Nyt rederi til Ystad Havn
Katamaranen HSC Express 1 er hurtigfærgen, som kommer til at besejle strækningen Ystad – Rønne, når Bornholmslinjen d. 1. september begynder at sejle fra Ystad Havn.

Nyt rederi til Ystad Havn

Den 1. september overtog det danske rederi Bornholmslinjen, en del af Molslinjen, færgetrafikken fra Ystad til Rønne. Med større fartøj, flere afgange og billigere billetter kommer rederiet sandsynligvis til at medføre en yderligere trafikstigning på ruten, som allerede har haft en positiv udvikling de sidste år

Bornholmslinjen vandt i 2016 det statslige udbud om færgetrafikken til og fra Bornholm for en periode, som strækker sig over ti år med start i morgen, d. 1. september. Strækningen Ystad – Rønne bliver fremadrettet besejlet af katamaranen HSC Express 1, som har en kapacitet på over 1 000 passagerer og flere end 400 køretøjer. Bornholmslinjen erstatter den tidligere aktør BornholmerFærgen. Samtidig øges antallet af afgange fra mindst tre til minimum fire afgange per dag.

- Vi byder varmt velkommen til Bornholmslinjen som rederi til havnen. Med mindst fire afgange per dage i hver retning og lavere billetpriser er håbet, at både passagerer og fragtkunder med lethed kan finde en passende afgang, siger Björn Boström, direktør ved Ystad Havn.

Den øgede frekvens og kapacitet indebærer sandsynligvis en fortsat øgning af trafikken på strækningen Ystad – Rønne. Passagertrafikken på ruten slog igen rekord i år 2017 og intet peger på, at tendensen vender.

- Vi regner med, at den positive trend fortsætter, og at 2018 også bliver et rigtig godt år for færgelinjen Ystad – Rønne, afslutter Björn Boström.

-hawin

 

6/9 2018
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind