Scandlines forbedrede resultaterne i et udfordrende marked

Scandlines forbedrede resultaterne i et udfordrende marked

Rederiet satte rekord i fragttrafikken og fastholdt positionen som grøn frontløber. Dels med en langsigtet investering i en ny emissionsfri fragtfærge dels med ambitionerne om at gøre Rødby-Puttgarden-ruten emissionsfri i 2030 og realisere zero emission-visionen i 2040

Hele året var trafikudviklingen fortsat præget af COVID-19.
Men med afsæt i en gradvis normalisering af trafikmængden sammenlignet med 2020 løftede Scandlines omsætningen med 20 procent til EUR 328 mio. og fastholdt en EBITDA-margin på 41 procent drevet af stram omkostningsstyring og effektivitetstiltag.

I 2021 skabte de to færgeruter en omsætning på EUR 260 mio. (2020: EUR 216 mio.) efter indførelsen af coronapas, som udvidede mulighederne for at rejse, og i takt med, at rejserestriktioner generelt påvirkede færre måneder af året.

Trafiktallene for helåret udviste tocifrede vækstrater sammenlignet med 2020, men trafikmængden var fortsat betydeligt lavere end i 2019 med undtagelse af fragttrafikken, der voksede året igennem og nåede det højeste niveau nogensinde.

-Vi forventer at fortsætte væksten i denne del af vores forretning. Efter flere års stærk udvikling og stigende efterspørgsel bestilte vi en emissionsfri fragtfærge, der skal indsættes i 2024 på Rødby-Puttgarden-ruten for at øge kapaciteten med op til 23 procent. Dermed tager vi endnu et vigtigt skridt på vejen mod at realisere vores zero emission-vision, siger CEO Carsten Nørland, og uddyber:

-Vi vil fortsætte med at investere i grønne tiltag og styrke vores konkurrenceevne ved at udvikle vores forretning til at imødekomme alle vores kunders behov. Vi har derfor også opstillet et mål om at realisere vores zero emission-vision i 2040, og vi sigter efter at være emissionsfri i scope 1 og 2 på Rødby-Puttgarden-ruten i 2030 som et vigtigt første skridt på den rejse. Kombinationen af vores pålidelighed og de fortsatte investeringer i vores unikke grønne profil samt den skræddersyede trafikmaskine og det gode shoppingudbud skaber et solidt fundament for vores forretning forud for den planlagte åbning af den faste Femern Bælt-forbindelse.

-lipe

25/4 2022
  • Port of Aalborg opjusterer

    Port of Aalborg opjusterer

    havne ›Udvikling i udlejningsforretningen i den voksende erhvervspark og fortsat stor godsaktivitet er de primære årsager til, at Port of Aalborg har leveret et solidt første halvår af 2025 og derfor opjusterer forventningerne
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras