Power-to-X-anlæg på Ensted er rykket et skridt nærmereEnsted Head of Clean Hydrogen i DK Ulrik Nielsen (th) havnedirektør Henrik Thykjær (mf) samt Dan Skov Sørensen Business Developer Aabenraa Havn (tv) på den tidligere kulhavn.

Power-to-X-anlæg på Ensted er rykket et skridt nærmere

Blot ni måneder efter offentliggørelsen af planerne om at opføre et Power-to-X-anlæg på Ensted, der er en del af Aabenraa Havn, tror Linde Gas nu så meget på idéen, at koncernen forhåndsreserverer 180.000 kvadratmeter til projektet.

Siden april 2021 har den internationale koncern Linde Gas analyseret på den fremtidige businesscase for produktion af grøn brint på Aabenraa Havn.

Power-to-X-projektets omdrejningspunkt er etableringen af et elektrolyseanlæg, der skal producere den klimavenlige brint af grøn strøm fra bl.a. havvindmøllerne i Nordsøen.

Brinten skal bruges til produktion af en række grønne, brintbaserede produkter på Aabenraa Havn som f.eks. fossilfrit brændstof til lastbiler, fly og skibe.

- Vi er nu kommet et skridt nærmere, for businesscasen er positiv, og vi tror på projektets potentiale. Derfor har vi netop indgået aftale med Aabenraa Havn om at forhåndsreservere 180.000 kvadratmeter på Ensted. Vores aftale definerer bl.a. de rammer og betingelser, der vil gælde for fremtidig leje af det store areal, siger Ulrik Nielsen, der er Lindes Head of Clean Hydrogen i Danmark.

Perfekt beliggenhed
Linde Gas er en global nøglespiller inden for Power-to-X og har en klar målsætning om at understøtte den grønne omstilling ved dels at producere og distribuere grøn brint og dels ved at gøre både produktion og distribution stadig mere bæredygtig.

Linde Gas udvikler derfor Power-to-X-projekter i hele Norden og i Danmark, hvor blikket i første omgang er rettet mod Aabenraa Havn.

Det er Aabenraa Havns strategiske beliggenhed og de infrastrukturelle forhold, der gør Aabenraa så interessant for Linde, og som skaber noget nær perfekte rammer for Power-to-X-projektet.

- Man kan sige, at alle brikkerne passer og spiller sammen på Ensted i Aabenraa. Først og fremmest er der selve havnen, der er en af de to dybeste i hele Østersøområdet. På Ensted, hvor det gamle kulkraftværk lå, vil vi samtidig få direkte adgang til transmissionsnettet, og hele arealet har de rette sikkerheds- og miljøklassifikationer, siger Ulrik Nielsen og fortsætter:

- Den strategiske beliggenhed med nem adgang til E45 og med rigtig gode eksportmuligheder til det tyske marked bakker også op om projektet, ligesom der er adgang til store mængder teknisk vand, der er en forudsætning for elektrolyse.

Grønt fyrtårn
På Aabenraa Havn vækker forhåndsreservationen af det store areal på Ensted glæde og begejstring, da det bringer Aabenraa et skridt tættere på en førerposition inden for Power-to-X og udvikling af mere bæredygtige løsninger.

- Vi står i en helt enestående situation, som slet ikke kunne forudses, da vi i 2015 begyndte at overveje købet af Ensted. Dengang rakte fantasien ikke meget længere end til tradition havnedrift, for ingen var endnu begyndt at tale om Power-to-X.

- I dag er faktum, at vi har alle forudsætninger for at udvikle Ensted til en egentlig erhvervsklynge inden for grøn energi og bæredygtighed. Det betyder, at Aabenraa er godt på vej til at blive et grønt fyrtårn, der for alvor kan sætte os på landkortet og som vil få stor betydning for vores fælles fremtid, siger bestyrelsesformand for Aabenraa Havn Erwin Andresen.

Stor interesse
Aabenraa Havn overtog officielt Ensted den 1. november 2021, og havnen oplever massiv interesse for de resterende ledige arealer.

Arealerne tæller både flere forskellige grunde og en stor administrationsbygning, der bl.a. rummer kontorer, laboratorier, værksteder og lagerhaller.

- Vi er i rigtig god dialog om de ledige arealer med flere spændende virksomheder, der vil passe ind i den bærdygtighedsklynge, Ensted er under udvikling til. Samtidig håber vi, at administrationsbygningen i fremtiden kommer til at summe af liv fra studerende i gang med nye grønne uddannelser, forskning i Power-to-X-teknologier samt virksomheder og iværksætteri inden for den grønne omstilling, siger Henrik Thykjær, der er direktør for Aabenraa Havn.

Pladsmangel kan blive en udfordring
Aabenraa Kommune, der ejer Aabenraa Havn, har ambition om, at der skal skabes 300 nye arbejdspladser over de kommende fem-ti år på Ensted.

- Udviklingen går langt hurtigere, end nogen havde troet, og ambitionen er derfor ikke urealistisk. Men vi skal selvfølgelig også have plads nok. Vi er endnu ikke løbet tør for plads, men det er klart, at der kan komme en pladsmæssig udfordring. Jeg er dog sikker på, at den kommunale planlægning nok skal følge med og finde gode løsninger, for det her er en helt unik mulighed for hele Aabenraa, som vi ikke vil gå glip af, slutter Henrik Thykjær.

-hawin

 

FAKTA

Linde Gas

- Linde er et af verdens største industrigasselskaber og leverer bl.a. industrigasser, specialgasser, udstyr og teknisk support.
- Gasserne benyttes i en lang række applikation fra hospitals-ilt til højrene specialgasser til elektronikfremstilling samt brint til rent brændstof m.m.
- Globalt beskæftiger Linde-koncernen 80.000 medarbejdere og har kunder i flere end 100 lande
- I Norden og Baltikum har Linde 90 produktionsenheder på 59 lokationer.

 

Aabenraa Havn

- Aabenraa Havn har købt Ensted Havn af det europæiske energiselskab Vattenfall og overtog officielt havnen 1. november 2021.
- Ensteds samlede areal er 350.000 kvadratmeter
- Ensted har 480 meter kaj.
- Ensted er en af de to dybeste havne i hele Østersøen med en havnedybde på 18 meter.
- Ensteds infrastruktur, beliggenhed og store baggrundsareal gør området optimalt for bæredygtig produktion af grøn energi og lignende aktiviteter.
- Med købet af Ensted er Aabenraa Havns samlede areal 750.000 kvadratmeter.
- Aabenraa Havn er ejet af Aabenraa Kommune, men havnen og kommunen er helt adskilte enheder både administrativt og økonomisk.

24/1 2022
  • Containerrekord i danske havne

    Containerrekord i danske havne

    havne ›Tredje kvartal i år har slået alle rekorder, når det kommer til flest lastede containere transporteret til eller fra større danske havne
  • Aarhus Havn ansætter midlertidig ceo

    Aarhus Havn ansætter midlertidig ceo

    havne ›Aarhus Havn har 16. december 2025 ansat Kåre Clemmesen som midlertidig administrerende direkktør. Kåre Clemmesen har omkring 25 års ledererfaring fra ministerier, styrelser, kommuner og offentligt ejede selskaber
  • Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    havne ›Aarhus Havns bestyrelse og ceo Thomas Haber Borch har efter fælles overenskomst aftalt, at Thomas Haber Borch fratræder sin stilling hos Aarhus Havn fra og med 15. december 2025
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere