Stærke Sibba skal hjælpe flere i vindblæst havn

Stærke Sibba skal hjælpe flere i vindblæst havn

Hirtshals Havns investering i en ny og væsentligt stærkere slæbebåd er et led i havnens strategi om at kunne hjælpe flere store skibe med at komme til og fra kaj under besværlige vindforhold. Det er der allerede nu behov for, og dette behov bliver kun større, når havnen om nogle få år har gennemgået en historisk stor udvidelse

En ny slæbebåd med navnet Sibba er netop ankommet fra Tyrkiet til Hirtshals Havn efter godt tre uger til søs. Den nye slæbebåd skal hjælpe store fartøjer med at komme sikkert til og fra kaj, når vinden er hård. Havnen har investeret i den nye slæbebåd for at styrke sikkerheden, og fordi den planlagte havneudvidelse vil medføre, at flere store fartøjer, fx ro/ro-skibe og specialfartøjer til lastning og losning af CO2, kommer til Hirtshals i de kommende år.

- Vores gamle slæbebåd var ikke tidssvarende, fordi den ikke var stærk nok til at imødekomme vores behov. Som de fleste ved, blæser det fra tid til anden meget kraftigt i Hirtshals, og vi har naturligvis et ønske om at styrke sikkerheden for eksisterende og kommende kunder. Det bliver endnu vigtigere i de kommende år, fordi havneudvidelsen betyder, at større skibe kan anløbe havnen, siger Per Holm Nørgaard, CEO ved Hirtshals Havn.

Sibba skal i første omgang primært hjælpe store færger, der skal til eller fra kaj, når vindforholdene er ugunstige.

Færgerne er i dag større end tidligere, og Hirtshals Havn kan yde en bedre service over for færgerederierne og kommende kunder, fordi den nye slæbebåd er betydeligt stærkere end den gamle. Når nye kunder skal benytte havnen, kan de også føle sig trygge ved, at de kan få hjælp i hårdt vejr.

- Kaptajnerne på færgerne har stor erfaring med at besejle Hirtshals Havn, som kan være en vanskelig størrelse, når der er hård vind. Men det er langt fra alle kaptajner, der har de samme erfaringer, og der er ingen tvivl om, at vores strategi om at tiltrække flere store fartøjer, når havnen er blevet udvidet, gør det nødvendigt at have en moderne slæbebåd med masser af kræfter, siger Robert Hansen, Master Mariner and Fleet Manager hos Hirtshals Havn.

Han tilføjer, at Sibba er mere grøn end den gamle slæbebåd, fordi motoren er nyere og underlagt mere strikse miljøkrav og dermed udleder mindre CO2.

Den nye slæbebåd er af typen ASD og 18,7 meter lang og 9,2 meter bred. Den har et pæletræk på over 30 ton, hvilket er mere end dobbelt så meget som den gamle. Pæletrækket er et udtryk for, hvor mange ton en slæbebåd kan trække, mens den ligger stille.

Bådtype er testet grundigt
Havnens gamle slæbebåd blev bygget i 1979 og har siden 2005 ydet assistance til skibe i Hirtshals. Sibba blev bygget i 2019 som den 10. i en serie på 17, og foruden en fordobling i trækkapacitet styres den nye slæbebåd også på en anden måde, blandt andet med en særlig type joystick, hvilket er nyt for mandskabet. Der venter derfor en grundig oplæring af slæbebådspersonalet, så de klædes på til at manøvrere den nye båd.

- Vi har købt en slæbebåd, der er blevet grundigt testet, og som kan fungere under de vindforhold, der er i Hirtshals. Vi har afsøgt markedet gennem de seneste to år og set flere både for at sikre os, at vi fik den rigtige kvalitet. Vi er overbeviste om, at vi med Sibba har fundet en slæbebåd, der passer til vores behov både i dag og i fremtiden, siger Robert Hansen.

Han tilføjer, at Hirtshals Havn er en af de få danske havne, som har et fast tilbud om slæbebådsservice, og som kan assistere med få timers varsel. Det bliver især en fordel, når der kommer flere store skibe til Hirtshals efter havneudvidelsen, som efter planen er færdig i 2027.

-lipe

 

5/9 2023
  • Nornes CO2-modtageanlæg opføres på Aalborg Havn

    Nornes CO2-modtageanlæg opføres på Aalborg Havn

    havne ›Norne og Port of Aalborg underskriver 30-årig eksklusiv aftale, modtager EU CEF-støtte og påbegynder opførelsen af CO2-hub. Med støtte fra EU's Connecting Europe Facility vil projektet levere CO2-modtageinfrastruktur i verdensskala og skabe stordriftsfordele for Danmark og EU
  • Byggeriet af Marselistunnelen er vedtaget

    Byggeriet af Marselistunnelen er vedtaget

    havne ›Marselistunnelen har været et diskussionsemne i årevis. Nu har et bredt politisk flertal sikret, at projektet kan komme i gang. Det ser Aarhus Havn som en anerkendelse af havnens betydning
  • Molslinjens nye elfærge er i havn

    Molslinjens nye elfærge er i havn

    havne ›Molslinjens elfærge, Nerthus, afsluttede i dag en næsten tre uger lang hjemsejlads fra værftet i Tyrkiet. Færgen lagde til kaj i Kalundborg, hvor et intenst program nu begynder for at få færgen klar til drift den 16. juni
  • Skagen Havn er klar til fremtidens fiskefartøjer

    Skagen Havn er klar til fremtidens fiskefartøjer

    havne ›Projektet med udvidelse af kajen og øget vanddybde i havnebassinet ved auktionskajen står nu færdigt. Forud for projektet har der været en tæt dialog med erhvervet og fiskerne, for at sikre de bedst mulige forhold
  •  På vej med 430 meter ny kaj

    På vej med 430 meter ny kaj

    havne ›Aarhus Havn har netop indgået en aftale med MT Højgaard Danmark, som skal færdiggøre kajen på den såkaldte Omniterminal
  • Tidligere færgehavne skal vækkes til live igen

    Tidligere færgehavne skal vækkes til live igen

    havne ›Sund & Bælt, der ejer og driver Storebæltsforbindelsen, har købt den tidligere færgehavn, Halsskov Færgehavn af Slagelse Kommune, og ønsker også at overtage forbindelseshavnen i Knudshoved på Fyn. Opkøbene skal sikre beredskabet og mobiliteten mellem landsdelene
  • Verdo rykker ind i nyt domicil på Aalborg havn   

    Verdo rykker ind i nyt domicil på Aalborg havn  

    havne ›Verdo har netop indviet sine splinternye kontor- og produktionsfaciliteter på Østhavnen i Aalborg, og dermed samles energikoncernens nordjyske aktiviteter og i alt cirka 80 medarbejdere på én strategisk placering hos Port of Aalborg
  • Skagen Havn øger omsætningen i 2024

    Skagen Havn øger omsætningen i 2024

    havne ›I 2024 var aktivitetsniveauet højt hos Skagen Havn. Den samlede omsætning steg markant og Skagen Havn havde en rekordomsætning på 86,4 millioner kroner, mod en hidtidig rekord i 2023 på 81,8 millioner kroner. I 2024 realiserede Skagen Havn et resultat på 26,9 millioner kroner