Stormflod har kostet Kolding Havn en million på bundlinjen

Stormflod har kostet Kolding Havn en million på bundlinjen

Havnens årsregnskab for 2023 bærer præg af den generelle afmatning, færre skibe og oktober måneds stormflod. Trods det er der ros fra bestyrelsen til ledelsen for at navigere i et svært marked

Det er første viceborgmester i Kolding Kommune, Birgitte Munk Grunnet som sidder for bordenden i havnebestyrelsen og hun siger om det regnskabsmæssige resultat for 2023:

-Vi vidste allerede inden starten på 2023, at markedet var trængt i en tid med geopolitisk uro – verdenshandlen var påvirket, hvor både inflationen og energipriserne steg voldsomt. På trods af det, er vi kommet fornuftigt ud af 2023 med et årsresultat på 2,7 mio. kr. – vel at mærke efter, vi har trukket én mio. kr. fra, som er hensat til selskabets egne udgifter til stormfloden.

Hun fortsætter:

-Vi er i bestyrelsen tilfredse med at lande et resultat, som er kun 0,4 mio. kr. fra budgettet før hensættelse til stormfloden. Der var stor ros til den daglige ledelse af Kolding Havn for at navigere i et vanskeligt marked og samtidig iværksætte flere initiativer i 2023, som skaber bedre potentiale for 2024 og de kommende år. Det er f.eks. indenfor den cirkulære økonomi, som er helt i tråd med havnens bæredygtige strategi, der er godkendt af Byrådet i februar 2024.

Færre skibe i havn 2023
På Kolding Havn har de et rundt nøgletal på 400 skibe – det er antallet af store fragtskibe, de gerne vil se i havn hen over ét regnskabsår. I 2023 blev det til 373 skibe i alt og dermed et stykke under dette mål.

-Vi har måske mistet op mod 15 skibsanløb alene på grund af stormfloden, fordi det tog tid at få havnens kapacitet op på fuld styrke efter de omfattende ødelæggelser d. 20. oktober 2023. Det var jo ikke kun hos os, men hos langt de fleste af havnens 22 virksomheder, at der skete skader, siger havnedirektør Heino Svenningsen, og tilføjer:

-Vi får dækning for flere millioner fra forsikringerne, f.eks. til tekniske anlæg, løsøre og bygninger, men én million bliver fra egen lomme.

- Færre skibe og dermed mindre godsmængde i 2023 har en direkte sammenhæng med, at vi – på godt og ondt – lever med vores forretning i en globaliseret verden. Vi er påvirkelige – men det gælder heldigvis også i opadgående retning, når vi forhåbentligt snart ser en stabilisering af markederne. Indtil videre er vi forsigtigt optimistiske allerede for 2024 – også med baggrund i nye tiltag på havnen.

Godsomsætningen nåede ikke, for første gang i flere år, den magiske grænse på 1 mio. tons i 2023 – det blev til 984.000 tons, som blev håndteret ”over kaj” fra og til skibene.

Kolding Havn nåede en omsætning på 31,4 mio. kr. i 2023, hvilket er højere end både 2019 og 2021, men 7,2 % under 2022, der havde den højeste omsætning i flere år.

-Alt i alt kan vi ikke tillade os at være andet end tilfredse med resultaterne for 2023 under de givne omstændigheder, men selvfølgelig havde det da været endnu sjovere med mere gods og flere skibe, udtaler havnedirektøren og fortsætter:

-Vi ser med fuld fortrøstning på fremtiden for Koldings erhvervshavn og vi glæder os til at synliggøre havnens nye strategi ”Bæredygtig Kurs” endnu mere i den kommende tid. Vi vil allerede i 2024 se klare eksempler på, at byen og havnen rykker tættere sammen.

-lipe

24/4 2024
  • Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    havne ›En fælles industristandard for seafastening-design af vindmøllekomponenter på installationsfartøjerne accelererer opsætningen af havvindmøller og er samtidig ressourcebesparende, bl.a. fordi grejet til fastgørelse af komponenter går igen fra projekt til projekt
  • Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    havne ›Norske Windport vil gøre brug af den danske havns store ekspertise til rollen som udskibningshavn for landets første, store havvindprojekt. Port Esbjerg skal bl.a. bidrage med opbygning af en effektiv infrastruktur og logistik
  • Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    havne ›Copenhagen Malmö Ports første STS-kran, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København, ankom for nyligt fra Konecranes i Finland
  • Forstærkning på vej til Alslinjen

    Forstærkning på vej til Alslinjen

    havne ›To forsinkede elfærger får Molslinjen til at bytte rundt på flere færger for at få sommeren til at hænge sammen på Alslinjen. Alslinjen forstærkes i maj med øresundsfærgen, Mercandia lV, som sammen med færgen Frigg skal sikre timedrift mellem Bøjden og Fynshav
  • Omdannelsen realiseret: Aarhus Havn er nu et aktieselskab

    Omdannelsen realiseret: Aarhus Havn er nu et aktieselskab

    havne ›Tirsdag den 1. april markerede et nyt kapitel i Aarhus Havns lange historie. Her trådte en ny selskabsform nemlig i kraft, hvorved den østjyske erhvervshavn er ikke længere en kommunal selvstyrehavn, men nu i stedet et kommunalt aktieselskab
  • Omsætningsrekord i Port of Aalborg

    Omsætningsrekord i Port of Aalborg

    havne ›Masser af gods over kaj, en moderne erhvervspark hvor virksomhederne trives og stor succes med at servicere den grønne omstilling og særligt vindindustrien. Det er de væsentligste årsager til, at Port of Aalborg i 2024 løftede både top- og bundlinje markant
  • Nye kraner på vej til København fra Finland

    Nye kraner på vej til København fra Finland

    havne ›Nu begynder rejsen mod København for Copenhagen Malmö Ports nye STS-kraner, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn
  • ADP fejrer 25-års jubilæum

    ADP fejrer 25-års jubilæum

    havne ›ADP markerer sit 25-års jubilæum og fejrer et kvart århundredes havnedrift. Virksomhedens DNA fra år 2000 lever videre i en organisation, der har udviklet sig med markedet med fokus på at understøtte den danske import og eksport