Ny strategi giver arbejdsro for Kolding Havn

Ny strategi giver arbejdsro for Kolding Havn

I en netop vedtaget strategi er der faglig og politisk enighed om, hvilke arealer, der skal anvendes til havnedrift og hvilke områder, som bedre egner sig til byrum. Samtidig har havnen fået nyt logo

Af Lisbeth Petersen

Strategien, som havnebestyrelsen har udviklet gennem hele sidste år, er nu endeligt vedtaget af Byrådet, og er ifølge Kolding havn et produkt af det nære samarbejde mellem kommunen og havnen og ses som en milepæl efter en længere proces med fokus på den fremtidige udvikling af havnearealerne.

Forkvinde for havnebestyrelsen, Birgitte Munk Grunnet, som også er første viceborgmester (S) i Kolding kommune, fortæller om den nye strategivedtagelse:

-Vi vil udvikle en bæredygtig erhvervshavn i Kolding, som skaber værdi for hele området, både for virksomheder og borgere, men vi skal samtidig også være en sund og solid forretningsorienteret havn.

Hun fortsætter:

-Vi vil gøre den grønne omstilling og udvikling til vores brand og implementere det i vores forretninger – og vi indgår gerne i partnerskaber med det formål for øje. Ja, det er et klart signal, vi gerne vil sende til vores omverden og nære interessenter.

Større synlighed om sammenhæng
Kolding Havn udbygger i pressemeddelelsen, hvad strategien i øvrigt indebærer:

-Med den har vi en erhvervshavn i Kolding, som er afklaret med de fremtidige udviklingsarealer til havnedrift, men som også vil bygge videre på sameksistensen med byen og det omgivne samfund i det hele taget. Efterhånden vil det blive mere synligt, at by og havn hænger sammen med fælles aktiviteter, f.eks. med tiltag omkring inderhavnen, hvor der er flere operatører allerede – som det ses snart med streetfood, der åbner primo april på havnen.

I forbindelse med den nye strategi har Kolding Havn fået nyt logo, som dels signalerer den maritime tilknytning, dels også, at vi som havn og forretning skal navigere og styre under stadige forandringer. Tallet 180 stammer fra havnens jubilæum i oktober 2023, men kan også læses som kurs og styring.

 

7/3 2024
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien