber værdi for hele området, både for virksomheder og borgere, men vi skal samtidig også være en sund og solid forretningsorienteret havn.
Hun fortsætter:
-Vi vil gøre den grønne omstilling og udvikling til vores brand og implementere det i vores forretninger – og vi indgår gerne i partnerskaber med det formål for øje. Ja, det er et klart signal, vi gerne vil sende til vores omverden og nære interessenter.
Større synlighed om sammenhæng
Kolding Havn udbygger i pressemeddelelsen, hvad strategien i øvrigt indebærer:
-Med den har vi en erhvervshavn i Kolding, som er afklaret med de fremtidige udviklingsarealer til havnedrift, men som også vil bygge videre på sameksistensen med byen og det omgivne samfund i det hele taget. Efterhånden vil det blive mere synligt, at by og havn hænger sammen med fælles aktiviteter, f.eks. med tiltag omkring inderhavnen, hvor der er flere operatører allerede – som det ses snart med streetfood, der åbner primo april på havnen.
I forbindelse med den nye strategi har Kolding Havn fået nyt logo, som dels signalerer den maritime tilknytning, dels også, at vi som havn og forretning skal navigere og styre under stadige forandringer. Tallet 180 stammer fra havnens jubilæum i oktober 2023, men kan også læses som kurs og styring.