Port of Aalborg optimerer forholdene for vindsektoren

Port of Aalborg optimerer forholdene for vindsektoren

Udviklingen i vindsektoren betyder, at Port of Aalborg er i gang med yderligere facilitering af det 110.000 kvadratmeter stort areal for Bladt Industries på Østhavnen. Anlæggelsen sker i et særligt samarbejde mellem Port of Aalborg, MT Højgaard, Aarsleff, Arkil, COWI, Niras og Bravida

I takt med at komponenter til vindenergisektoren vokser i størrelse, bliver der stillet nye krav til leverandører og underleverandører i branchen.

Det mærker man også hos Port of Aalborg, der huser flere markante vindaktører.

Siden foråret har Port of Aalborg været i gang med etablering af et omfattende areal til Bladt Industries.

Nu er dele af det 110.000 kvadratmeter store område klar til at facilitere et nyt kæmpeprojekt for producenten af stålkonstruktioner til vind- og offshore-industrien.

- Vi er meget glade for projektet. Den markante udvidelse betyder, at vi kan samle alle vores aktiviteter til vores fremtidige transformerstationsprojekter på én lokation, mens vi samtidig garderer os til at kunne akkommodere lignende opgaver i fremtiden, fortæller Vice President Operations Management Office hos Bladt Industries, Søren Schlott Mikkelsen.

Tid som succeskriterium
For Bladt Industries har det været afgørende at kunne tage området i brug så hurtigt som muligt. Derfor er anlægsarbejdet delt op i tre større entrepriser.

Port of Aalborg er bygherre, mens MT Højgaard, Aarsleff, Arkil, COWI, Niras og Bravida alle er en del af projektet.

- Tid har været en kritisk faktor her. Parterne har sat en ære i at koordinere på tværs af entrepriserne, siden vi gik i jorden i juni.

- Det har resulteret i, at arealet løbende er blevet taget i brug og står fuldtudviklet allerede i begyndelse af det nye år takket være en dedikeret indsats af projektets aktører, siger Mikkel Kalmo Guldhammer, Senior Technology Consultant hos Port of Aalborg.

MT Højgaard står i spidsen for anlæggelsen af et 60.000 kvadratmeter stort produktionssite og et loadout-areal nær kajen.

- Vores arbejde kræver meget koordinering og involverer alt fra etablering af fundamenter, trækrør, trykluft og elinstallationer til afvanding og forstærkelse af kajarealet.

- Derfor er det værdifuldt at kunne sparre med projektets parter, så vi i fællesskab kan løse udfordringer og spare en masse tid sammenlignet med almindelige entrepriser, forklarer projektchef hos MT Højgaard, Dan Harborg Loch.

- Vi har haft stor succes med modellen tidligere – blandt andet i forbindelse med en stor kajudvidelse i Østhavnen.

- Den store fordel er, at vi i fællesskab med bygherre og entreprenør hurtigt kan finde balancen mellem tid, økonomi og kvalitet.

- For vores vedkommende gør det, at vi kan fremskynde en lang række processer, fordi parterne har været indstillet på fremgangsmåden fra start, fortæller Associate Project Director hos COWI, Casper Holmgaard. Han uddyber:

- Hver gang vi indgår i sådan et projekt, drager vi en masse erfaringer, som er med til at hæve barren for, hvad vi kan opnå i lignede projekter i fremtiden, slutter han.

-hawin

Fakta om anlægsprojektet:

  • Omfang: 110.00 kvadratmeter, herunder 60.000 kvadratmeter produktionssite og 50.000 kvadratmeter opbevaringsareal, samt etablering af 30 bred vej mellem arealet og kajen
  • Timing: Fuldt etableret i 2024
  • Bygherre: Port of Aalborg
  • Hovedentreprenører: MT Højgaard, Aarsleff og Arkil
  • El/installationer: Bravida
  • Rådgivere: COWI og Niras
  • Kunde: Bladt Industries
6/12 2023
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe
  • Containerterminal indviet i Fredericia

    Containerterminal indviet i Fredericia

    havne ›Lørdag den 4. oktober markerede ADP og Fredericia Shipping indvielsen af Fredericia Havns nye containerterminal. Den skal styrke havnens rolle som et effektivt og fremtidssikret logistikknudepunkt
  • Visuel opdatering af havneidentiteten

    Visuel opdatering af havneidentiteten

    havne ›En ny visuel identitet og hjemmeside markerer Kalundborg Havns strategiske retning som en grøn, international og digital erhvervshavn
  • Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    havne ›Havnen har indgået aftale med virksomheden, Normod Carbon, som nu er eneret til trinvis udvikling af et mellemlager på 10 millioner tons CO2 om året
  • Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    havne ›Et solidt, økonomisk resultat i første halvår og stigning på over 13 procent på containeromsætningen får landets største erhvervshavn til at opjustere forventninger med 23 millioner kr.
  • Stena Line i historisk aftale 

    Stena Line i historisk aftale 

    havne ›Stena Line har indgået en langsigtet aftale med Frederikshavn Kommune om driften af færgehavnen i Frederikshavn de næste 50 år
  • Kaj på vej til havnen

    Kaj på vej til havnen

    havne ›430 meter ny kaj er på vej til havnen i Aarhus. Byggeriet af projektet, som er godkendt af Trafikstyrelsen, begynder nu her i uge 39