Port of Aalborg optimerer forholdene for vindsektoren

Port of Aalborg optimerer forholdene for vindsektoren

Udviklingen i vindsektoren betyder, at Port of Aalborg er i gang med yderligere facilitering af det 110.000 kvadratmeter stort areal for Bladt Industries på Østhavnen. Anlæggelsen sker i et særligt samarbejde mellem Port of Aalborg, MT Højgaard, Aarsleff, Arkil, COWI, Niras og Bravida

I takt med at komponenter til vindenergisektoren vokser i størrelse, bliver der stillet nye krav til leverandører og underleverandører i branchen.

Det mærker man også hos Port of Aalborg, der huser flere markante vindaktører.

Siden foråret har Port of Aalborg været i gang med etablering af et omfattende areal til Bladt Industries.

Nu er dele af det 110.000 kvadratmeter store område klar til at facilitere et nyt kæmpeprojekt for producenten af stålkonstruktioner til vind- og offshore-industrien.

- Vi er meget glade for projektet. Den markante udvidelse betyder, at vi kan samle alle vores aktiviteter til vores fremtidige transformerstationsprojekter på én lokation, mens vi samtidig garderer os til at kunne akkommodere lignende opgaver i fremtiden, fortæller Vice President Operations Management Office hos Bladt Industries, Søren Schlott Mikkelsen.

Tid som succeskriterium
For Bladt Industries har det været afgørende at kunne tage området i brug så hurtigt som muligt. Derfor er anlægsarbejdet delt op i tre større entrepriser.

Port of Aalborg er bygherre, mens MT Højgaard, Aarsleff, Arkil, COWI, Niras og Bravida alle er en del af projektet.

- Tid har været en kritisk faktor her. Parterne har sat en ære i at koordinere på tværs af entrepriserne, siden vi gik i jorden i juni.

- Det har resulteret i, at arealet løbende er blevet taget i brug og står fuldtudviklet allerede i begyndelse af det nye år takket være en dedikeret indsats af projektets aktører, siger Mikkel Kalmo Guldhammer, Senior Technology Consultant hos Port of Aalborg.

MT Højgaard står i spidsen for anlæggelsen af et 60.000 kvadratmeter stort produktionssite og et loadout-areal nær kajen.

- Vores arbejde kræver meget koordinering og involverer alt fra etablering af fundamenter, trækrør, trykluft og elinstallationer til afvanding og forstærkelse af kajarealet.

- Derfor er det værdifuldt at kunne sparre med projektets parter, så vi i fællesskab kan løse udfordringer og spare en masse tid sammenlignet med almindelige entrepriser, forklarer projektchef hos MT Højgaard, Dan Harborg Loch.

- Vi har haft stor succes med modellen tidligere – blandt andet i forbindelse med en stor kajudvidelse i Østhavnen.

- Den store fordel er, at vi i fællesskab med bygherre og entreprenør hurtigt kan finde balancen mellem tid, økonomi og kvalitet.

- For vores vedkommende gør det, at vi kan fremskynde en lang række processer, fordi parterne har været indstillet på fremgangsmåden fra start, fortæller Associate Project Director hos COWI, Casper Holmgaard. Han uddyber:

- Hver gang vi indgår i sådan et projekt, drager vi en masse erfaringer, som er med til at hæve barren for, hvad vi kan opnå i lignede projekter i fremtiden, slutter han.

-hawin

Fakta om anlægsprojektet:

  • Omfang: 110.00 kvadratmeter, herunder 60.000 kvadratmeter produktionssite og 50.000 kvadratmeter opbevaringsareal, samt etablering af 30 bred vej mellem arealet og kajen
  • Timing: Fuldt etableret i 2024
  • Bygherre: Port of Aalborg
  • Hovedentreprenører: MT Højgaard, Aarsleff og Arkil
  • El/installationer: Bravida
  • Rådgivere: COWI og Niras
  • Kunde: Bladt Industries
6/12 2023
  • Grenaa Havn og Hallands Havne danner Kattegat Port Alliance

    Grenaa Havn og Hallands Havne danner Kattegat Port Alliance

    havne ›De to venskabshavne med relationer til Stena Lines færgeforbindelse imellem Grenaa, tidligere Varberg og nu Halmstad i Sverige, tager skridtet videre med et strategisk samarbejde for nøglesegmenterne Cargo Mobility, Energy og Offshore Wind
  • Søtransporten af flydende CO2 er i sikre hænder

    Søtransporten af flydende CO2 er i sikre hænder

    havne ›Et samarbejde om at etablere Europas første operationelle CO2-lagringsanlæg ved hjælp af et specialmodificeret CO2-transportskib til det Ineos-ledede CCS-projekt, Greensand Future har fået Blue Water med om bord som samarbejdspartner
  • Udvidelse af Odense Havn har fået grønt lys

    Udvidelse af Odense Havn har fået grønt lys

    havne ›Et flertal i byrådet i Kerteminde, har vedtaget et omdiskuteret lokalplanforslag om havneområdet ved det tidligere Lindøværft i Munkebo, som ejes af Odense Havn. Med vedtagelsen kan havnen udvides med 28 hektar til bl.a. vindmølleproduktion
  • Kunstige rev styrker biodiversiteten

    Kunstige rev styrker biodiversiteten

    havne ›ReefCircular har testet kunstige rev fremstillet af ler, og de første resultater viser en mere lovende fremtid for havets økosystemer og biodiversiteten. Siden sommer har 2,3 millioner fisk besøgt testrevet i Hundested Havn
  •  Nyt liv i gamle batterier

    Nyt liv i gamle batterier

    havne ›Gamle bilbatterier fra elbiler er nu klar til at blive genbrugt kraftvarmeværket i Rønne Havn. Det EU-finansierede projekt ”Second Life for Power Plants - 2LIPP”, står bag. Målet er at transformere gamle fossil-afhængige kraftvarmeværker til lagerplads for vedvarende energi
  • Rønne Havn modtager ESG Transparency Award

    Rønne Havn modtager ESG Transparency Award

    havne ›Rønne Havn har modtaget prisen ESG Transparency Award, som uddeles af EUPD Research – en organisation, der arbejder med analyser, optimering og anerkendelse af bæredygtighedsinitiativer på tværs af brancher
  • Esbjerg Havn sender jacket-fundamenter til USA

    Esbjerg Havn sender jacket-fundamenter til USA

    havne ›Det første fundament til USA’s største offshore vindprojekt, Coastal Virginia Offshore Wind (CVOW), blev for nyligt færdiggjort og afskibet fra Esbjerg Havn, som er den eneste havn i verden med infrastruktur og kapacitet til at facilitere produktionen af fundamenter i denne skala
  • Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjek

    Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjek

    transport ›Lufthavne er kritisk infrastruktur og skal ifølge NIS2 direktivet og CER, loven om kritiske enheders modstandsdygtighed, der begge træder i kraft i 2025, lave baggrundstjek af medarbejdere og virksomheder. Derfor har Billund Lufthavn indført en automatisk screeningsløsning