Port of Aalborg optimerer forholdene for vindsektoren

Port of Aalborg optimerer forholdene for vindsektoren

Udviklingen i vindsektoren betyder, at Port of Aalborg er i gang med yderligere facilitering af det 110.000 kvadratmeter stort areal for Bladt Industries på Østhavnen. Anlæggelsen sker i et særligt samarbejde mellem Port of Aalborg, MT Højgaard, Aarsleff, Arkil, COWI, Niras og Bravida

I takt med at komponenter til vindenergisektoren vokser i størrelse, bliver der stillet nye krav til leverandører og underleverandører i branchen.

Det mærker man også hos Port of Aalborg, der huser flere markante vindaktører.

Siden foråret har Port of Aalborg været i gang med etablering af et omfattende areal til Bladt Industries.

Nu er dele af det 110.000 kvadratmeter store område klar til at facilitere et nyt kæmpeprojekt for producenten af stålkonstruktioner til vind- og offshore-industrien.

- Vi er meget glade for projektet. Den markante udvidelse betyder, at vi kan samle alle vores aktiviteter til vores fremtidige transformerstationsprojekter på én lokation, mens vi samtidig garderer os til at kunne akkommodere lignende opgaver i fremtiden, fortæller Vice President Operations Management Office hos Bladt Industries, Søren Schlott Mikkelsen.

Tid som succeskriterium
For Bladt Industries har det været afgørende at kunne tage området i brug så hurtigt som muligt. Derfor er anlægsarbejdet delt op i tre større entrepriser.

Port of Aalborg er bygherre, mens MT Højgaard, Aarsleff, Arkil, COWI, Niras og Bravida alle er en del af projektet.

- Tid har været en kritisk faktor her. Parterne har sat en ære i at koordinere på tværs af entrepriserne, siden vi gik i jorden i juni.

- Det har resulteret i, at arealet løbende er blevet taget i brug og står fuldtudviklet allerede i begyndelse af det nye år takket være en dedikeret indsats af projektets aktører, siger Mikkel Kalmo Guldhammer, Senior Technology Consultant hos Port of Aalborg.

MT Højgaard står i spidsen for anlæggelsen af et 60.000 kvadratmeter stort produktionssite og et loadout-areal nær kajen.

- Vores arbejde kræver meget koordinering og involverer alt fra etablering af fundamenter, trækrør, trykluft og elinstallationer til afvanding og forstærkelse af kajarealet.

- Derfor er det værdifuldt at kunne sparre med projektets parter, så vi i fællesskab kan løse udfordringer og spare en masse tid sammenlignet med almindelige entrepriser, forklarer projektchef hos MT Højgaard, Dan Harborg Loch.

- Vi har haft stor succes med modellen tidligere – blandt andet i forbindelse med en stor kajudvidelse i Østhavnen.

- Den store fordel er, at vi i fællesskab med bygherre og entreprenør hurtigt kan finde balancen mellem tid, økonomi og kvalitet.

- For vores vedkommende gør det, at vi kan fremskynde en lang række processer, fordi parterne har været indstillet på fremgangsmåden fra start, fortæller Associate Project Director hos COWI, Casper Holmgaard. Han uddyber:

- Hver gang vi indgår i sådan et projekt, drager vi en masse erfaringer, som er med til at hæve barren for, hvad vi kan opnå i lignede projekter i fremtiden, slutter han.

-hawin

Fakta om anlægsprojektet:

  • Omfang: 110.00 kvadratmeter, herunder 60.000 kvadratmeter produktionssite og 50.000 kvadratmeter opbevaringsareal, samt etablering af 30 bred vej mellem arealet og kajen
  • Timing: Fuldt etableret i 2024
  • Bygherre: Port of Aalborg
  • Hovedentreprenører: MT Højgaard, Aarsleff og Arkil
  • El/installationer: Bravida
  • Rådgivere: COWI og Niras
  • Kunde: Bladt Industries
6/12 2023
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien