Ny strategi giver arbejdsro for Kolding Havn

Ny strategi giver arbejdsro for Kolding Havn

I en netop vedtaget strategi er der faglig og politisk enighed om, hvilke arealer, der skal anvendes til havnedrift og hvilke områder, som bedre egner sig til byrum. Samtidig har havnen fået nyt logo

Af Lisbeth Petersen

Strategien, som havnebestyrelsen har udviklet gennem hele sidste år, er nu endeligt vedtaget af Byrådet, og er ifølge Kolding havn et produkt af det nære samarbejde mellem kommunen og havnen og ses som en milepæl efter en længere proces med fokus på den fremtidige udvikling af havnearealerne.

Forkvinde for havnebestyrelsen, Birgitte Munk Grunnet, som også er første viceborgmester (S) i Kolding kommune, fortæller om den nye strategivedtagelse:

-Vi vil udvikle en bæredygtig erhvervshavn i Kolding, som skaber værdi for hele området, både for virksomheder og borgere, men vi skal samtidig også være en sund og solid forretningsorienteret havn.

Hun fortsætter:

-Vi vil gøre den grønne omstilling og udvikling til vores brand og implementere det i vores forretninger – og vi indgår gerne i partnerskaber med det formål for øje. Ja, det er et klart signal, vi gerne vil sende til vores omverden og nære interessenter.

Større synlighed om sammenhæng
Kolding Havn udbygger i pressemeddelelsen, hvad strategien i øvrigt indebærer:

-Med den har vi en erhvervshavn i Kolding, som er afklaret med de fremtidige udviklingsarealer til havnedrift, men som også vil bygge videre på sameksistensen med byen og det omgivne samfund i det hele taget. Efterhånden vil det blive mere synligt, at by og havn hænger sammen med fælles aktiviteter, f.eks. med tiltag omkring inderhavnen, hvor der er flere operatører allerede – som det ses snart med streetfood, der åbner primo april på havnen.

I forbindelse med den nye strategi har Kolding Havn fået nyt logo, som dels signalerer den maritime tilknytning, dels også, at vi som havn og forretning skal navigere og styre under stadige forandringer. Tallet 180 stammer fra havnens jubilæum i oktober 2023, men kan også læses som kurs og styring.

 

7/3 2024
  • Port of Aalborg opjusterer

    Port of Aalborg opjusterer

    havne ›Udvikling i udlejningsforretningen i den voksende erhvervspark og fortsat stor godsaktivitet er de primære årsager til, at Port of Aalborg har leveret et solidt første halvår af 2025 og derfor opjusterer forventningerne
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras