Skandaleramte Frederikshavn Havn overtages af kommunenFoto: Frederikshavn Havn

Skandaleramte Frederikshavn Havn overtages af kommunen

Med en gæld på 1,6 mia. kroner og ubetalte regninger har havnen fået ophævet sin status som kommunal selvstyrehavn. En advokatundersøgelse skal nu vise, hvor ansvaret kan placeres, og borgmester Birgit S. Hansen udtaler, at hun 'føler sig taget i røven'

Af Lisbeth Petersen

På et pressemøde onsdag aften meddelte Frederikshavn Kommune, at den hidtidige kommunale selvstyrehavn overgår til kommunen den 15. maj.

Frederikshavn Havn er pt. ude af stand til at betale sine regninger og har oparbejdet en gæld på over 1,6 mia.

-I budgettet mangler vi cirka 120 millioner kroner i de kommende 2,5 år. Og med likviditetsmangel i den størrelse kan vi ikke drive havnen videre.

- Det er derfor, vi er kommet til byrådet for at aflevere nøglerne til havnen, sagde formanden for havnen, Karsten Dybvad, som har haft titlen de seneste fem måneder.

Frederikshavn Havns økonomiske problemer går meget længere tilbage.

Ifølge TV2 Nord har havnen siden september sidste år kun kunnet betale sine terminer takket være lånegarantier på en kvart milliard fra kommunen.

Og i januar i år blev både direktør Mikkel Seedorff Sørensen og vicedriftsdirektør Kim Nielsen blev fyret med øjeblikkelig virkning.


Borgmester i Frederikshavn, Birgit S. Hansen og formand for Frederikshavn Havn, Carsten Dybvad ved pressemødet onsdag. Foto: Frederikshavn Kommune

Borgmester i Frederikshavn Kommune, Birgit S. Hansen (S) vil nu samle flertal i kommunalbestyrelsen til en advokatundersøgelse som skal gøre det klart, om der er nogen, der kan gøres ansvarlig for det det økonomiske morads.

Til DR Radios P1 Morgen torsdag, sagde borgmesteren, at hun ikke 'håber det er politikerne', da de, når det kommer til virksomhedsøkonomi er lægfolk, som skal kunne regne med at få de relevante oplysninger fra alle de økonomiske rådgivere som jurister, revisorer mv. som udgør hele embedsværket for kommunalpolitikere.

Og som hun udtrykker det i slutningen af interviewet:

- Jeg har gået - måske i min naivitet - og været stolt af vores havne. Vi har jo også en stor, stærk Skagen Havn med samme styreform, så vi kan godt drive havne.

- Det her (i Frederikshavn - red.) er nok mere udygtig ledelse. Men at gå at være i tvivl om en ledelse giver de rigtige tal - sådan kan man jo ikke arbejde. Så jeg har haft tillid til, at nogen gjorde deres arbejde ordenligt, og sagt på godt sprog - i rockerudgaven - jeg føler mig da taget i røven.

25/4 2024
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien