Stockholms havne undersøger sikkerhed ved autonom skibsfart

Stockholms havne undersøger sikkerhed ved autonom skibsfart

I samarbejde med flere partnere har havnene i den svenske hovedstad fået statsmidler til et forskningsprojekt om selvstyrende skibe i et bymiljø. Projektet skal både udforske maritim bæredygtighed og styrke Stockholms position internationalt. Den første selvstyrende færgeforbindelse er allerede på vej

Af Lisbeth Petersen

Ports of Stockholm har fået økonomisk støtte fra den svenske Transportstyrelsens søtransportforsknings- og innovationspulje.

Organisationen RISE - som står for Forskningsinstitutioner i Sverige koordinerer forskningsprojektet, som har navnet PLUZ Policy Lab Urban Zjöfart.

De øvrige aktører, der deltager i projektet er det norske rederi Torghatten, teknologileverandøren Zeabuz, Det Norske Veritas Sweden (DNV), som arbejder med fartøjsklassificering og -certificering, og Vattenbussen AB-organisationen, der har fokus på effektiv ressourceanvendelse og potentialet for, at vandveje kan bidrage til et bæredygtigt samfund.

-At være en del af en fælles indsats for at udforske og udvikle sikkerhedsaspekterne ned innovative, autonome fartøjer er fuldt på linje med strategien for kajområderne i byen Stockholm, hvor et af indsatsområderne er forskning og udvikling af vandbåren bytransport, siger administrerende direktør for Ports of Stockholm, Magdalena Bosson.

Første autonome forbindelse - med operatør ombord
Ports of Stockholms nyeste kunde, rederiet Torghatten, har allerede her i foråret annonceret introduktionen af en elektrisk og autonomt drevet færgeforbindelse i det centrale Stockholm.

Det fælles forskningsprojekt vil undersøge sikkerhedsaspekterne ved fjernbetjente, vandbårne passagerbefordringer og takket være introduktionen af den autonome færgeforbindelse, som i første omgang vil have en operatør ombord, er der her et konkret eksempel at basere undersøgelserne på.

-Konceptet bag projektet er at undersøge i iboende udfordringer ved autonom drift både før og samtidig med indførelsen af den kommende færgeforbindelse. Det er vigtigt, når vi går fra stadiet med at have en operatør ombord til at være en tjeneste, der bliver overvåget og fjernstyret fra et kontrolrum på fastlandet, siger Reidun Svarva, som er forretningsudviklingschef hos rederiet Torghattan AS.

Nøglen til omkostningseffektive transporter
Forskningsprojektet er et yderligere skridt i retning af at kunne bruge autonom teknologi til søs, og kan sikre en ansvarlig og sikker udvikling.

-Autonome skibe kan være nøglen til at løse omkostningseffektive transportudfordringer, men det er nødvendigt med et forudsigelig regelsæt for at kunne at få fuldt udbytte af mulighederne. Den viden, vi vil opbygge i dette projekt, kan etablere nye forudsætninger for autonome systemer og politikker, så der kan blive introduceret nye transportløsninger supplerer, adm. direktør i Zeabuz, Erik Dyrkoren.

23/3 2023
  • Port of Aalborg opjusterer

    Port of Aalborg opjusterer

    havne ›Udvikling i udlejningsforretningen i den voksende erhvervspark og fortsat stor godsaktivitet er de primære årsager til, at Port of Aalborg har leveret et solidt første halvår af 2025 og derfor opjusterer forventningerne
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras