Stormflod har kostet Kolding Havn en million på bundlinjen

Stormflod har kostet Kolding Havn en million på bundlinjen

Havnens årsregnskab for 2023 bærer præg af den generelle afmatning, færre skibe og oktober måneds stormflod. Trods det er der ros fra bestyrelsen til ledelsen for at navigere i et svært marked

Det er første viceborgmester i Kolding Kommune, Birgitte Munk Grunnet som sidder for bordenden i havnebestyrelsen og hun siger om det regnskabsmæssige resultat for 2023:

-Vi vidste allerede inden starten på 2023, at markedet var trængt i en tid med geopolitisk uro – verdenshandlen var påvirket, hvor både inflationen og energipriserne steg voldsomt. På trods af det, er vi kommet fornuftigt ud af 2023 med et årsresultat på 2,7 mio. kr. – vel at mærke efter, vi har trukket én mio. kr. fra, som er hensat til selskabets egne udgifter til stormfloden.

Hun fortsætter:

-Vi er i bestyrelsen tilfredse med at lande et resultat, som er kun 0,4 mio. kr. fra budgettet før hensættelse til stormfloden. Der var stor ros til den daglige ledelse af Kolding Havn for at navigere i et vanskeligt marked og samtidig iværksætte flere initiativer i 2023, som skaber bedre potentiale for 2024 og de kommende år. Det er f.eks. indenfor den cirkulære økonomi, som er helt i tråd med havnens bæredygtige strategi, der er godkendt af Byrådet i februar 2024.

Færre skibe i havn 2023
På Kolding Havn har de et rundt nøgletal på 400 skibe – det er antallet af store fragtskibe, de gerne vil se i havn hen over ét regnskabsår. I 2023 blev det til 373 skibe i alt og dermed et stykke under dette mål.

-Vi har måske mistet op mod 15 skibsanløb alene på grund af stormfloden, fordi det tog tid at få havnens kapacitet op på fuld styrke efter de omfattende ødelæggelser d. 20. oktober 2023. Det var jo ikke kun hos os, men hos langt de fleste af havnens 22 virksomheder, at der skete skader, siger havnedirektør Heino Svenningsen, og tilføjer:

-Vi får dækning for flere millioner fra forsikringerne, f.eks. til tekniske anlæg, løsøre og bygninger, men én million bliver fra egen lomme.

- Færre skibe og dermed mindre godsmængde i 2023 har en direkte sammenhæng med, at vi – på godt og ondt – lever med vores forretning i en globaliseret verden. Vi er påvirkelige – men det gælder heldigvis også i opadgående retning, når vi forhåbentligt snart ser en stabilisering af markederne. Indtil videre er vi forsigtigt optimistiske allerede for 2024 – også med baggrund i nye tiltag på havnen.

Godsomsætningen nåede ikke, for første gang i flere år, den magiske grænse på 1 mio. tons i 2023 – det blev til 984.000 tons, som blev håndteret ”over kaj” fra og til skibene.

Kolding Havn nåede en omsætning på 31,4 mio. kr. i 2023, hvilket er højere end både 2019 og 2021, men 7,2 % under 2022, der havde den højeste omsætning i flere år.

-Alt i alt kan vi ikke tillade os at være andet end tilfredse med resultaterne for 2023 under de givne omstændigheder, men selvfølgelig havde det da været endnu sjovere med mere gods og flere skibe, udtaler havnedirektøren og fortsætter:

-Vi ser med fuld fortrøstning på fremtiden for Koldings erhvervshavn og vi glæder os til at synliggøre havnens nye strategi ”Bæredygtig Kurs” endnu mere i den kommende tid. Vi vil allerede i 2024 se klare eksempler på, at byen og havnen rykker tættere sammen.

-lipe

24/4 2024
  • Udvidelse af Odense Havn har fået grønt lys

    Udvidelse af Odense Havn har fået grønt lys

    havne ›Et flertal i byrådet i Kerteminde, har vedtaget et omdiskuteret lokalplanforslag om havneområdet ved det tidligere Lindøværft i Munkebo, som ejes af Odense Havn. Med vedtagelsen kan havnen udvides med 28 hektar til bl.a. vindmølleproduktion
  • Kunstige rev styrker biodiversiteten

    Kunstige rev styrker biodiversiteten

    havne ›ReefCircular har testet kunstige rev fremstillet af ler, og de første resultater viser en mere lovende fremtid for havets økosystemer og biodiversiteten. Siden sommer har 2,3 millioner fisk besøgt testrevet i Hundested Havn
  •  Nyt liv i gamle batterier

    Nyt liv i gamle batterier

    havne ›Gamle bilbatterier fra elbiler er nu klar til at blive genbrugt kraftvarmeværket i Rønne Havn. Det EU-finansierede projekt ”Second Life for Power Plants - 2LIPP”, står bag. Målet er at transformere gamle fossil-afhængige kraftvarmeværker til lagerplads for vedvarende energi
  • Rønne Havn modtager ESG Transparency Award

    Rønne Havn modtager ESG Transparency Award

    havne ›Rønne Havn har modtaget prisen ESG Transparency Award, som uddeles af EUPD Research – en organisation, der arbejder med analyser, optimering og anerkendelse af bæredygtighedsinitiativer på tværs af brancher
  • Esbjerg Havn sender jacket-fundamenter til USA

    Esbjerg Havn sender jacket-fundamenter til USA

    havne ›Det første fundament til USA’s største offshore vindprojekt, Coastal Virginia Offshore Wind (CVOW), blev for nyligt færdiggjort og afskibet fra Esbjerg Havn, som er den eneste havn i verden med infrastruktur og kapacitet til at facilitere produktionen af fundamenter i denne skala
  • Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjek

    Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjek

    transport ›Lufthavne er kritisk infrastruktur og skal ifølge NIS2 direktivet og CER, loven om kritiske enheders modstandsdygtighed, der begge træder i kraft i 2025, lave baggrundstjek af medarbejdere og virksomheder. Derfor har Billund Lufthavn indført en automatisk screeningsløsning
  • Odense Havn bygger sine største haller til dato

    Odense Havn bygger sine største haller til dato

    havne ›Odense Havn har netop taget første spadestik til nye produktions- og logistikhaller på 10.000 m2. De eksisterende bygninger og faciliteter på havnen er tæt på fuldt udlejet, og vindindustrien og den maritime branche efterspørger nye udvidelsesmuligheder
  • Erfaren økonomidirektør til Rønne Havn

    Erfaren økonomidirektør til Rønne Havn

    havne ›Fra 2025 tiltræder Ole Lund Madsen stillingen som CFO med ansvar for økonomi og administration på erhvervshavnen i Rønne. Den nye direktør bringer en tung maritim ledelseserfaring med sig, bl.a. fra tre årtier erfaring i Maersk Line