Scandlines forbedrede resultaterne i et udfordrende marked

Scandlines forbedrede resultaterne i et udfordrende marked

Rederiet satte rekord i fragttrafikken og fastholdt positionen som grøn frontløber. Dels med en langsigtet investering i en ny emissionsfri fragtfærge dels med ambitionerne om at gøre Rødby-Puttgarden-ruten emissionsfri i 2030 og realisere zero emission-visionen i 2040

Hele året var trafikudviklingen fortsat præget af COVID-19.
Men med afsæt i en gradvis normalisering af trafikmængden sammenlignet med 2020 løftede Scandlines omsætningen med 20 procent til EUR 328 mio. og fastholdt en EBITDA-margin på 41 procent drevet af stram omkostningsstyring og effektivitetstiltag.

I 2021 skabte de to færgeruter en omsætning på EUR 260 mio. (2020: EUR 216 mio.) efter indførelsen af coronapas, som udvidede mulighederne for at rejse, og i takt med, at rejserestriktioner generelt påvirkede færre måneder af året.

Trafiktallene for helåret udviste tocifrede vækstrater sammenlignet med 2020, men trafikmængden var fortsat betydeligt lavere end i 2019 med undtagelse af fragttrafikken, der voksede året igennem og nåede det højeste niveau nogensinde.

-Vi forventer at fortsætte væksten i denne del af vores forretning. Efter flere års stærk udvikling og stigende efterspørgsel bestilte vi en emissionsfri fragtfærge, der skal indsættes i 2024 på Rødby-Puttgarden-ruten for at øge kapaciteten med op til 23 procent. Dermed tager vi endnu et vigtigt skridt på vejen mod at realisere vores zero emission-vision, siger CEO Carsten Nørland, og uddyber:

-Vi vil fortsætte med at investere i grønne tiltag og styrke vores konkurrenceevne ved at udvikle vores forretning til at imødekomme alle vores kunders behov. Vi har derfor også opstillet et mål om at realisere vores zero emission-vision i 2040, og vi sigter efter at være emissionsfri i scope 1 og 2 på Rødby-Puttgarden-ruten i 2030 som et vigtigt første skridt på den rejse. Kombinationen af vores pålidelighed og de fortsatte investeringer i vores unikke grønne profil samt den skræddersyede trafikmaskine og det gode shoppingudbud skaber et solidt fundament for vores forretning forud for den planlagte åbning af den faste Femern Bælt-forbindelse.

-lipe

25/4 2022
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien